Gå til innhold
Arkivverket

[#65680] Metodespørsmål om partsredere


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg forsøker å nøste opp i eierskap og miljø rundt noen skuter her lokalt (1800-1940), og da må jeg orientere meg i partsrederier. Hvilke kilder er best/aktuelle for å få et overblikk over eierskapet i ei skute?Jeg har sett på følgende, men håper det finnes flere:- Skipsliste hos byfogd (Gir meg inntrykk av å fungere som et panteregister, gir ikke helhetsbilder...?)- Rederliste i kommunalt arkiv knyttet til beskatning (Veldig greit seint på 1800-t, men isolerer den enkelte person/partsreder fra fellesskapet)- Tilfeldige privatarkiv for andelslag m.v. Vet noen om kilder som gir gode og hele øyeblikksbilder av dette sameiet?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg kjenner bare materialet fra 1600-tallet og første halvdel av 1700-tallet. Men da ble det opprettet en fortegnelse, oftest innført bakerst i hver årgang, men skipenes navn og eiere. Her bør andre som har anvendt yngre tollbøker, tilføye hva de har erfart av innholdet. Best er det vel å sjekke etter selv hva de kan inneholde av skipsopplysninger (som oftest mer enn hva en tror på forhånd). Tollregnskapene ligger i Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Jeg kjenner ikke til fullstendige registre, men Sjømannsforeningen i Skudeneshavn utgav en gang en samling med opplysninger over eiere ol angående skuter som hadde hørt til i Skudeneshavn. I og med at det var mange partsredere der, også mange som hadde skuter som ikke kom inn til Skudeneshavn (f.eks fullriggere fordi de var for store), kan det være en del informasjon å hente der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei.Jeg vil tro at det er mulig å finne ut noe om eierne av disse skutene i den såkalte Rederlikningen i Fjære kommunearkiv. Den består såvidt jeg husker av to protokoller og dekker perioden 1870 - 1900, sånn cirka. Men for alt jeg vet kan du allerede ha brukt denne kilden uten å finne noe. Ellers er dette med partseiere av skuter en vanskelig materie, spør du meg. Den kilden jeg har hatt mest nytte av når det gjelder siste halvdel av 1800-tallet, er likningskommisjonens kladdprotokoller. I motsetning til selve likningsprotokollen der inntekt og formue bare er oppført med en sum, er disse spesifisert i kladdprotokollen. Dessverre er disse arkivseriene ikke alltid tatt vare på. Så er det et problem at eierne kan være hjemmehørende i flere kommuner, så dermed finner men sjelden alle. Som du vet er kommunearkivene for Aust-Agder oppbevart på Aust-Agder kulturhistoriske senter. Av andre kilder det ville være naturlig å søke i er bilbrev, dvs. en tinglyst avtale om bygging av skip mellom verftseier og kontrahent. Disse finnes i sorenskriver/byfogdarkiver, og nasjonalitetsbevisprotokoller som finnes i tollarkivene, men i begge disse kildene finner en bare hovedreder, som regel. Begge disse kildene finnes på statsarkivene. (AAks har kopi av en nasjonalitessbevisprotokoll for Arendal tollsted)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Jeg har sjekket i Skudeneshavn sjømannshistorie, men finner ikke rederen eller skipene. Noen få skip i Sudenes hadde partsredere fra området sørover mot Farsund og nordover og innover Ryfylke, men Knudsen finner jeg ikke.Det var ellers mye interessant å lese på 'samlesiden' din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg så i skipslisten hos sorenskriveren i Nedenes, og fotograferte de aktuelle sidene. Jeg har lagt dem ut her: LenkeDette er nyttig informasjon, men jeg tror ikke det gir fulle bilder. Hva vet dere?Det lettest tilgjengelige er kanskje, som du sier Kjell, å gå i kommunearkivet og rederliste. Dette tror jeg faktisk du viste meg veien til på lesesalen en gang.... (?)- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Tror jeg har funnet noe lurt her:1) Mitt eget bilde av skipsregister-siden: [url="http://www.spor.cc/index.php?show=imageℑ=pict0014_sebulon.jpg&sort=2&tekst=Skipsliste>Lenke - Sebulon&albumID=20&imageID=2082) Referanse til avskrevet skadesløsbrev i pantebok - som en del av det digitaliserte tinlysingsmaterialet (se siden til høyre):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Dette var interessant. Skipsregisteret du har fotografert er et panteregister for skip, på samme måte som det er panteregistre for fast eiendom. Og da har man jo koblingen mellom panteregister og pantebok. Når det ble tinglyst avtaler på et skip som forpliktet alle eierne, måtte selvsagt alle partseierne føres opp. Panteboken i dette tilfellet understreker akkurat det jeg var inne på i mitt forrige innlegg, dette at eierne kunne være spredd over et stort område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.