Gå til innhold
Arkivverket

[#65691] USA/NY; vielse i 1958. Mulig å finne?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Torger Sjursen Stangeland, f 4 juni 1905 i Haugesund, skal ha giftet seg med Margit (Svensk), f 22 jan 1908, i New York 27 nov 1958.Er dette mulig å finne i protokollen fra Usa og NY?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Kjønigsen

Du kan få tak i informasjon her (siden det har gått 50 år, så skal det ikke være noe problem):LenkeFra Social Security Death Index:Name: Torger Stangeland SSN: 120-09-6718 Last Residence: 782 (U.S. Consulate) Stockholm, Sweden Born: 4 Jun 1905 Died: 25 Oct 1989 State (Year) SSN issued: New York (Before 1951)Name: Margit Stangeland SSN: 130-30-9672 Last Residence: 782 (U.S. Consulate) Stockholm, Sweden Born: 22 Jan 1908 Died: May 1990 State (Year) SSN issued: New York (1955-1957)Mvh,Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Lisa,Betyr dette at Torger og Margit også bodde i USA? Vi har trodd at de bare var over på reise og for vielsens skyld.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Kjønigsen

Det er jeg usikker på. Siden de begge har et social security number (SSN) så ville jeg tro de var enten statsborgere eller hadde midlertidig arbeidstillatelse.Mvh,Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Godt Nyttår :-) Vil tru at når det står 'Last residence', betyr det at dei budde i Stockholm då dei døydde.Elles kan eg sei at eg har halde på med eit søk i NY og det er nesten umogeleg å 'hosta' opp noko som helst derfrå. Det eg leitar etter, er så langt tilbake som gifte omkr. 1912, men det er ikkje tale om. I Minnesota t.eks. har eg funne ei eg er i slekt med (på nettet!) som gifta seg ca. 1975, medan i NY held dei på 'steingamle' opplysningar som om dei skulle vera gull verd!!Ja, så fekk eg ut litt av frustrasjonen ang. lovverket i NY!!Venleg helsing Mariann. PS:tok kanskje motet frå nokon no kanskje, det var ikkje meininga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Kjønigsen

Ja, det er ikke like enkelt i de ulike statene dessverre.. Likevel er det absolutt verdt en mail. :)Fant dette under 'New York Petitions for Naturalization':Name: Torger Stangeland Birth Date: 4 Jun 1905 Age: 46 Naturalization Date: 4 Jun 1951 Residence: New York, New York Title and Location of Court: New York Southern District

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

Fra Sveriges dødbok 1947-2003:Stangeland, Selma Margit IngeborgVänersborgsv 15, II 121 49 JohanneshovDöd 11/5 1990.Kyrkobokförd (1976) i Skarpnäck, Stockholms stad (Stockholms län, Södermanland). Mantalsskriven (1976) på samma ort.Född 22/1 1908 i Ljungby (Kalmar län, Småland).Änka (25/10 1989). -------------- Födelseförsamling i källan: LJUNGBY (Kalmar län)Källor: RTB 90 / SPAR 90 Stangeland, TorgerVänersborgsv 15, II 121 49 JohanneshovDöd 25/10 1989.Kyrkobokförd (1976) i Skarpnäck, Stockholms stad (Stockholms län, Södermanland). Mantalsskriven (1976) på samma ort.Född 4/6 1905 i Norge.Gift man (27/11 1958). -------------- Födelseförsamling i källan: NOKällor: RTB 89 / SPAR 90Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hva betyr det svenske yrket 'affärsbiträde'? Jeg kunne jo evt tenke meg at han var sjømann, men det har vel ikke noe med det å gjøre......Jeg får vel ta kontakt med 'Sverige' igjen og høre om de har flere opplsyninger. Margits pikenavn skal forresten være Andersson.Og godt nyttår til dere også.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

'Affärsbiträde' betyr ekspeditør.Anbefaler å kjøpe Norstedts skandinaviska ordbok. 2002.En får kjøpt den på capris.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg husker å ha sett data her i Digitalarkivet på nordmenn som gifter seg ved norske ambassader og konsulater, bl.a. i New York. Men dette paret giftet seg kansje på 'amerikansk' vis ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.