Gå til innhold
Arkivverket

[#65683] emigrasjon


Gjest Inger Skaanevik
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Skaanevik

Karoline Marie OLsen, født 7/8 1889,i Brevik, dro som ung til Amerika (vet ikke hvor- eller når hun dro).Hun døde der 29/3 1911. Hun etterlot seg hvertfall et barn. Noen som vet hvordan man kan finne ut mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Skaanevik

Vet ikke hvor hun døde. Barnet fikk hun som ugift.Trolig fødte hun i Amerika, men om hun var gravid når hun dro fra Norge vet jeg ikke. Vet heller ikke om hun giftet seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg kan ikke finne henne i 1900-tellingen, hun er da bare 11 år og bor vel hjemme (Brevik) ?Kan du gi lenke til 1900-tellingen eller til kirkebok ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Skaanevik

Blei det ikke skrevet et sted når noen dro fra landet? Eller flyttet innenlands for den sak skyld.Hun må jo ha vært veldig ung når hun dro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei :-) Korleis veit du at ho døydde i 1911? Har du dødsattesten, el.l.? Jo, det vart skrive emigrasjonsprotokollar, men dei er ikkje komplette, det er jo mogeleg ho er blant dei som ikkje er komen inn i registeret som ligg her på Dig.ark.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Finner konfirmasjonene til hennes brødre Ole Gunerus og Anton Johan, den siste i 1905, men ikke Karoline Marie mellom de to.Dro hun alene?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Skaanevik

Har ingen dødsattest, men hennes far har skrevet ned navna på alle sine barn, med fødselsdato.Så er dødsdato/årstall skrevet av en annen person, bak navn/f.dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Skaanevik

Vet heller ikke om hun dro aleine. Min far har et bilde av henne med et barn på fanget, sendt fra Amerika.Men ingen stedsnavn eller navn på barn, evnt mann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der er en utflytter fra Brevik i 1901, deretter finner jeg ingen liste over utflyttere.Hun kan selvsagt ha vært i tjeneste et annet sted enn i Brevik, og blitt konfirmert der, -kanskje også blitt gravid der....Normalt skulle hun ha vært konfirmert ca 1903-1904.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Skaanevik

Jeg finner heller ikke hennes konfirmasjon.Ingen av hennes søsken, eller hennes foreldre dro til Amerika.Ingen igjen å spørre heller...Min far (det er hans tante) husker det blei snakket om Karoline,men ikke hvorfor eller når hun dro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Skaanevik

Nå fant jeg hennes konfirmasjon! Den fant sted i Eidanger kirke (nabosognet)4/10 1903. Da er hun bosatt på Ramberg, som er en gård tvers over fjorden for der hun er født.Hun må ha vært i tjeneste der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Tvetmarken

Hei Inger,Karoline var fadder ved yngste? søster Gunda Tomine's dåp, 11.12.1904, på Sætret i Brevik.- roar -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Har foreløpig ikke funnet noen gode kandidater. Har du noen ide om HVOR hun kan ha oppholdt seg, f.eks. Østkysten, Midt-Vesten, California, eller lign. ?Her er en kandidat i Wisconsin:1910 United States Federal CensusName: Morie Olson [Marie Olson]Age in 1910: 21 Estimated Birth Year: abt 1889 Birthplace: Norway Relation to Head of House: ServantFather's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: NorwayHome in 1910: Stoughton Ward 1, Dane, Wisconsin Marital Status: Single Race: White Gender: FemaleYear of Immigration: 1910Household Members: Name Age Hans Shellestad 48 Maren Shellestad 49 Roy O Shellestad 11 Morie Olson 21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er en annen kandidat1910 United States Federal CensusName: Marie Olsen Age in 1910: 21 Estimated Birth Year: abt 1889 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Servant Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: NorwayHome in 1910: Chicago Ward 25, Cook, Illinois Marital Status: Single Race: White Gender: FemaleYear of Immigration: 1906Household Members: Name Age Marie Pellage 46 Edith Schnitz 24 Enilie Schnitz 19 Ernest Schnitz 17 Marie Olsen 21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Og her en som bor i New York. Hvis noen av disse tre 'kandidatene' er i live i 1920-tellingen så kan de altså utelukkes.1910 United States Federal CensusName: Marie Olsen Age in 1910: 21 Estimated Birth Year: abt 1889 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Servant Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: NorwayHome in 1910: Manhattan Ward 18, New York, New YorkMarital Status: Single Race: White Gender: FemaleYear of Immigration: 1909Household Members: Name Age James L Hees 48 Adnla M Hees 43 Bethy Hees 6 L D Van Epis 55 Alma J Phillips 40 Harriet Jorgensen 34 Marie Olsen 21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Skaanevik

Jeg aner ikke HVOR hun var i Amerika. Men at hun kan ha reist rundt 1909 kan jo stemme. Hun har jo også født et barn. om hun var gravid når hun dro, vites ikke.Finner ingen dåp på hennes barn i Brevik eller Eidanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Hvis hun døde ugift etter kort tid i USA, var hun vel norsk statsborger ennå, og da skal det vel gis beskjed til norske myndigheter? Men dette kan jeg ikke noe om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Skaanevik

Har sett i kirkebøkene her, men finner henne ikke. Ser det står noen som har dødd i andre land eller på sjøen, så jeg tenkte det samme som du. Men jeg får vel bare innse at Karoline Marie er og blir et mysterium! Som så mange andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Om Karolines foreldre, eller en av dem, døde senere enn henne, så _kan_ jo hennes barn være nevnt ved dødsmelding/skifte. Det var vel da arveberettiget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.