Gå til innhold
Arkivverket

[#65631] OP. Øyer. John Andersen, gift 1801, hvem var han?


Gjest Kirsti Rye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsti Rye

Hei.John Andersen gifter seg her Kildeinformasjon: Oppland fylke, Øyer, Ministerialbok nr. 3 (1784-1824), Kronologisk liste 1801, side 206-207. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9272&idx_id=9272&uid=ny&idx_side=-104>Lenke med Lisbet Klemetsdatter. Bosted er oppført som Johnsgaard.I 1801 er det bare denne som kan være aktuell tror jeg Lenke er dette den samme John?Så finner jeg en John døpt her i 1777 Kildeinformasjon: Oppland fylke, Øyer, Ministerialbok nr. 2 (1733-1784), Kronologisk liste 1777, side 278-279. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Takk Grethe, jeg skjønner ikke at jeg kan ha lest så feil, får gå å ta en synstest tror jeg.Da slapp jeg å jobbe videre med feil person.Takk for hjelpen og et riktig godt nyttår til deg.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Den eneste John med far Arne jeg kan finne er denne i 1776 Kildeinformasjon: Oppland fylke, Øyer, Ministerialbok nr. 2 (1733-1784), Kronologisk liste 1776, side 274-275. Permanent sidelenke: LenkeDet bli døpt en John i 1773 på Johnsgård, men der er foreldrene John og Berit.Jeg får se om jeg kan følge John Arnesen Holmen så jeg får bekreftet at det er han som er 'min'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen!Her er vel foreldrene til John, f. 1776, på Holmen i 1801 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f10521&gardpostnr=60&personpostnr=1463&merk=1463#ovre>Lenke. Moren har farsnavnet Johnsdatter. Det er vel broren til John, Peder Arnesen, som er gårdbruker og postkarl på Holmen.Dette er antakelig dåpen til Peder LenkeGjertrud, 1768 LenkeGunille, 1771 LenkeMarie, 1773 LenkeJohn, 1776 LenkeJohannes, 1780 LenkeErik, 1782 LenkeBerthe, 1786 LenkeJohn (!) 1789 LenkeJeg ser at Lisbeth og John hadde en sønn til dåpen i Øyer i 1804 som ble kalt Johannes,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Lisbet og John har disse barna (som jeg har funnet)Clemet 1802 Johannes1804 Karie 1807 Ingebor 1809 Lisbet 1812 Anne 1815 Marit 1818Begge Lisbets foreldre er oppkalt (Clemmet og Karie), men ingen av døtrene blir kalt SigriDet kan jo selvfølgelig være den familien du har funnet. Får se på fadderne litt mer.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei!Det er jo ikke sikkert at det er riktig familie. Litt rart at ikke foreldrene til John er oppkalt. Har hørt om at to barn i samme søskenflokk kan hete det samme, men da er det gjerne enten oppkalling av besteforeldre med samme navn, eller oppkalling etter eldre avdød søsken. Tenker på at Arne og Sigri fikk en ny sønn John i 1789.Kanskje John Arnesen kan være innflytter?Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Jeg er i stor tvil om dette er rett John Arnesen. Den eneste fadderen jeg finner som har tilknytning til Holmen er Berte Holmen, som er fadder til Lisbet i 1812.Ellers er det faddere fra hennes familie og noen jeg antar er naboer. En ekstra utfordring er det her hvor presten sjelden skriver farsnavn, men bare gårdsnavnet der de bor.Tror kanskje han er innflytter som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.