Gå til innhold
Arkivverket

[#65661] Engebret Engebretsen Grefseneie, Rinsaker


Gjest Olav Aasmundrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Aasmundrud

Jeg leter etter Engebrets og kona Karen Olsdatters foreldre. Ved ft 1801 er Engebret 38 år og husmann m/jord på Grefseng. Karen er 34 år og de har ingen barn. Iflg.bb for Nes hadde Engebreth plass nr. 4, Ødegarden under Grefseng. Engebret d. 1811 på Ringsaker og Karen g. igjen i 1812 m Hovel Knutsen. Jeg finner ikke hverken Engebret eller Karen under døpte i kb. Ringsaker, ei heller ders giftermål. Har også lett forgjeves i kb. for Nes. Er det noen som kan gi meg et tips om hvor lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Du skriver at de ikke hadde noen barn? Men de hadde jo sønnen Johannes f 1803 ? Men du mente kanskje at de ikke hadde noen barn i 1801? Ellers er det nok best å si at Engebret døde på Nes, Nes lå ikke under Ringsaker på den tiden. Kirkebøkene for Nes er veldig mangelfulle siden mange av dem forsvant under brann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Johannes ble f. Nes 1802, og Engebreth døde i Nes i 1811, og som du skriver Else Kari kan det være vanskelig å finne dem om de ble f. og g. i Nes på grunn av kb. tilstand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Det finnes ingen kirkebok som dekker viede på den tiden iallefall, bare døpte. Det finnes en Embret (Engebret) døpt i 1761 på Østre Kvam eie som er nabogård til Grefsheim(Grefseng) men hans far er Kristen Embretsen,så da blir det feil farsnavn. Ellers var det mange fra Toten som slo seg ned på Helgøya og Nes-landet,kanskje han var derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Ser at fadderene til Johannes i 1802 er bl.a. Torger Christensen Østre Enger og hustru Kari Jonsdtr. Torger Christensen var fra Jønsrud i Ringsaker. Kan navnet til denne Embret f 1761 sin far være ombyttet av presten? Slik at det skulle vært Embret Christensen ? Vet det høres vilt ut, men jeg har faktisk støtt på dette et par ganger i kirkebøkene foe Ringsaker,så umulig er det ikke.Det spørs bare om denne Christen Embretsen får flere barn med hustruen Anne Paulsdtr,og om han da kalles Embret Christensen i stedet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Tja ble vel mye ønsketenkning dette, Christen og Anne får en sønn Povel i 1764, så da het han vet Christen Embretsen da, og sønnen i 1761 heter vel Embret Christensen. Skal se litt nærmere på det i morgen. Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

God lørdags morgen Else Kari og takk for hjelpen! I kb døpte Nes oppgis Johanes foreldre til Ingebeth Ingebrethsen Grefstadeje og Karen Olsdatter og det stemmer med ft 1801. Jeg ser ingen faddere i kb Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Nes, Klokkerbok nr. 2 (1785-1813), Fødte og døpte 1802, side 142-143. Permanent sidelenke: Lenke Nes bb mener også at Ingebreth (Engebreth) hadde farsnavnet Engebrethsen, men det kan selvfølgelig være en 'kjedereaksjon' av feilskriving. Det er allikevel høyst sannsynlig at Karen Olsdatter var kona til Engebreth og moren til Johannes mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Lenken i innlegg 7 er til klokkerboken. Jeg har nå også funnet Johannes i Min.boken og der ser jeg fadderne slik som du har oppgitt. Jeg forsøker nå å finne flere barn d.i Nes av Engebreth og Karen (Kari)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Har tittet litt i kb for Nes,døpte ca 1755-75 for å se om det er noen flere Engebret sønner og døtre men det var negativt. Det tyder nok på at de kom annetsteds ifra. Den foran omtalte husmannen Christen Embretsen på Østre Kvam eie er den eneste som døper sin sønn Embret/Engebret. Etter han er en ny Christen Embretsen f ca 1770 husmann på Østre Kvam, han ville jo passet bra som sønn av den den forrige husmannen hvis bare for og etternavn hadde vært ombyttet ;). Denne Christen Embretsen er heller ikke døpt på Nes. Jeg finner ham iallefall ikke.Har sjekket Ringsaker kb også men ingen Engebret Engebretsen døpt der heller i det aktuelle tidsrom. Kanskje Furnes,Vang eller Toten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Jeg har kikket i kb for Toten og for Vang som vel også dekker Furnes, men har ikke funnet Engebreth der heller. Jeg kan ha søkt for smalt (år) og jeg fortsetter å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.