Gå til innhold
Arkivverket

[#65673] Tyding av kirkebokside


Gjest Inger-Marie Næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Marie Næsset

Finnes det noen som kan tyde hva det står foran navnet til Hans Martin Andreassens far som het Andreas Eriksen. Han har ikke noen nr. men står som nr. 2 fra toppen av sidenLenkeMvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Jeg vet ikke hvorfor det ikke står noe nummer på ham. Ser bare at det er tilfellet. Dersom noen vet noe annet så venter jeg i spenning.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Hans Martin ble egentlig døpt i Berg kirke (se merknadsfeltet), men ettersom mora sannsynligvis tilhørte Tanum kirkesogn, ble presten der underrettet om dåpen, og har ført den inn i sin kirkebok for oversiktens skyld, selv om dåpen altså ikke ble gjennomført av ham. Derav manglende nummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Basis for nummer foran døpte, komfirmerte, viede og døde er - tror jeg- statistikk som ble rapportert til sentrale myndigheter. Jeg har selv funnet flere tilfeller der giftemål ble registrert i'hjemmesognet'såvel som i den menigheten der den kirkelige handling ble utført. Mange prester likte vel å ha oversikt over 'sine' sognebarn. Her kan presten ved årsslutt angi antall av de ulike kategorier ved slutten av året. Enkelt og greit. Men jeg antar at 'noen' kan gi bedre info. basert på henvisning til forordninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.