Gå til innhold
Arkivverket

[#65725] Jacob Svendsen og Anne Christensen fra Brunlanes/Stavern


Gjest Jan Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Braathen

Jeg trenger hjelp til å finne opphavet til Jacob Svendsen og Anne Christensdatter og hvor de ble begravet.I henhold til FT1801 bør Jacob være født ca. 1749 og Anne ca. 1759. Her er linken til FT1801, hvor de bodde ”64de Huus” på Friderichsværn [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f10798&gardpostnr=79&personpostnr=1025&merk=1025#ovre>LenkeJacob og Anne giftet seg i Brunlanes kirke 27. juni 1777. Jeg tolker det slik at Jacob kom fra Navlem og Anne fra Rougland (Rugland). Se tredje øverst på høyre side LenkeDet er en Rugland gård i Brunlanes, så jeg tar for gitt at det er derfra Anne bodde. Jeg har ikke klart å finne noen Navlem gård (sikkert ikke riktig). Kan noen hjelpe til med å tyde hva det står. Kan det være Nalum gård i Brunlanes? Jeg har søkt etter Jacob på FS, men har kun funnet to alternativer i Stokke (28. mars 1751) og Slagen 25. mars 1749), som er et stykke unna. Jeg tror ingen av dem er den riktige.Siden deres siste datter ble begravet i Stavern i 1810, så har jeg søkt etter Jacob og Annes begravelser i Stavern. Jeg har ikke klart å finne dem. Jeg kan enten ha oversett dem eller så kan de flyttet til et annet område.Jacob og Anne fikk følgende barn, som jeg har klart å oppdrive (så det kan være flere):Kjeld Jacobsen, døpt 27. oktober 1782 i Brunlanes kirke. Se midt på høyre side LenkeChristen Jacobsen, døpt 24. september 1785 i Stavern kirke. Se midt på høyre side LenkeGunild Maria Jacobsdatter, døpt 20. februar 1787 i Stavern kirke. Se midt på venstre side Lenke Begravelsen hennes var i Stavern kirke 13. mai 1790.Arnfin Jacobsen, døpt 22. september 1790 i Stavern kirke. Se midt på høyre side Lenke Begravelsen hans var i Stavern kirke 26. august 1792.Arnfin Jacobsen, døpt 22. mars 1793 i Stavern kirke. Se nederst på høyre side LenkeGunild Maria Jacobsdatter, døpt 7. juli 1795 i Stavern kirke. Se nederst på høyre side LenkeKnud Jacobsen, døpt 29. november 1798 i Stavern kirke. Se nest øverst på venstre side LenkeMaren Margrethe Jacobsdatter, døpt 29. november 1801 i Stavern kirke. Se nederst venstre side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Hei Gunn.Takk for hjelpen så langt. Siden både Berg og Tanum ikke hadde egne kirkebøker før i 1866, så har jeg prøvd å lese meg gjennom Brunlanes. Det var ikke lett å tyde det som sto der (noen av prestene burde ha gått på skjønnskriftskurs eller benyttet annet blekk).Jeg fant en Jacob Svendsen som døde 6. September 1833 (begr. 14. september). Se nedre halvdel venstre side [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3068&idx_id=3068&uid=ny&idx_side=-184>LenkeDet som forkludrer min søken etter Jacob Svendsen, er at det sannsynlig er to stykker med samme navn. Den ene (som jeg søker) er gift med Anne Christensdatter. Den andre er gift med Cathrine Christensdatter. Se dåpen til Christian 12. januar 1786 i Stavern kirke midt på venstre side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

