Gå til innhold
Arkivverket

[#65706] Ole Brænden f. 1889 på Dovre - hvem var han?


Gjest Karin S. Aaslie Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin S. Aaslie Hansen

Leter etter olderfar til en svigerdatter. Navnet er Ole Ingebrigtsen Brænden fra Dovre. Han giftet seg med Eli/Elen/Elin Hansdatter fra Hage, Dovre1.1.1914 på Dovre. Hun er født 3.11.1888. Men jeg finner ikke fødselsinnførselen hans. Er der noen som vet noe? mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing
Lenke Tre kandidater Ole Ingebrigtsen født i Rennebu i akt tidsrom, ingen fra Brænden. Kanskje de flyttet dit senere? Kanskje konf. til disse gir svar?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jakup Skjedsvoll

Det er vanskeleg å finne nokon innfødd dovring som kan passe. Ekteskapsinngåinga er notert i bygdaboka (Kaas og Engen: Bygdabok for Dovre, band 2, s. 125), men forfattarane har ikkje funne ut kvar han var frå. Det er sagt at han og Eli busette seg i Kristiansand. Det er ingen i Ft 1900 som passar.Det var ein Ola Ingebrigtsson fødd 09.10.1853 på øvre Brennhaugen under nistugu Arnkleiv, han utvandra til Amerika og det kan sjølvsagt tenkjast at han da har teke namnet Brenden og kome heim att og gifta seg, men alderen gjer det lite truleg. Ellers finn eg ingen med Brenna/Brenn-/-brenna i namnet som kunne vera aktuell.Eg trur derfor helst han var ein innflyttar, kanskje ein anleggsarbeidar på Dovrebana som var under bygging i denne tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin S. Aaslie Hansen

Jeg har også funnet frem til vielsen av Ole og Elin. Og jeg har funnet fødselsdato for tre av barna deres, alle døpt på Dovre (1914, 1915, 1919). På Oles gravsten står det at han er født 17. okt. 1889. Jeg må nok få inn flere tips for å løse dette her. Men takk skal du ha, Hilde. mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin S. Aaslie Hansen

Jakup, jeg tror også at han arbeidet på Dovrebanen. Men var han innflytter? Han står oppført som født i Rennebu når han gifter seg og at han ble konfirmert der. mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Er det noe å hente i koll. for brudgommens bopel og næringsvei ved vielsen (2)? Klarer ikke tyde helt,ligner visseligen på Brandbu og noe med løkken? Eller er jeg helt på bærtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Ja si det..,må nesten holde ale muligheter åpne her.Jeg finner ihvertfall ingen som passer døpt og konfirmert i Rennebu, Dovre,Lesja eller Brandbu.Kanskje Karin har noe mer, eks dødsår, mors navn eller ofte brukte navn i familien f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin S. Aaslie Hansen

Hei Hilde og Bjørg, jeg vet ikke mer om Ole enn at han døde i Kristiansand i 1966 og ellers det jeg finner i forbindelse med hans kone. Uansett, dere gjør en kjempejobb for meg, håper vi finner ut av dette!Far til Ole er Ingebrigt. Det kan være Ingebrigt O. Prestangen som jernbanearbeider, født 1864 Ringebu Krs ved folketelling 1900 for Søndre Land Jernbanebrakke. Jeg fortsetter letingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Ringebu-Rennebu, feilskrevet i kirkebøkene? Brænden er et vanlig navn på Ringebu, og Gudbrandsdalen forøvrig...!Nei, tror ikke jeg klarer å vri mer ut av dette foreløpig!Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin S. Aaslie Hansen

Hilde og Bjørg, tusen takk for tiden dere har brukt på dette problemet. Jeg skal lete videre og håper på litt flaks etterhvert. Jeg har iallfall mye mer å nøste videre på, takk skal dere ha! mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin S. Aaslie Hansen

Carsten, her har du funnet noe! Det ser lovende ut og jeg skal søke videre på grunnlag av dette. Men hva står det på farens yrke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin S. Aaslie Hansen

Carsten, jeg har funnet dåpsinnføringen til Ole i Elverum, født 17/10 1889, døpt 1/12-1889. Kan du hjelpe meg med å tyde hvem som var faddere? mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Imponerende, Carsten !Karin spør vel i (19) om farens yrke ved sønnens konfirmasjon. Ikke lett å lese, men i klokkerboken står det 'Gaardsarb.' : Lenke Man kan vel anta at det er hva som står i ministerialboka også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.