Gå til innhold
Arkivverket

[#65669] Max Manus II


Gjest Ole G. Taraldset
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole G. Taraldset

Jeg har lett etter stoff om Max Manus og har bare funnet 1 innlegg fra 2001 på WebDebatt .Det er jo litt merkelig at med den mediestorm som nå blåser rundt filmatiseringen av han liv, så er det lite å finne på Internett om hans bakgrunn.Jeg har derfor selv måttet gjøre litt “risørtsj”Det viser seg at MAX var et solid “Vestlandsprodukt” (Ikke så rart når det er vi som skaper verdiene her i landet, hm?)Med utgangspunkt i Nordfjord så var han en “blanding“ av :Nordfjording(Breim), Sogning(Aurland), Stril og Bergenser.Godt Nyttår !mvh Ole G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det er noe på Wiki, men det er vel ikke mer enn det som er kjent fra før. Så det er ingen aner fra andre siden av fjellene i denne mannen? Ellers Godt Nyttår! ReidarLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G. Taraldset

Jeg kjenner til at faren ble gm Gerda fra Danmark.Det som var grunnen til at jeg ikke nevnte dette var at i teksten Helge viser til står det: Han bosatte seg i København og(!) giftet seg med Gerda...' Det høres ut som om han ble gm henne først etter ankomsten til Danmark.Max skal være f. i Bergen 9.12.1914, men jeg har ikke funnet ham noe sted i de skannede kirkebøkene.Vet noen hvor han er nevnt, event med et annet navn enn Max ?Ole G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Har en lest hans biografi 'Mitt liv' fra 1995, muligens en vil finne noe mer ut om hans familie der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Av en TV-dokumentar jeg så nylig, gikk det fram at Max Manus var døpt katolsk (hvilket medførte fritak fra kristendomsundervisninga på skolen). Om jeg ikke husker feil, skjedde dåpen først i 5-årsalderen, muligens i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Faren ser ut for å være f i 1877 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=dp12011816&gardpostnr=52700&personpostnr=157970&merk=157970#ovre>LenkeFamilien i 1875 Lenkei 1891 LenkeMax bestemor ser ut for å dø i barsel i 1884 LenkeBestefaren ser ut for å ha giftet seg for 2. gang i 1887 med Berte Olsen fra Lindås, Lenke og ser ut for å dø på Brattholmen i 1893 LenkeEnken Berte med deres felles barn i 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G. Taraldset

Hei, Hvis det forholder seg slik Kristian nevner, så vil jo det avklare en god del. Da må vi vel godta at halve Max var dansk, men skitt au, jeg er selv av Nordfjordslekt noen dråper dansk. Det burde likevel være en fødselsanmerkning i et eller annet arkiv i Bergen ?Kanskje av interesse:Farfar Johan Magnus Magnussen f 1847 i Bergen , hans foreldre var Knut Magnesen fra Thunes i Arna (den gang Haus sokn) og moren var Dina Johannesdatter fra Undredal, Aurland.Farmor Marie Christine Bogstad f 1851 i Bergen , hennes foreldre var Andreas Rasmussen Bogstad f 1819 i Breim og Anne Gjertine Nilsdatter Bogstad f 1824 i Bergen (de var Fetter og Kusine).Andreas Rasmussens Bogstad sine foreldre var fra Bogstad og Hjelle(Breim).Anne Gjertine sine foreldre var fra Bogstad og Myklebust.Denne gården Myklebust ligger i Breim (litt opp fra Byrkjelo og innover til høyre).Slå opp med søkeordet SUENSON, så skal det dukke opp en dansk Orlogsslekt (“krigerslekt” med bl. a. 4 Danebrogordener etc). Denne stammer fra samme gård/person som Max Manus. Max var vel og en kriger ?mvhOle G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Fødselsmeldingen for Max Manus finnes i arkivet til Bergen helseråd, i Bergen byarkiv. Han ble ikke døpt før lenge etter at familien var reist til Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Sikkert et litt dumt spørsmål, men på dette kjente bildet fra 13. mai 1945 når Max Manus er livvakt for kronprins Olav i åpen bil, Max Manus er kjent, men hvem var sjåføren? Og det sitter også vakter med ryggen til i bilen, hvem er de? Mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Fleste parten av 'vaktene' tilhørte den såkalte -Oslogjengen-. Sjåføren til kronprins Olav var en som var en trønder som var relativt ny i Oslogjengen. Max Manus nevner kun fornavnet hans, som er Kristian. Etternavnet hans har nok dukket opp etter at Manus sine bøker kom ut i 1946-47.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Det ble litt stamming her. (11)_var en som _var en trønder som var relativt ny i Oslogjengen. Det blir sikkert litt lettere å forstå dersom det som er skrevet mellom strekene fjernes.. :O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk for det, og lenken fortalte vel de grove trekkene som var vesentlig, det var spennende at Odd Sørli var nevnt i samme lenken, hvis jeg ikke husker helt feil var han med i Milorg-gruppa 'Woodpecker' som ble nedsluppet i fallskjerm i fjellene mellom Folldal og Oppdal på vinteren 1945. Og sjåføren hadde aner i Bjugn og Frøya, også litt artig. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det ble nok litt feil i 14 ang. Odd Sørli likevel, de navnene jeg har fra denne Milorg-gruppa 'Woodpecker' var Øivind Sørli og Kjell Sørli, vet ikke helt hvor de var fra. Så beklager sammenblandingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G. Taraldset

Takk til Yngve.Var både Johan og Gerda nevnt som foreldre i den nevnte fødselsmeldingen og hva var Max sitt døpenavn ?mvh Ole G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Max Manus mitt liv: Den 9.desember 1924,i Bergen, fødtes det en liten gutt. Moren var dansk og het Gerda Kjørup, og faren var født i Bergen. Han var døpt Johan Magnussen, men hadde byttet navn og kalte seg nå Juan Manus. Denne lille guttebabyen var meg, som syv år senere i København ble døpt til Maximo Guiliermo Manus. Det forkortet jeg senere til Max Manus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I Sydnesgaten 23 bor Ing.arb. Johan Magnussen i 1920. På samme adr bor enkefru Brita Magnussen. Dette skulle vel bety at flyttingen skjedde etter 1920. Og dersom det er innført i noen KB blir det JK.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Danske kirkebøker er tilgjengelige online på http://www.arkivalieronline.dk Man må registrere seg som bruker, men det er gratis.Problemet er at det jo er mer enn én kirke i København... Men hvis han var døpt katolsk i St. Ansgar katoliske kirke i København, så finnes han muligens ikke blant de online kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.