HeiDu finner også Anne Kristensdtr. Rugland og hennes foreldre i Brunlanes bygdebok II side 232 Dersom det er henne som gifter seg med Jakob Svenssøn Vestre Haugane. Tar med ett lite sitat:Kristens eneste sønn Kjell døde 3 uker etter faren, bare 18 år gammel. Igjen 3 døtre: Karen levet som enke i Stavern, Anne 14 år Marte 12 år. .... videre :Jacob svensøn fra Vestre Haugane ektet Anne.Dersom dette er rette paret, er det satt opp en slektstavle som kan se ut som går tilbake til slutten av 1500 tallet.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Hei.Nå har jeg lest i Brunlanes bygdebok II (side 232 m.fl.) og jeg tror at jeg har funnet en mulig løsning. I bygdeboken så står det at Jacob Svendsen (fra Vestre Haugene gård) gifter seg med Anne Christensdatter (fra Østre Rugland gård). Hun er datter av Kristen Kjellsen. Dette må være Jacob og Anne som gifter seg i Brunlanes kirke 27. juni 1777. Jeg tolker det slik at Jacob kom fra Navlem og Anne fra Rougland (Rugland). Se tredje øverst på høyre side Lenke Anne vet vi kommer fra Østre Rugland, men jeg vet ikke hvorfor Jacob er registrert med Navlem. Sannsynligvis hadde han flyttet fra sitt fødested for å ta seg jobb på Navlem.Når det gjelder barna (se innlegg 1), så er det kun det første barnet, Kjeld Jacobsen, som er døpt i Brunlanes kirke. I bygdeboken står det at Anne dør i ung alder og at Jacob gifter seg på nytt med Ellen Henriksdatter. Dette stemmer overens med lenken til FT1801 i innlegg 5.Den Jacob og Anne som jeg fant i FT1801, hvor de bodde ”64de Huus” på Friderichsværn, er to helt andre personer som tilfeldigvis har samme navn som Jacob og hans først kone. Barnene i innlegg 1 (unntatt Kjeld) tilhører familien som er bosatt i ”64de Huus” på Friderichsværn.Nå har jeg funnet opphavet til Jacob og Anne. Jeg har funnet begravelsen til Jacob. Så nå må jeg ta fatt på å finne begravelsen til Anne et sted i mellom 1782 og 1794.Tusen takk for hjelpen jeg har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Hei.Nå har jeg lest i Brunlanes bygdebok II (side 232 m.fl.) og jeg tror at jeg har funnet en mulig løsning. I bygdeboken så står det at Jacob Svendsen (fra Vestre Haugene gård) gifter seg med Anne Christensdatter (fra Østre Rugland gård). Hun er datter av Kristen Kjellsen. Dette må være Jacob og Anne som gifter seg i Brunlanes kirke 27. juni 1777. Jeg tolker det slik at Jacob kom fra Navlem og Anne fra Rougland (Rugland). Se tredje øverst på høyre side Lenke Anne vet vi kommer fra Østre Rugland, men jeg vet ikke hvorfor Jacob er registrert med Navlem. Sannsynligvis hadde han flyttet fra sitt fødested for å ta seg jobb på Navlem.Når det gjelder barna (se innlegg 1), så er det kun det første barnet, Kjeld Jacobsen, som er døpt i Brunlanes kirke. I bygdeboken står det at Anne dør i ung alder og at Jacob gifter seg på nytt med Ellen Henriksdatter. Dette stemmer overens med lenken til FT1801 i innlegg 5.Den Jacob og Anne som jeg fant i FT1801, hvor de bodde ”64de Huus” på Friderichsværn, er to helt andre personer som tilfeldigvis har samme navn som Jacob og hans først kone. Barnene i innlegg 1 (unntatt Kjeld) tilhører familien som er bosatt i ”64de Huus” på Friderichsværn.Nå har jeg funnet opphavet til Jacob og Anne. Jeg har funnet begravelsen til Jacob. Så nå må jeg ta fatt på å finne begravelsen til Anne et sted i mellom 1782 og 1794.Tusen takk for hjelpen jeg har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Kan dette være begravelsen til Anne Christensdatter, 2. juni 1791 i Brunlanes (Berg) kirke. Se nesten nederst på venstre side. Hun ble 32 år gammel. Lenke