Gå til innhold
Arkivverket

[#65709] Anders Henriksen Stør, fra Nord-Aurdal.


Gjest Thorbjørn Granlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg leter etter en som het Anders Henriksen. Han var født ( Solbrek ), i Nord-Aurdal, i Valdres, 07.09. 1819, døpt 27.02. 1820, konf. 23.09. 1838. Utv. til Toten, 10.11. 1840. Innflyttet til Stange, 15.04. 1844. Kom i tjeneste hos Mikkel Olsen Stør, Stange. Sistnevnte utv. til USA, i 1866. Anders Henriksen tok samme etternavn som sin arbeidsgiver ( altså Stør ), uvisst av hvilken grunn. Under folketellingen for Stange, i 1865, var Anders Henriksen Stør, i arbeid på Atlungstad Søndre, og var da ugift. Siden har jeg ikke klart å spore ham, så her stopper det. Mens han var i arbeid hos Mikkel Stør, så var han ( budeie ) sveiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Anders Henriksen skrev seg for Stør ( ikke Staur ). Han tok rett og slett i bruk navnet til sin tidligste arbeidsgiver Mikkel Olsen Stør. Dette Stør-navnet er etter hva jeg har oppfattet et gammelt navn i Stange. Tror ikke det har noe med Staur å gjøre ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Ved dåpen til Anders i Skrautvål kirke i 1820 er familiens bosted oppgitt som Solbrekeje. De var altså husmenn på en plass under en av Solbrekken-gårdene i den nordre delen av Etnedal som på denne tiden tilhørte Nord-Aurdal prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Denne Mikkel Olsen, født 11.05. 1828, av foreldre : Ole Jørgensen og Ingeborg Mikkelsdatter Støer. Ved konf. 01.10. 1843, står det Stør, på bostedet. Og det var dette navnet Stør, som Anders Henriksen tok i bruk. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg ser jo bort fra denne Mikkel Olsen Stør. Den personen som er interessant her er Anders Henriksen Stør. Hvis han ikke er utvandret, så skjønner jeg ikke hva det ble av ham etter 1865 ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Takk for opplysningen. Dette var jo både spennende og interessant. Skal lure på om dette virkelig er den rette Anders Henriksen ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Til Reidar. Jeg er fortsatt ikke helt klar over om Stør er det samme som Staur gård i Stange, men går ut fra at Stør kan være den eldste skriveformen ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Strønnes

Hei Thorbjørn Jeg kunne ikke dy meg, men det er en Anders Hendriksen som er død i Stange 1865 side 313. Han har et etternavn og i margen står det at han er funnet.... greier ikke å tyde alt. Hvet ikke hvordal jeg skal lage lenke. Hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Strønnes

Hei Thorbjørn Jeg kunne ikke dy meg, men det er en Anders Hendriksen som er død i Stange 1865 side 313. Han har et etternavn og i margen står det at han er funnet.... greier ikke å tyde alt. Hvet ikke hvordal jeg skal lage lenke. Hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei Grete. Hvis du ser i klokkerbok for Stange,nr. 6. !864-1882, på side 259, der det står i margen : Omkommet i beruset Tilstand om Natten paa Landeveien ved Store-Skielve Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.