Gå til innhold
Arkivverket

[#65723] Navnet Markus i Ringsaker og omegn, rundt 1600


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Knut Mogensen Hjelmstad i Ringsaker (f. ca. 1602) var gift med en Kari Markusdatter.Er det noen som har noen idé om hennes opphav? Navnet Markus synes jo ikke å ha vært av de vanligste navnene på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Dette skal det noe til at du får svar på, men dette var nok folk med forbindelser utover bygda. Det har jo vært diskutert hvor Mogens var fra og det er ikke uinteressant. Han har jo flere 10-talls tusen etterkommere på og utenfor Hedemarken. Noen sier Mogens var fra Tofte på Hurum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Knut Hjelmstad kan jo likevel ha hatt en mer 'lokal' dame - men det kjennes kanskje ingen så gamle Markus'er fra Ringsaker eller nærmeste omegn?Nå vet jeg ikke hvorfor noen tror at Mogens Leene var fra Hurum (jordegods?, har ikke artikkelen foran meg nå), men dersom dette skulle holde stikk, så kommer jeg i tanke om en annen 'Markus-debatt' som var her for en stund sidenLenkenemlig i Sande i Vestfold og omegn på beg. av 1600-t. Det er jo ikke så langt fra Sande til Hurum. Der nevnes også noen andre Markus'er i Vestfold-/Buskerud-distriktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.