Gå til innhold
Arkivverket

[#65622] En database som forsøker å integrere personer, slekt og kilder på en ny måte


Gjest Leif Biberg Kristensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Biberg Kristensen

Nå har jeg langt på vei fullført registrering av alle kirkeboksinnførsler i Solum, nedre Telemark i perioden 1701-1814. Disse har jeg integrert i en slektsdatabase som forsøker å samle enkeltopplysningene til «personer» som i det minste antagelsesvis er personer som har levd i det virkelige liv. Statistisk sett er det sikkert mange bomskudd her, men det jeg har samlet er i det minste relativt troverdig. I sum er det en slektshistorie som omfatter flertallet av de familier som bevislig har levd i dette området i den nevnte perioden.Jeg har ingen pretensjoner om å levere et uangripelig forskningsarbeid. Tvertimot håper jeg på mange innspill som viser at jeg må ha tatt feil i enkelte sammenkoplinger -- i mine øyne vil det være et middel for å gjøre databasen enda bedre.Det viktigste poenget med denne databasen er at den representerer et forsøk på å integrere kildeavskrifter og en tradisjonell slektsdatabase i en helhet, og jeg synes langt på vei at jeg har lykkes. Dette er et prosjekt jeg har jobbet med siden 1997, først i The Master Genealogist, og siden 2005 i min egenutviklede applikasjon i et PostgreSQL/PHP/Perl/Python-miljø. Den applikasjonen (eller scriptsamlingen) som jeg har laget for å vedlikeholde og utvikle databasen er absolutt ikke noe jeg kan anbefale hvem som helst å bruke, - de fleste av dere ville nok oppfatte det meste av mine interaksjoner mot denne datasamlingen som svart magi. Men for meg og mitt formål passer det perfekt.Det er to prinsipielt ulike innganger til denne databasen. Den ene er den konvensjonelle inngangen hvor man søker på personnavn, her går du til lenke ([url="http://solumslekt.org/slekta/innhold.php>http://solumslekt.org/slekta/innhold.php) og søker på fornavn og farsnavn/gårdsnavn. Den andre inngangen er via kildeapparatet, direkte lenke til toppnivå: (http://solumslekt.org/slekta/kilder.php?node=0) hvor du kan bla i mine kildeavskrifter, side for side og innførsel for innførsel. Foreløpig er det bare kirkebøkene Solum 1 (1701-1716) lenke (http://solumslekt.org/slekta/kilder.php?node=73), Solum 2 (1713-1716) lenke (http://solumslekt.org/slekta/kilder.php?node=74) og Solum 3 (1761-1814) lenke (http://solumslekt.org/slekta/kilder.php?node=75) som er «ferdig» transkribert, samt den kronologiske delen av Porsgrunn Mini 1, dvs Vestsida 1764-1798 lenke (http://solumslekt.org/slekta/kilder.php?node=103). Det kan også være illustrativt å gå inn på Folketellingen av 1801 for Solum på lenken (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Leif, hva er fremtidsplanene dine, sett i lys av dine ønske rom at Digitalarkivet bes slå sine beskyttende vinger rundt arbeidet ?Tenker du å sende avskriftene til Digitalarkivet ? (ville vært meget positivt) - eller også at Digitalarkivet skal overta og videreutvikle databasen ? Hvor mange skal ha adgang til å skrive i den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Tore, først må jeg si noen ord om hvordan systemet fungerer rent teknisk. Slik det er i dag, har jeg to forskjellige databaser: 1) En produksjonsdatabase som jeg kjører lokalt i PostgreSQL, og 2) en presentasjonsdatabase som ligger på et webhotell (Webhuset i Bergen). Jeg eksporterer data jevnlig fra 1 til 2. Det jeg ønsker at Digitalarkivet skal ta over er presentasjonsdatabasen og la meg få laste opp oppdateringer slik jeg gjør idag mot Solumslekt. Det er med andre ord ønske om en litt 'spesialtilpasset' plass på Digitalpensjonatet. Jeg har ingen ønske eller ambisjon om å videreutvikle systemet mitt slik at det skal være mulig for flere personer å legge inn data her. Poenget er rett å slett å sikre at dataene lever videre også etter at jeg selv ikke lenger er i stand til å ta vare på dem.Jeg er 56 år gammel, og håper at jeg kan fortsette å legge inn data i mange år til. Men jeg vet jo like lite som alle andre om når jeg logger ut for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg glemte å skrive at presentasjonsdatabasen kjører i MySQL. Det er egentlig ikke så viktig; den kunne sikkert like gjerne vært kjørt på Oracle eller