Gå til innhold
Arkivverket

[#65659] August Christiansen, Borge Onsøy stasjon pr. Fredrikstad 1906


Gjest Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne-Sten Christiansen

Leter etter en slektning som heter August Christiansen og bodde/oppholdt seg på/ved Borge Ønsøy stasjon pr. Fredrikstad i 1906. Antar han er bror av min farfar, Adolf Syver Christiansen, som på den tida bodde i Chicago. De jeg har kunskap om av farfars søsken var født i Moss. Foreldrene var ikke fra Østfold, men vet at de giftet seg der i 1845. I 1957 ble min farfar født i Christiania. Familien med min farfar og en søster er registrert i Christiania ved folketellingen i 1865. Tenker at August evt. var vokst ut av familien. Har søkt på fødte/døpte i kirkebøkene i Moss og Garnisonsmenigheten i Christiania for aktuelle tidsrom uten resultat. Har og prøvd innflyttede til Borge i de tidsrom jeg kan ane som mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei. Syns nok du er litt sparsom med opplysninger her.Du skriver f.eks at foreldrene til August ikke var fra Østfold,men giftet seg der.Hva het foreldrene,hvor kom de fra og hvor giftet de seg ? Likedan hadde det vært kjekt med ei lenke til folketellinga 1865,som du refererer til.Det er så mye enklere å begynne å lete når man har mest mulig 'forhistorie' om personen det letes etter :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei!Går ut fra at det er denne karen du mener: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060227071029.jpg>Lenke. Adolph Syver, døpt 7-6-1857 i Garnisonsmenigheten, sønn av Christian Olsen og Maren Kristine Grønberg.Er dette familien i 1865? LenkeGiftermålet i Moss i 1845 (nr. 37) LenkeOtto Carl Fredrik, 1846 LenkeGres Martin, 1849 LenkeKaren Dorthea, 1852 LenkeSøren Christian, 1854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore A. Andersen

Hei, Arne- Sten Christiansen. I folketellingen 1900 for Onsøy har vi en August Kristiansen på en av Borge gårdene. Ifølge folketellingen er han født i Onsøy i 1842 , men jeg har ikke funnet han i kirkeboken. Til opplysning kan jeg nevne at det er flere gårder som heter Borge i Onsøy, og først på 1900 tallet var nok postadressen Onsøy stasjon pr. Fredrikstad. Jeg er også kjent med at det først på 1900 tallet bodde 2 personer som het August på Borge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Er det ekteparet August Kristiansen og Elen Olsdatter du mener? Da er kanskje dette vielsen i Onsøy 22.10.1863 - Østfold fylke, Onsøy, Ministerialbok nr. 4 (1861-1877), Ekteviede 1863, side 423. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6221&idx_id=6221&uid=ny&idx_side=-430>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Er det ekteparet August Kristiansen og Elen Olsdatter du mener? Da er kanskje dette vielsen i Onsøy 22.10.1863 - Østfold fylke, Onsøy, Ministerialbok nr. 4 (1861-1877), Ekteviede 1863, side 423. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6221&idx_id=6221&uid=ny&idx_side=-430>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Beklager at jeg ga litt lite info i starten. Jeg vet desverre ikke hvordan dere lager hyperkopling på ordet 'lenke' her. Skriver dere i et tekstbehandlingsprogram og limer inn her?Men rett familie er funnet og dessuten en 'ny' bror av min farfar. Jeg kjente ikke til Søren Christian. Må ha oversett han når jeg lette i kirkebøkene. I utgangspunktet visste jeg bare sikkert om en murmester Christiansen med initaler CF (Har bok med stempel) som eide Pilestredet 100 i Oslo. Far snakket om han som onkel, men han var død før jeg kom til. Det kunne ha vært (Otto) Carl Fredrik, men i folketellinga for 1900 står han oppført som Christian Fredrik 39 år gammel (født 1861, burde det bli). Fødested ikke oppgitt. Rart at han ikke er nevnt med familie i 1865. Med det fødselsåret passer det dårlig med de August Kristiansen som til nå er funnet. Kanskje den andre personen som Tore Andersen nevner.I 1865 var trolig noen av barna så voksne at de var ute av hjemmet og mye sansynlig til sjøs. Min farfar dro til sjøs som 16-åring.Opplysningene i 1875-tellinga skulle passe greit. Maren Kristine var etter min info født i 1817 i Brunlanes. I sjømannsrullene står det at min farar hadde adresse i Stortingsgaten som jo stemmer her.Utgangspunktet for min interesse for August Christiansen var at jeg har et dokument som viser at han sendte min farfar Adolf Syver i Chicago et betydelig beløp. Denne generasjonen tok etternavnet Christiansen etter sin fars fornavn så jeg tror ikke det kan være en onkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Beklager at det ble litt rot i forrige innlegget, en sammenblanding av dette med Christian Fredrik som må ha vært født i 1861 og August som jeg ikke vet stort annet enn dette med pengebrevet om. Om han er den Tore nevner fra Folketellinga i 1900 som født i Onsøy 1842, så må han være 'uekte' barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.