Gå til innhold
Arkivverket

[#65700] slektsgranskning ved min oldefars herkomst.


Gjest Knut Resvoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Resvoll

Jeg vet at min oldefar Adolf Edgren kom til Sverige som en ung gutt, hva han het da vet jeg ikke for han var valoner i fra Belgia. Han ble født 17/8-1864 d.13/1-1945. Han giftet seg med Julie pikenavn hun ble født 22/7-1863 d.6/10-1917.De fikk fire barn sammen de het Jenny Augusta, Karl Eugen og Gustav Adolf. Jenny ble født 24/3-1887 d.?Karl Eugen ble født 7/4-1890 d.20/7-1953 og Gustav Adolf ble født 4/4-1895 d.?/5-1926.Jeg setter stor pris på hvis det er noen som kan hjelpe meg med min oldemor og oldefars opprinnelse. Vennlig hilsen Knut Resvoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er oppgitt samme farsnavn i denne kilden: LenkeOm han tilhører smedslekt , Valonere så burde det finnes opplysninger om forfedre i svenske kilder. Hva med Valonerskivan som finnes i svenske arkiv?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Du har rett Berit , Men likevel kan det vel være at fra eldre tid kan denne Edgren , smed ha røtter i Belgia ?Her kan det muligens være en sammenheng med fars navn ? [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=500231458069&lds=1®ion=17®ionfriendly=Sweden&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeI så fall er vel Adolf født utenom ekteskap . Event. før foreldre ble gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Du har rett Berit , Men likevel kan det vel være at fra eldre tid kan denne Edgren , smed ha røtter i Belgia ?Her kan det muligens være en sammenheng med fars navn ? [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=500231458069&lds=1®ion=17®ionfriendly=Sweden&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeI så fall er vel Adolf født utenom ekteskap . Event. før foreldre ble gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Din oldefar ble født i Mo forsamling i Dalsland den 17. august 1864 og ble døpt 20. aug. Han er født på Forsbacka bruk der hans far var smelter. Foreldrene hans var Carl Edgren og Maja Märta Mo.

bilete6182.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at Jon fant dåpen i Mo, Dalsland. Da stemte det at han var født i Sverige.Her står litt om Forsbacka Bruk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Forsbacka_brukDet kan vel være at en forfader kan komme fra Valonere likevel, om du kan finne kilder bakover i tid her?Lurer på om ikke Kjell Aaberg ( bak smädskivan) har forsket på Valonerslekter ved svenske bruk? Lykke til med vidre søking.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For meg ser det ut til at Carl August Edgren er født ca 1830 i Wisnum?På denne slektsiden finner jeg en del Edgren med opphav Visnum.En Hammersmesven ved navn Petter Olsen Edgren f. 1729 er nevnt?http://www.genealogi.se/antavlor/bergst01.htmVet ikke om det er noen slektsammenheng her til de du søker, men legger dette inn likevel.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Resvoll

Jeg har nok ikke forklart meg helt klart når det gjelder familien Edgren, fordi min oldefar Adolf Edgren var valoner i fra Belgia og det kom mange valonere på 1600 tallet til Sverige som var smeder og metallarbeidere i Sverige. Valonerne tok gjerne svenske navn som sluttet på gren til etternavn. Jernet var en viktig eksportartikkel for Sverige på 1500-1600 tallet under Gustav Vasa tiden. Det var en mann som het Luis de Geer f.1587 d.1652, han var en av fremste handelskapitalistene på den tiden. Så han eksporterte valonere til Sverige. Vallon betyr dalfolk. Med vennlig hilsen Knut Resvoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Til Knut. Det er noe jeg lurer litt på her. Du skriver at din oldefar kom til Sverige som ung gutt, men her er jo funnet hans dåp i Mo Dalsland. Hans far het Carl August Edgren og kom fra Wisnum , se husforhør, Forsbacka Bruk.innlegg 17.Da må det jo bety at det må være bakover fra denne tipplodefar at innflyttingen fra Belgia foregikk?Er det forfedre til Carl August Edgren du vil ha opplysninger om?Jeg blir litt usikker på hva du leter etter her?Er det etternavnet før EDGREN -navnet du ønsker. Altså hvilken forfader , som var innvandrer fra Belgia?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste Carl August Edgren jeg finner på Fam.s som er i ca alder er denne mannen? LenkeHer må sikkert husførhørslengder til for å finne forfedre her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Knut Resvoll

Hei Gunn Huglen, Sandefjord. Det er fra min tippoldefar Carl August Edgren og bakover jeg gjerne vil vite mer om. Han ble født i Visnum forsamling 7/8-1835. Det er bakover her i fra det stopper for meg. Det må da finnees noen registere som viser lengre tilbake. For du hjalp med et innlegg jeg skrev den 4/1-2009. Jeg slo opp på valonersiden www.valon.se. der står det når innflytningen fra Belgia til Sverige foregikk på 1600 tallet med Luis de Geer som var stor handelsmannpå den tiden i spissen. Valonerne var dyktige håndtverkere og særlig jernarbeidere og smeder. Det GustavII Adolf som fikk disse valonerne til Sverige for de skulle arbeide i våpenindustrien. På forhånd takk vennlig hilsen Knut Resvoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.