Gå til innhold
Arkivverket

[#65695] Birgitte Dorthea Gregersen, fødd 1876 - Mandal til Amerika i 1900 - kven var ho?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Asta Vilhelma Petersen var fødd i Mandal 8.2.1899 ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1008&idx_id=1008&uid=ny&idx_side=-114>Lenke) og utvandra i 1900 med foreldri sine til Amerika:~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~35995 Kristiansand 1394 1900 Aug. 17 Thomas Pettersen M G Snedker 1870 Mandal Philladelphia 0.50 AMERIKAN,LINE35996 Kristiansand 1395 1900 Aug. 17 Dorthea Pettersen f G M.snedker 1876 Mandal Philladelphia 0.50 AMERIKAN,LINE35997 Kristiansand 1396 1900 Aug. 17 Asta Pettersen f U 1899 Mandal Philladelphia 0.50 AMERIKAN,LINE~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~MEN, eg finn ikkje vigsli til foreldri, og heller ikkje fødsli til Birgitte Dorthea i Mandal (Halse) 1876. Derimot finn eg fødsli til faren Thomas Martin Vilhelm Petersen i 1870 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Helt borte til høyre står det som merknad at de er gift i Filadelfia i 1897. Og at Birgitte er født i Barbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen!Birgitte Dorthea var født på Skuggevik, og ved dåpen het en av fadderne Ole Mortensen. I 1865 finner jeg denne huslyden på Skuggevik i Holt - enka Ingeborg Olsdatter og datteren Anne S Mortensen. Den ene sønnen heter Ole Mortensen - se: LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Birgitte hadde ei eldre søster, Ingeborg, som ble konfirmert i Holt - hun var født 1873 i Dybvåg - Aust-Agder fylke, Holt i Holt, Ministerialbok nr. A 12 (1885-1907), Konfirmerte 1888, side 142. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4675&idx_id=4675&uid=ny&idx_side=-142>Lenke Permanent bildelenke: Lenke. Samme Ingeborg emigrerte fra Kristiansand til Philadelphia i 1892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det pussige er at begge jentene har farsnavn Edvardsen ved konfirmasjonen. Faren heter Gregert Edvard Tollefsen.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei!Dette er kanskje litt på siden av tema, men her er dåpen til Ingeborg Marie i Dybvåg – se nr. 101 Aust-Agder fylke, Dypvåg, Ministerialbok nr. A 7/ 1 (1872-1884), Fødte og døpte 1873, side 34. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6154&idx_id=6154&uid=ny&idx_side=-35>Lenke Permanent bildelenke: LenkeI 1893 er det kanskje til at moren til Birgitte Dorthea og Ingeborg Marie, Anne Serine Tellefsen, som emigrerer som enke fra Kristiansand til Philadelphia. Like etter henne i emigrantlista står det to unge herremenn som omtales som mulige sønner av Anne Serine: Morten Tellefsen, f. 1888 og Godfred Tellefsen, f. 1884 - Lenke. Det står spørsmålstegn ved hennes bosted Holt.Her er i alle fall dåpen til Gotfred i Holt i 1884 – se innførsel nr. 36 Aust-Agder fylke, Holt, Ministerialbok nr. A 10 (1872-1885), Fødte og døpte 1884, side 153. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her dukker det opp flere barn av Gregert Edvard Tellefsen og Anne Serine Mortensen: Thomas Bertinius Edvardsen/Gregersen, f. 7.6.1871, Dybvåg - konfirmert i Holt i 1885 - Aust-Agder fylke, Holt i Holt, Ministerialbok nr. A 12 (1885-1907), Konfirmerte 1885, side 136. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4675&idx_id=4675&uid=ny&idx_side=-136>Lenke Permanent bildelenke: Lenke. Og her dåpen i Dypvåg Lenke. Ser at Tellef Henriksen er en av fadderne, og det må være farfar til Thomas, jf. innlegg 9.Thomas og familien i 1900 i Arendal Lenke.Jeg har ennå ikke klart å finne giftermålet mellom Gregert og Anne Serine, og jeg vet heller ikke om Thomas B. var det første barnet de fikk. De kan også ha flere barn mellom Birgitte, f. 1876, og Gotfred, f. 1884. Morten Tellefsen, f. 1888, som finnes i emigrantlistene for Kristiansand, har jeg ikke sporet i kirkebøkene. Heller ikke dødsfallet til Gregert (Anne Serine var jo enke da hun emigrerte til Philadelphia).Faren til Gregert het Tellef Henriksen, han var enkemann i 1865. Har funnet dåpen til Gregerts lillesøster, Karoline, som viser at kona til Tellef Henriksen het Birgitte Guttormsdatter Lenke.Moren til Anne Serine, het Ingeborg Olsdatter, hun var enke i 1865. Ingeborg var gift med Morten Hansen – se dåpen til Anne Serine i Holt i 1847 – nr. 35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Grethe for mange spennande innlegg om dette problemet! Du har greidd å overtyda meg om identiteten til Birgitte Dorthea Gregersen; det kan ikkje vera tvil om at det er ho som er fødd på Skuggevik i Holt, som vart gift med Thomas Petersen!For mitt føremål treng eg ikkje følgja huslyden lenger attende i tid.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.