en MS/SQL-server, men da måtte jeg antagelig gjøre noen tilpasninger i eksportprogrammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Da forstår jeg litt mere, og takk for tilleggsopplysningene. Jeg håper Digitalarkivet (DA) tillater slike opplastinger på sikt. Selv har jeg syslet med ønske om å anvende de ferdigtranskriberte kildene mer systematisk i webbaserte baser. Så også jeg kunne på sikt sende slike oppdateringer av personregistre til DA, såfremt de lar enkeltpersoner utenfor den indre krets av ansatte få tilgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Spennende system du har laget, Leif! Og du tar også opp en spennende problemstilling. Hva skal skje med alle dataene til oss hobbygranskere når vi har logget av for siste gang?Selv har jeg en database med ca. 135 000 personer i - hvorav de aller fleste er registrert med relasjoner til andre personer. De fleste individene har levd et liv på Indre Nordmøre en gang mellom 1600 og i dag. Mye er basert på bygdebøker som kontrolleres mot nettbaserte kilder - ikke minst kirkebøkene. Det hele ligner veldig på det du har gjort med Solumslekt.Jeg har også passert de femti og har begynt å lure på hvor det skal bli av dette materialet som jeg har brukt et utall timer på å sette sammen. Det er jo egentlig for dumt om det skal bli 'makulert' sammen med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg har nå lagt ut alle kirkeboksavskriftene (Solum 1701-1814) som statiske HTML-sider under adressa (http://solumslekt.org/kilder/kirkebok/). Samtidig har jeg fjernet tilgangen til selve kildeapparatet nevnt i innlegg (1).Jeg har egentlig ikke noe imot å tilby disse avskriftene til Digitalarkivet, men jeg lurer på om de er i et format som DA vil akseptere på kirkeboksavskrifter. Jeg mener at kilder som er såvidt ustrukturerte som kirkebøker fra før 1814 er best tjent med en ordrett avskrift, og er etterhvert blitt motstander av å presse dem inn i et tabellarisk format.En annen mulighet hadde selvsagt vært å utstyre avskriftene med en semantisk markup av type XML. Da hadde man fått både struktur og innhold i ett, men dette er utrolig arbeidskrevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg oppfatter den totale mangelen på respons fra personer ansatt i Digitalarkivet som en bekreftelse på at dette stoffet er helt uinteressant fra deres side. I tillegg til at Skien kommune så langt har vist en tilsvarende likegyldighet, ser jeg for øyeblikket to alternativer:Det ene er at jeg overlater stoffet til en av de amerikanske betalingstjenestene som har tatt kontakt med meg. Det sikrer i det minste at stoffet er tilgjengelig for ettertida.Det andre er at jeg rett og slett nedlegger Solumslekt ved neste korsvei, og fortsetter å produsere for skrivebordskuffen så lenge jeg lever. Jeg ønsker ikke lenger å betale 2000 kroner i året for å vedlikeholde en tjeneste som et par stykker uttrykker anerkjennelse for, mens resten av brukerne aldri gir en lyd fra seg.Dette har dere valgt selv, drittsekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nå leser DA-ansatte neppe alle innlegg i brukarforumet, spesielt ikke i nyttårshelga, så det kan vel hende at dette ubevisst har fått passere. Jeg ville prøvd en mer formell henvendelse før jeg ga opp!For øvrig vil i alle fall jeg benytte anledningen til å skryte av Solumslekt. Det finnes vel knapt noe slektsregister på nett som er så forankret i primærkilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg trur du skal rekna med at Kristian har rett, Leif. Eg trur nok DA er intereessert. Men det må noko programmering til for å få det til, og det er berre eg som kan gjera det. Digitalarkivet vågar vel heller knapt be meg om å gjera det, eg gjer vel alt meri enn plikta. Men eg kunne ha moro av å prøva, om du vil. Elles må eg sei at sidene dine ser flotte ut og gjev ei heilt anna kjensle av fortid enn ein database. Men det kan kanskje vera greitt å ha begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg brukte dette seinest i går, da jeg forsøkte å hjelpe noen som var på leit etter personer som dukket opp i Stavern. Det er nok ikke 'all verden' som har slekt i Solum, men for de som har, er dette ei gullgruve av det sjeldne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sigbjørn Larsen

