Gå til innhold
Arkivverket

[#65622] En database som forsøker å integrere personer, slekt og kilder på en ny måte


Gjest Leif Biberg Kristensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

ToreNei bare utgifter og dårlig respons er jo en fryktelig dårlig kombinasjon, og en veldig god grunn til å slutte.Ingen vil jo dømme oss for det. Vi har jo ingen plikt til å gjøre det vi gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Den som ikke vil drifte eget websted kan f eks sende kilder til Digtalpensjonatet (Selv om ikke alt kan tas imot, som databaser som trenger oppfølging, og selv om det kan ta sin tid før stoffet publiseres.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Leif Biberg Kristensen

Responsen i form av konkrete forslag og tiltak for å sikre at Solumslekt lever videre er fortsatt lik null.Nå ligger en ny årsregning på 1935 kroner med forfall 24. mai her. De som har lyst til å vise at de setter pris på Solumslekt, kan gjerne få sette en hundrelapp på konto nr. 6072.56.39328 og merke betalingen med «Solumslekt».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til innlegg 28: Har du sendt en formell henvendelse til Digitalarkivet om sikring av databasen din, eller har du valgt å kun kommunisere her i brukerforumet? Spør for sikkerhets skyld...Jeg håper man kan komme frem til en løsning i umiddelbar fremtid, ihvertfall. Men uansett bør du og alle andre som driver tilsvarende databaser skrive ned en instruks for hva man ønsker skal skje med databasen når man en gang faller fra, med informasjon om passord og andre nødvendige detaljer. Man kan jo også testamentere rettighetene til basen til NST eller lignende med et uttrykt ønske om at testamentarvingen skal jobbe for å få sikret driften og utviklingen av basen for ettertiden.Penger er overført til bankkonto... Har ikke slekt i området, men du har vært hjelpsom med detaljer om dronningens slekt i andre fora tidligere.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Leif B. Kristensen:Fint om du kan fortelle oss hvilke institusjoner du har vært i formell kontakt med ang. sikring av databasen? På den måten kan også vi andre utføre litt gruppepress på dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

For å være helt ærlig: Jeg har ikke begrep om hvordan jeg tar «formell kontakt» med noen som helst, og jeg har etterhvert (med over tjue år i offentlig tjeneste) fått en intens motvilje mot byråkrati. Og strengt tatt er det vel heller ikke mitt problem om Solumslekt skulle forsvinne sammen med meg.Men om Dag, Frank eller noen andre har konkrete forslag til hvordan man sikrer at Solumslekt lever videre også etter at jeg ikke lenger er i stand til å drive det, stiller jeg selvfølgelig opp for å hjelpe til med det tekniske og eventuell overføring av eierskap til domenenavn etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei Leif'Problemet' er nok at mange ikke vil arve arbeid. Jeg jobbet en stund med det, men har gitt opp.Om min hjemmeside dør sammen med meg blir ikke mitt problem lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til innlegg 31: Du kan alltids jo starte med å bruke en adresse på følgende side, hvis du synes at Digitalarkivet er det rette stedet:LenkeDet er vel ikke verre enn å komme med en forespørsel i første omgang? En e-post er ihvertfall mer 'formell' enn kommentarer på forumet?DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg var i kontakt med Jan Oldervoll i januar, og sendte ham en dump av hele slektsdatabasen samt PHP-scriptene som presenterer databasen på Solumslekt. Siden har jeg ikke hørt noe mer, og regner med at så lenge jeg ikke får noe svar derfra er det vel ikke større håp om å få plassert basen på Digitalarkivet.Ideen din om å testamentere nettstedet til NSF er god, men jeg vil vel anse det som siste utvei. Jevnfør mitt svar til Tore i innlegg (19) ut supra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Det er for enkelt å bare sitte og anta.???Jeg ville tatt en formell kontakt og også spurt Jan Oldervoll for å høre hvordan saken ligger an.Men du avviser jo alle kontakter med DIS av angitte grunn. Samtidig har du jo interesse at noen tar var på ditt arbeid og at det blir vanlig tilgjengelig også i fremtiden. det er da helt feil å stenge ute alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Det kan du fortelle til dem som kommer om noen år og lurer på hvor det ble av Solumslekt.Det er rett og slett ikke mitt problem.Det er ikke engang noe problem som er spesielt for meg, selv om jeg kanskje er en av de første som forsøker å gjøre oppmerksom på at det er et problem.Jeg er kanskje også en av de første som bygger opp et privat nettsted for slektsdata i en slik grad at det kan formodes å ha noen verdi etter at jeg er borte.Situasjonen blir på en måte parallell med at når en bygdebokforfatter dør, blir manus og alle eksemplarer av verket hivd på bålet. Det ville neppe noen akseptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

En bygdebokforfatter kan i sitt testament si at alle hans data og dataunderlag skal avleveres til arkivet.Du får gjøre det samme.Uansett, så er din itfordringat du gjerne vil sikre ditt arbeid for fremtiden. Det er prisverdig. Samtidig utelukker du noen av de mulighetene som finnes.Du kan ikke alltid forvente at hjelpen skal komme til deg. Lanskje skal du mer aktivt søke etter den hjelp du her vil har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

