Gå til innhold
Arkivverket

[#65643] Lakkegata 37. Hvilken kirke?


Gjest Mette Haugsand
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

da blir det Grønland kirke. Men hvis spørsmålet gjelder et tidspunkt før Grønland kirke ble bygget, kan svaret være at rett kirke var Garnisonsmenigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Haugsand

Tusen takk til alle! Dette var spennende informasjon som jeg skal prøve ut.Jeg leter etter stedet hvor min oldefar Karl Olsen giftet seg med Alma Pedersdatter (Johannesen)ca.1879 eller før. Det jeg trenger å få bekreftet, er om min oldefar er sønn av Ole Bystrøm. Har sporet Ole Bystrøms familie inn til Lakkegata, og prøver derfor videre derfra. Et skudd i blinde, kanskje, men man må jo prøve... Nå er det vel ikke scannet kirkebøker langt nok tilbake for Grønland kirke enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Haugsand

Tusen takk til alle! Dette var spennende informasjon som jeg skal prøve ut.Jeg leter etter stedet hvor min oldefar Karl Olsen giftet seg med Alma Pedersdatter (Johannesen)ca.1879 eller før. Det jeg trenger å få bekreftet, er om min oldefar er sønn av Ole Bystrøm. Har sporet Ole Bystrøms familie inn til Lakkegata, og prøver derfor videre derfra. Et skudd i blinde, kanskje, men man må jo prøve... Nå er det vel ikke scannet kirkebøker langt nok tilbake for Grønland kirke enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

I folketellingen ifra 1875 finnes familien Bystrøm i Lakkegata 37, men en sønn ved Karl finnes ikke der. Han må isåfall ha flyttet hjemmefra.På samme adresse fant jeg Karl Olsen, født i 1862 i Kristiania, som sønn av enken Milliee Olsen, vaskekone, født i 1830 i Kristiania. Alder passer ikke med gifte allerede i 1879, så det er nok et bomskudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

I folketellingen for 1900 har jeg funnet Karl Olsen, født 1848 i Haabel(Hobøl) dampskipsmaskinist og hustru Alma Olsen, født 1855 i Hvidsten, med adresse i Munkedamsvn. 25 i Oslo. De hadde tre eller fire barn og hvis jeg ikke husker feil så ble de første født i Soon. Det kan være greit å sjekke dette da det føste barnet ble født i 1879.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Haugsand

Hei Hans Petter! Det er Karl Olsen fra Hobøl som er den riktige (min oldefar). Problemet er derfra og bakover. Jeg jobber ut fra en teori om at hans far het Ole Bystrøm, var svensk og jobbet på Moss jernværk. Karls fulle navn var i så fall Karl Alfred og fødselsdato var 29.10.1849. Da han var 17, var han sjøman, så mye stemmer, men det er en 'missing link'... Hadde jeg funnet bryllupet mellom ham og Alma, hadde jeg funnet farens navn, og hadde fått bekreftet/avkreftet dette, men jeg vet ikke hvor de bodde, og må gjette ift hvor de har bodd på et senere tidspunkt. det kan jo være nær Moss også, men Østfold er også et umulig område å lete etter gamle lysningsprotokoller i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Haugsand

Tusen takk!! Dette var riktig Karl - og Alma, og dermed falt det på plass! (Så langt i alle fall...=)) Jeg er imponert over tempoet på noen av dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.