Hei.Jeg er blandt de heldige som har aner i Solum gjennom min 3. tippoldefar Hans Tollevsen Lillefjære som 'innvandret' til Andebu i Vestfold. Deretter var det lett å å få på plass mine aner i Solum. Jeg fant da en sak som skurret litt for meg, Det utløste topp innsats fra Leif for å løse opp den floken. Så serviceinnstillingen hans er upåklagelig.Jeg håper virkelig at det må finnes en løsning som sikrer at en slik database som Solumslekt blir tatt vare på til glede for slektssamlere som er på nett i framtiden.Jeg registrerer innlegg 12 fra Tore H Vikrust, men det bør vel være greit for en autoritet i miljøet som Tore er å overse en frustrert bemerkning fra Leif og heller bruke krefter og gode kontakter på å finne en god fremtidig løsning for en slik slektshistorigs kilde med trygg lenke til dokumenter scannet i Digitalarkivet.Jeg må vel medgi at jeg ikke er alt for flink til å gi tilbakemeldinger til de som legger ut tusenvis av timers arbed på nettet tilgjengelig for oss andre som er spesialister på lettvinte kopiering.Takk for fin base Leif og stå på videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvis det medfører riktighet, som innlegg 14 opplyser, at jeg er en slags autoritet for et miljø, kan jeg henvise til mine innlegg 3 og 6 ovenfor som viser at jeg allerede samme dag som forslaget ble offentliggjordt, uttrykte meg positivt til det. ''Miljøet'' er altså positivt. Men jeg har vanskelig for å se hvordan jeg, som det bes om i innlegg 14, kan bruke krefter på å finne en god løsning på prosjektet, siden Leif allerede i innlegg 1 henvender seg til Digitalarkivet og siden ingen i dette landet har dårligere sjanse til å påvirke Digitalarkivet enn nettopp meg. (Jeg kan jo her f eks vise til at mine tre siste innsendte kilder til Digitalpensjonatet tok 4 fulle uker fra innsending til de ble publisert.)Til Leif: har du spurt om råd hos DIS-Norge, f eks Espen Berg og Jan Eri, som begge er sentrale i forhold til foreningens databasetjenester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Knutsen

Hei Leif. Jeg vil slutte meg til i rekken av gratulanter og beundrere av den flotte Solumslekt, Jeg holder på med slekta til en fetter i USA og hadde stoppet opp ved Anders Isachsen Bjørbekk,f.1796. Alle vet hvor vanskelig det er å jobbe seg videre med aner når du er kommet til 1700. Kirkebøkene er da svært vanskelig å tyde for oss amatører. Jeg slo altså opp hos deg og vips så lå hele anelista klar med drøssevis av detaljer omkring dåp, konfirmasjon og ekteskap. Også vil jeg understreke alle de flotte kildehenvisningene som du har lagt inn.Jeg mener også at Digitalarkivet må få dette integrert i sine databaser. Hjertelig takk Leif. Vennligste hilsen Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sigbjørn Larsen