OttoHvorfor skal vi som uegennyttig har brukt tusenvis av timer og kroner på å bygge opp en database når vi også må bruke tid og ressurser på å bønnfalle noen til å arve vårt arbeid?Kunne ikke feks DIS eller NSF henvende seg til Leif og spørre pent om å arve hans arbeid?Og hvorfor skal privatpersoner bruke penger og tid på å berike slektforsker-miljøet med materiale når de i tillegg må slite med å videreføre arbeidet de har lagt ned?Hvis din mening er sammenfallende med DIS sin mening, og miljøet generelt, så legger jeg ned min hjemmeside tvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Otto, forsøk å lese det jeg skriver. Jeg ber ikke om hjelp til noen verdens ting. Jeg bare sier at dersom noen er interessert i at dataene på Solumslekt lever videre etter at jeg ikke lenger er i stand til å drive det, bør noen også få ut fingeren snart og komme med konkrete, praktiske forslag til løsning. Selv akter jeg ikke å fly rundt fra Pontius til Pilatus for å tigge og be om at noen skal ta vare på mine data. Hvorfor skal jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

LeifDu kan få et problem med å la etablerte foreninger arve ditt materiale.Noen av foreningene krever medlemskontingent for å få tilgang til hele basen, og det blir jo litt feil at de skal ha betalt for den jobben du har gjort gratis? Og din visjon var vel å tilby alle dette gratis?Og jeg blir provosert av arroganse og den gjengse oppfatning at Leif skal bruke både tid og penger på arbeide gratis for slektsforskere. Han får ikke statsstøtte, og krever ingen kontingent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg ser det som en selvfølge at stoffet skal være tilgjengelig for alle helt gratis, og vil ha med det som en klausul i en eventuell kontrakt om overdragelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Jeg er medlem av DIS of NSF, men har inge forpliktelser overfor disse bortsett fra at jeg er medlem. Jeg kan overhode ikke og vil ikke uttale med på vegne av ledelsen i disse foreninger.Jeg prøvde bare å antyde at det må til en dialog. Men det er tydelig at noen ikke vil ta kontakt, uviss av hvilken grunn.Men man skal ikke ta dette opp i den aller verste mening. Det er ved dialog en kommer videre og da er det 'smålig' å 'sitte på gjerdet' og nærmest si 'Jeg tar ikke kontakt. Det får den andre gjøre'.Vi kommer ikke videre i verden med den holdningenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg vil ikke bli overrasket hvis Arkivverket sier nei til å arve ansvaret for å holde en tjeneste operativ. Programvare har ikke evig levetid.Jeg tror den eneste løsningen for langsiktig bevaring er å dokumentere databasen og avlevere dataene til arkivverket med jevne mellomrom - evt. i Kyrreformat.Jeg kom selv for et par år siden plutselig opp i en situasjon det var en viss sannsynlighet for at jeg ville tatt med meg 300.000 kirkebokposter i graven. Før det var det veldig fint å ha en egen tjeneste for å legge ut materiale på nettet, nå er alt sakte men sikkert på vei til Digitalarkivet.Jeg oppfatter det kortsiktige problemet som at Leif antakelig synes han gjør mye for allmenheten ved å utvikle/drifte tjenesten, og at allmennheten god kunne bidra til at han i tillegg til at han slipper utgiftene til serverplass på toppen av arbeidet. Det synes jeg er et meget berettighet ønske.DIS Norge har en egen Linux server som jeg tror det er store sjanser for at tjenesten kan kjøre på. DIS trenger kanskje ikke å stille opp med mer enn litt diskplass og et passord - litt avhengig av programvareversjoner. Kostnaden vil da kunne reduseres til å ha et domene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

OddDen dialogen du etterspør er det ikke Leif som skal starte. Men det vet du utmerket, og det er ikke overraskende at de to ledende foreninger, NSF og DIS, er totalt fraværende. De synes tydeligvis at personlig initiativ er mer plagsomt enn givende for miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Hvem er nå denne Odd? :-)Ser at Lars Ove igjen skyter fra hofta. Men som så ofte bommer han totalt på målet. Kristensen har gjort og gjør et kjempearbeid, men hvordan basen skal leve videre etter ham er først og fremst hans eget ansvar. Digitalarkivet får selv svare for at det visstnok ikke besvarer korrespondanse, men NSF og DIS må kunne vente en forespørsel før de trenger komme på banen.DTH (som bare kommenterer på vegne av seg selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

DagJa Odd er vel Otto :-), men jeg skyter, men det er mange som skyter fra hofta, og treffer.Og jeg tror ikke jeg bommer nå. Jeg er dritlei av å drifte en egen hjemmeside, som Leif gjør, og hvor brorparten av brukerne tror og håper at dette er en selvfølgelighet.Og jeg forstår Leifs frustrasjon. Ansvarlige som DIS eller NSF skal spørre Leif, ikke omvendt, hvis de er interessert.Hvis ikke anbefaler jeg Leif å legge ned sin side tvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Nei Lars, jeg ser ikke noen grunn til å legge ned Solumslekt. Så lenge jeg har moro av å «legge puslespill» med kilder fra 1700-tallet, synes jeg like godt at jeg kan dele med meg av det jeg finner.Egentlig er jeg ikke så veldig frustrert heller, jeg lever stort sett i øyeblikket og legger få planer. Men jeg ser at jeg etterhvert har beveget meg langt ut over det som er trivielt å finne ut av. I den grad mine funn og konklusjoner er interessante for andre, bør vel noen sikre at de også blir tilgjengelige for framtida. Det oppfatter ikke jeg som mitt ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og for min del kan jeg tilføyeJeg har betalt noen tusen for nok et års drift, men jeg står fritt til å stenge min hjemmeside når jeg vil, og det gjør jeg tvert når jeg føler for det.Jeg har ingen forpliktelser når det gjelder dere. Jeg, for å si det på forståelig norsk, jeg driter i hvordan dere tilegner dere kunnskap.Og hvorfor skal da Leif arbeide for å å 'donere' sitt arbeid? Det blir for dumt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.