Gå til innhold
Arkivverket

[#65626] Anders Kristiansen f på Rustad i Veldre


Gjest Oline Lillerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Oline Lillerud

Anders Kristiansen f på Rustad i Veldre 24 mai 1827 bodde på Fuglseng da han konfirmerte seg og det er vel han jeg finner på Nerhagen under Båberg i 1865? Hans foreldre ble oppgitt ved dåpen å være Kristian Andersen og Maria Fredriksdatter. Selvfølgelig samme foreldre ved konfirmasjonen. På Family Surch finner jeg dem som gift 25 mar 1825, men det går ikke fram av kirkeboka. Jeg har kontrollert både klokkerbok og prestebok. Hvem var foreldrene og hvor var de født? Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei. Skjønner ikke helt hva du mener med at 'det går ikke frem av kirkeboka' ? Du har funnet både dåp, konfirmasjon og foreldrenes vielse,ikke sant ? Legger inn lenke til vielsen,nest nederst h. side :Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Syns det ser ut som at det står: Han født på Østre Stolpestad.Fant en gård med det navnet i 1801,men ingen Anders.Kan jo være at det var hjemgården til Christian`s mor.Får prøve å lete etter dåpen i ca. 1805.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oline Lillerud

På FS som jo ikke er noen kilde sies det at hun er f 1807. Fortsatt ung, men med en mulig alder. Hun som ble konfirmert i 1824 kan jo i praksis være en som er f 1810 og før. Men det var vel et krav om konfirmasjon for å være gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oline Lillerud

Til (4). Jeg har undersøkt litt. Anders Erichsen må vel være han som er på Lillebolstad i 1801? Det er nabogård til Fuglseng. Rustad og Stolpestad ligger også innenfor korte avstander, så slik i grenda blir i hvert fall utvalget begrenset. Men det er gjetting fra min side og ikke dokumentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Ei Marte Fredriksdtr ble døpt 7 des 1806 i Ringsaker. Fredrik er jo ikke noe uvanlig navn i Ringsaker, så her behøver det ikke å være noen forbindelse. Foreldre Fredrik Andersen og Agnete Jakobsdatter. Dette er det nærmeste jeg kommer. Presten kan jo ha skrevet feil i kirkeboka. Vi får se om noen andre gir respons på dette. Dette er en interessant nøtt.om fødestedet er Tostelien eller Toftelien har jeg ikke finlest på. Kjenner intet slik navn i Ringsaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Legger inn lenken til vielsen mellom Kristian og Maria, her er da mye info å ta med seg? Født Aastad eie ,18 1/2 år ! Lenke Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Dette paret som får en Marte i 1806 kom vel fra Biri sida, Tortelien er iallefall en gard der i 1801.Og Fredrik og Agnete er bosatt under Hasselknippe i 1801 også det på Biri. Men siden de får ei Marte des 1806,så er det vel helst ikke disse. Maria skal jo også være født sent året 1806 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Jeg finner heller ingen annen Maria Fredriksdtr enn den som blir født på Simenstad eie i 1810, nå tjente både Christian og Maria på Simenstad ved vielsen, uten at det behøver å bety allverden. Hun blir jo altfor ung til å gifte seg allerede i mars 1825 ? Hvis ikke hun var eldre da ? Har ikke sjekket døpte før 1805. Det er nok best å finne ut mest mulig om Marias liv og levned etter vielsen. Hvor mange barn,deres faddere, når hun dør etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.