Gå til innhold
Arkivverket

[#65630] 'Tinner' avledet av 'teiner'?


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

De fleste har vært borti ordet 'tinner': På en rive, en harv eller en gaffel. Merkelig nok får jeg ikke tilslag i bokmåls- eller nynorskordboka (Dokumentasjonsprosjektet).I et skifte på Hadeland i 1719 har jeg kommet over en jernharv med 30 'teiner'. Dette er interessant, fordi jeg også i et par-tre skifter har støtt på ordet 'teinskjerding'. Jeg går ut fra at dette må være en slags stang-skjerding, ettersom ordet 'tein' betyr liten kvist eller stav (jfr. misteltein og håndtein, som man brukte til å spinne med). Tinner kan vel også sies å være små staver, så vet noen om det kan dreie seg om samme opphavet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

KNURR!! (Søker man på nettet, skrives det jo ofte uten 'd'!)Jeg lurer likevel på om det kan være en sammenheng som anført i (1), siden det i skiftene skrives 'tein(er)'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg kjenner ikke dialekta på Hadeland godt nok, men kanskje ikke så forskjellig fra Solør - der heter flertall av tann - teinner. En mulighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg tror du er inne på noe der. Er ikke helt sikker på flertallsformen i ubestemt form, men lenger nord, på Toten, sier de i hvert fall at de har vondt i 'teinn'. Jeg vil anta at de sier noe lignende på Hadeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det kan i det hele tatt se ut som om det er en del dialektord i skiftene. En ard skrives f.eks. konsekvent fra 1660-årene og inn på 1800-tallet 'al', som det nok også da ble uttalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Det ser ikke ut til at 'tein' og 'tinne' har samme opphav. Etter Ivar Aasen heter tein på gammelnorsk 'teinn', mens tinne heter 'tindr'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det stemmer nok. Spørs om ikke Arild er inne på det, at 'teiner' her er en dialektform av tenner. Men en 'teinskjerding' går jeg fortsatt ut fra har mer med 'tein' å gjøre enn tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.