Gå til innhold
Arkivverket

[#65665] Soldat Peder Andersen, Rakkestad fikk ikke tillatelse til å gifte seg. Hvorfor?


Gjest Tom Birkelund
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Birkelund

En av mine mulige aner i Rakkestad, Peder Andersen, fikk ifølge et notat i folketellingen 1801 ikke tillatelse til å gifte seg (med Mari Monsdatter).Ft. 1801. Houg plass, Rakkestad. Peder Andersen 35, husmann med jord og geworben soldat, vil giftes men faaer ikke tilladelse. Mari Monsdatter 35, hans frille. Anne Maria Pedersdatter 5, Oloug Pedersdatter 1, deres sammen avlede barn.Kan den eneste grunnen være at han fikk et barn utenfor ekteskap i 1791? Er det for øvrig noen som har opplysninger om denne familien og deres aner/etterkommere?Har lest gifte 1800-1814, ikke funnet dem gift.Soldatens første barn: (Rakkestad kb. Uægte døbte 1791) No 11 den 27 November, Dom: I Adventus, døebt ved Rackestad, pigens Inger Ewensdatters, uægte pigebarn Karen; hun giorde Barsel, hos Anders Svendsen Ilebeck Plads, som anmældt; hun udlægger til Barne=fader, Peder Andersen, geworben Soldat, wed hr. capitain von Hals Compagnie, paa Friderichshald; Testes; Anders Jensen Ilebeck, Ole Andersen Sørbye, Ingebjørg Jensdatter Ilebeck, Anna Ewensdatter Biørnstad, og Guri Olsdatter Aastorp;mvh Tom Birkelund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei Tom!Jeg har lett etter dåpsinnføringer for Anne Maria og Oloug i Rakkestad i håp om at det kunne stå noe mer. Men ikke funnet dem ved ganske rask lesning. Har du lett?Til spørsmålet om tillatelse: Jeg tror ikke det skyldes barnet han fikk i 1791. Det kan være flere årsaker blant annet for nært slektskap. Men kanskje helst at hans militære overordnede ikke har villet fri ham fra kontrakten hans?De to dåpsinnføringene kan gi verdifulle opplysninger.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

I tillegg til for nært slektskap har jeg funnet to andre årsaker til at noen ikke har fått tillatelse til å gifte seg:1. De som vil inngå ekteskap kan ikke dokumentere at de ikke allerede er gift. Dermed får de ikke forlovere som kan bekrefte dette, og presten kan ikke vie dem uten kongelig resolusjon.2. En av dem er ikke konfirmert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

De giftet seg 24 nov 1810, så da må tillatelsen ha kommet i orden til da Kildeinformasjon: Østfold fylke, Rakkestad, Ministerialbok nr. I 5 (1784-1814), Ekteviede 1811, side 316-317. Permanent sidelenke: Lenkemvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg hadde oversett at det er egne sider for de uekte. Har funnet Anne Maria. Skal ta en titt nå om det står noe vedr. tillatelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Ved Olougs dåp i 1801 står det at dette er hennes andre og hans tredje barn utefor ekteskap. Det kompliserte kanskje saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Nei, jeg får ikke det til å stemme. Hennes 2 barn var jo med ham - samboeren og de lever sammen. Skulle tro det var i alles interesser at de fikk formalitetene i orden. Det må være mangel på forlovererklæringer, konfirmasjonspapirer, evt, hans overordnedes erklæringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Ved en rask gjennomgang av konfirmerte finner jeg ikke Peder i tidsrommet 1778-1783,men han er kanskje født/konfirmert i et annet kirkesogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Jeg takker for all info. Jeg regner med at det er store muligheter for at Peder er fra et annet sogn. Det finnes kanskje opplysninger i en eller annen militærrull?Ellers leter jeg nå etter mulige slektsforbindelser hos barnas faddere.Jeg mener å ha funnet Mari Monsdatters dåp s. 54 i kb for Rakkestad fødte 1767: Permanent sidelenke: LenkeTranskribering av mulig dåpsinnførsel for Mari Monsdatter: (Rakkestad kb s. 54, 1767, døpte). Martius, Dom qvadrig? Mons Christensen Sverstad og Oloug Andersdr. Barn, Mari; test: Botil Sverstad, Sidsel Hofsten (Hougsteen?), Johane Levernes, Carl Biørnestad, Torsten Olsen Aas.mvh Tom Birkelund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Peder og Mari fikk også datteren Sophie i juni 1811 Kildeinformasjon: Østfold fylke, Rakkestad, Ministerialbok nr. I 5 (1784-1814), Fødte og døpte 1811, side 224-225. Permanent sidelenke: LenkeVed vigselen (lenke i innlegg 4) står det Lindhoel på Peder. Det er en gård Lindhoel i Eidsberg, kan det være et spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Den eneste aktuelle Peder Andersen som er konfirmert i Eidsberg:Lenke Døpte mangler 1759-1770, så da er det løpet kjørt. Militærrullene er nok den beste muligheten her,ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Kan dette være Peder? LenkeDøpt 1767 Rakkestad. Forsøk på transkripsjon: Dom 3 adv. Anders Piilhoug og Anne Pedersd: barn, Peder, test: Anne Piilhoug, Johane Væle, Kari Enersdr, Marie Væle, Henric Pedersen. mvh Tom Birkelund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.