Gå til innhold
Arkivverket

[#65648] Jens Olsens far - mission impossible?


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

8. februar 1777 blir Jens Olsen Kulberg begravd i Tranby kirke i Lier. Nr. 22: Lenke Alderen oppgis til 70 år, noe som skulle tilsi at han var født rundt 1706-07, men hvor er han født, og hvem var faren hans? Moren, Anne Larsdatter, jfr. innlegg 65462, er 'ukjent' før giftermålet til Kulberg i 1713, så håpet er å finne løsningen via sønnen, som er født utenfor ekteskap.Jens gifter seg i Lier 15. oktober 1730 med Sybille Sebjørnsdatter, og de to eldste barna døpes i Bragernes kirke: Ambjør 15. april 1731 og Sebjørn 31. mai 1733. Kan ikke skjønne annet enn at de bor på Stoppen i Lier (Frogner) da Ole blir døpt, 18. januar 1738 (Ole Jensen Brastad konfirmeres i 1755, 17 år). Jeg har 'sporet' sønnene til Stokke (Ole) og Sebjørn, som døde på Semb i Hurum i 1785, dit han og familien må ha flyttet noen år før. Etterslekten er stor, så mitt håp er at noen vet mer om Jens Olsen, som kom til Brastad (Mellom) i 1742, og hans opphav.hilsen Astrid, som også ønsker alle Godt nytt år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Kan legge til at datteren til Jens, Ambjørg, giftet seg med Simen Larsen (Bruk II, Nedre Brastad), og to av deres barn, Berte (Birte) og Lars, er på Brastad i 1801,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Er nok 'min' Jens som er på Stoppen da Ole døpes, sitat fra bygdeboka under Søndre Stoppen: 'I 1730-åra hette brukeren Jens Olsen. Av barna nevens Ola. Seinest 1740 ble gården overlatt...'. Jens kom til Norby i 1746 og året etter til Brastad. Kona, Sebille/Sybilla var datter av 'Salige' Sebjørn Mørk (Sebjørn Nilsen Buttedal/Øvre Mørk) og ble døpt 22. nov 1705. Er dette noe hjelp i jakten på foreldrene til Jens, mon tro?Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.