Hei Tore. innlegg 14. Beklager hvis jeg ordla meg feil. Det aller viktigste her er å finne gode løsninger og jeg ser at du har konstruktive ideer og innspill til løsninger. Både Dis-Norge, DA og NST bør med velvilje finne en god løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg noterer meg alle de hyggelige tilbakemeldingene og takker pent for dem. Det som er hovedpoenget mitt er at det snart er på tide at en eller annen offentlig instans overtar ansvaret for driften av Solumslekt.For å si det krasst: Hvis jeg dør i morra, er Solumslekt borte når neste regning fra Webhuset forfaller. Hvorvidt det er et tap er vel ikke jeg den rette til å uttale meg om, men alle meldinger jeg har fått både her og andre steder tyder jo på det.Til Tore i (15): Jeg er ikke medlem av DIS-Norge, og synes heller ikke det er riktig å overlate ansvaret for driften av et slikt nettsted som Solumslekt til en forening, - til det er framtidsutsiktene for usikre, selv om det utvilsomt er folk der i dag som er i stand til å drifte den.Det er også et tankekors at Jan Oldervoll selv sier at han er den eneste som kan sørge for at Solumslekt kan bli driftet fra Digitalarkivet. Det lover ikke spesielt godt for framtida.Selv er jeg bare en amatør både når det gjelder slektsforskning og programmering, og alt jeg kan om HTML, CSS, SQL, Perl, PHP osv. har jeg lært meg selv. Det meste er rett og slett skrevet etter prøve- og feilemetoden. Men jeg har holdt på med programmering siden jeg kjøpte min første datamaskin i 1984. Noe av det første jeg lærte meg var å skrive kommentarer og navnsette variabler og funksjoner på en slik måte at jeg selv er i stand til å forstå hva som foregår seks måneder senere.Til Jan: Send meg en privat mail, så skal jeg sende deg koden til databasen på Solumslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei Leif!Jeg har med stor glede brukt din database med Solumslekt! Har stor beundring for ditt arbeid! Tusen takk! Håper du får en ordning slik at dette store arbeidet blir bevart for ettertiden!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Nei, Solumslekt må ikke forsvinne - jeg er også stadig inne på sidene, og har funnet mine aner Rasmus Christophersen Møller og hans kone Margrethe og deres etterkommere der! Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Hoel

Hei Leif Biberg KristensenUten din eminente database hadde jeg ikke funnet så lett fram til mine aner i Holla og omegn.Tusen takk for god hjelp. Håper jeg håer at noen kan ta seg bryet med å drifte basen for all fremtid. Dette er masse historieVennlig hilsen Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

LeifDet å bygge opp en hjemmeside, og drifte den, er tidkrevende og ofte frustrerende. Frustrerende fordi den ligger der tilgjengelig for alle og man får ingen eller få tilbakemeldinger. Majoriteten av brukerne tenker ikke på at det ligger mye arbeid bak, et arbeid bare en person har stått bak. Vi som har laget en hjemmeside har jo laget den for at vi har et ønske om at flest mulig skal få en bedre tilgang til informasjon enn før. Og du har jo seriøst bearbeidet primærkilder, jeg har bare skannet sekundærkilder.Så jeg forstår din frustrasjon. Mangel på takknemlighet er grunn nok til å bare legge ned hjemmesiden. Jeg holder på ennå, og min drivkraft er all motstand fra mennesker som jeg trodde arbeidet FOR slektforsker-miljøet, men som jeg nå innser arbeidet i MOT at folk flest skal få lettere tilgang til materiale.Så stå på Leif. Du har gjort en kjempejobb!!, og ditt arbeid må bevares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

jeg får heller ikke særlig respons på min egen webside, som følgelig også forsvinner neste gang jeg ikke får betalt regningen for webhotellet og domenenavnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Det er svært prisverdig at enkeltpersoner har investert atskillige timer og mye krefter på å skape et eller flere nettsteder som kan supplere hva det offentlige ellers ikke kan tilby.Det er ikke dermed sagt at verken storsamfunnet eller andre enkeltpersoner til enhver tid kan sette seg inn i de tanker og følelser som ligger til grunn for driften av disse nettstedene.Det riktigste må vel være at de enkeltpersoner som ønsker å sikre sitt arbeid for ettertiden, eller også ønsker å sikre en opprettholdelse av driften av sitt eget nettsted, bør på eget initiativ søke å inngå avtaler med det offentlige. Dette skjer som kjent normalt ikke ved spontane henvendelser via nettdebatter, så som her på Digitalarkivet.Det bør derfor være maktpåliggende for f.eks. Kirstensen og Vigerust å finne frem til løsninger hvor man ikke stiller kabinettspørsmål til enkeltbrukere, eller i mer trengte tilfeller tyr til grader av utskjelling ved antatt manglende respons.Om det ikke er ønsket om å dele materiale som har ligget til grunn, så forstår jeg ikke helt hva som er bakgrunnen for oppstart av de respektive nettstedene.Jeg håper imidlertid at de initiativtagerne vi har blant oss kan fortsette sitt godde arbeid. Det burde ikke være så vanskelig å finne frem til noen som kan hjelpe til med dette og hint.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.