Jeg tolker dette til å være ”Ane Clausd Jønnøe”.Kan noen hjelpe meg å tyde teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Du har tolket rett. I tillegg til at navnet altså ikke stemmer, kalles denne Anne Klausdatter 'Pigen' - som er å forstå som ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ved trolovelsen i 1777 var en Kristen Svensen på Nalum kausjonist. I folketellinga 1801 ser vi at han var 61 år: LenkeJeg holder en knapp på at denne Kristen Svensen var en bror av Jacob Svensen.Det er ikke så overraskende at du ikke finner noen passende døpt Jacob Svensen på Familysearch, ettersom det ikke finnes kirkebøker fra Brunlanes før 1766. Skal Familysearch fange opp personer døpt før kirkebøkene begynner, må det være gjennom private bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ekstraskatten 1762 har registrert ekteparet Sven Kristensen og Guri Pedersdatter på Søndre Nalum med barna Kristen (soldat), Peder, Anne og Kari. Kun barn over 12 år skulle registreres, så det er ikke umulig at Jacob kan ha hørt til i denne familien.Du får sjekke hva bygdeboka har på Søndre Nalum. Eventuelt burde du undersøke om det kan finnes skifte etter Sven Kristensen og/eller Guri Pedersdatter. Militærruller er også et alternativ for å sjekke om dette ekteparet kan ha hatt en sønn ved navn Jacob.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Etter vielsen i 1777 ble Jacob Svensen og Anne Kristensdatter tydeligvis bosatt på Rugland (sønnen Kjell ble født der i 1782).23. september 1777 opptrer Jacob Svensen på Rugland som fadder for Hans, sønn av Peder Svensen og Anne Halvorsdatter på Auserød ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3067&idx_id=3067&uid=ny&idx_side=-57>Lenke).Ved dåpen til Jacob og Annes eldste barn, Johanne, 21. februar 1778, var Kristen Svensen Nalum fadder (Lenke).20. september 1778 ble Peder Svensen og Anne Halvorsdatter på Auserøds datter Maria døpt, og da var Anne Kristensdatter Rugland fadder (Lenke).Ved dåp 27. juni 1779, for Hans, sønn av Kristen Svensen og Anne Jørgensdatter på Søndre Nalum, var blant andre Anne Kristensdatter Rugland og Anfin Svensen Nalum faddere (Lenke).20. januar 1780 var det dåp for Jacob Svensen og Anne Kristensdatter på Ruglands datter Kristine, og en av fadderne var Anfin Svensen Nalum (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg ser nå at ekteparet Jacob Svensen og Anne Kristensdatter, gift 1777 og bosatt 1777-1782 på Rugland, må være det samme ekteparet som fra senest 1785 bodde i Stavern og fremdeles bodde der i 1801 (jf. lenke til folketellinga 1801 i første innlegg). Argumentene for det er som følger:1) Paret i Stavern hadde en sønn Kjell (18) i 1801. Han kan knapt være noen annen enn Kjell Jacobsen, født 1782 på Rugland.2) Ved dåpen til Anfinn Jacobsen i Stavern i 1790 finnes Peder Svensen Auserød som fadder - dette må være den formodede broren til Jacob Svensen på Rugland, jf. fadderskap i perioden 1777-1778 (som vist i innlegg 14).3) Ved dåpen til Maren Margrete Jacobsdatter i Stavern i 1801 kalles faren 'Jacob Svensen Ruland i Staværn', som må vise til at han hadde bodd på Rugland før han flyttet inn til Stavern.Dermed blir det ekteparet Jacob Svensen og Elen Henriksdatter på Vestre Haugane som blir denne saken uvedkommende. Bygdeboka tar altså feil, hvilket i og for seg ikke er noen overraskelse - Brunlanes bygdebok er ikke av de beste når det gjelder tida før 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Brunlanes bygdebok:På s. 221 (Søndre Nalum) er 'Jakob Svenssøn f. 1753, kom til Rugland, senere til Vestre Haugene' oppført som sønn av Sven Kristensen og Guri Pedersdatter (Persdatter). På s. 489 (Vestre Haugene) er imidlertid Jacob Svensen på Vestre Haugene sagt å være sønn av Sven Pedersen og Abigael Olsdatter på Vestre Haugene, hvilket utvilsomt er det riktige, da FT1801 oppgir Peder Nilsen og Abigael Olsdatter som Jacobs foreldre (Peder Nilsen var Jacobs stefar).Bygdeboka opererer altså med to foreldrepar til Jacob Svensen på Vestre Haugene, men som vi skjønner, er to mann med samme navn (én gift med Anne Kristensdatter og bosatt ei kort tid på Rugland, og én bosatt på Vestre Haugene) er slått sammen til én.På s. 221 opplyses det at det ikke finnes skifte etter Sven Kristensen og Guri Pedersdatter, men at noen barn (tre sønner) likevel er kjent. Her mangler altså minst to døtre, og bygdeboka har trolig egentlig ikke hatt sikre kilder for å plassere Jacob Svensen Rugland i denne barneflokken, i beste fall kun de indisiene som vi har funnet i denne diskusjonen.Jeg tror imidlertid nå at det er relativt trygt å anta at Jacob Svensen var fra Søndre Nalum. Hvis mer håndfaste bevis er nødvendig, tror jeg det relativt rike militærrullematerialet for Larvik grevskap (oppbevares på Statsarkivet på Kongsberg) er et sted å starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Hei Kristian.Takk for tilbakemeldingene. Du har lagt ned mye arbeid i dette.Siden det etter hvert kunne synes å være to sett foreldre (som begge ”stemmer” litt) for Jacob Svendsen, så sjekket jeg tråden vedrørende Peder Svensen Auserød. Jeg slo opp på Søndre Nalum og fant ham ikke. Faren Sven Kristenssøn er ført opp med tre barn; 1) Anfin f. 1731, 2) Kristen f. 1736 og 3) Jacob f. 1753. Ingen Peder å oppdrive.Jeg slo opp Auserød gård og ble straks skuffet. Der stod det: …. Truls døde snart og Auserød ble avhendet ved auksjon 1746 til forvalter Heegaard og sorenskriver Lerche. Da Fredriksverns anlegg skulle utvides 1750, innkjøptes både Nordre Grevle og Auserød. Senere var Auserød krongods. Omtrent 1/6 ble tatt av og lagt til Fredriksvern, resten bruktes av offiserer og betjenter. …….Sannsynligvis var Peder en av offiserene/betjentene som fikk bruke Auserød.Så skjedde det et gjennombrudd. Jeg fikk tak i ”Brunlanes en bygdebok, bind III del 2, Berg og Kjose sogn” (skrevet av Astri Jahnsen, 1992). Dette er et av to nyere bind som omfatter gårdene i nyere tid. Jeg slo tilfeldigvis opp på Haugene Vestre (side 1021) og leste følgende:Jacob Svendsen f. 1753 d. 1834 sønn av Sven Persen var bruker i Rekkevik i Tjølling 1788 - ca. 1792. (Det var Jacob Svensen, Nalum Søndre som bodde på Rugland Østre og g.m. Anne Kristensdatter der. De bodde senere (1801) i Fredriksvern.) Bruker Haugene Vestre 1795-1830. Bygselsbrev 1795 på levetid. Bygselspenger 8rdl. 72 skilling. Opphold til moren og stefaren. Gift 1788 i Tjølling med Ellen Thorsdatter f. 1755 d. 1836. Hun var enke etter Henrik Torgersen, Rekkevik i Tjølling. Barn: 1) Ambjørg f. 1790, 2) Svend f. 1792 d. 1880, 3) Anne f. 1792 (tvilling) og 4) Henrik f. 1797 d. 1878.Dersom dette er riktig, har det gitt oss svaret på mye. Også hvorfor Ellen i FT1801 lenken i innlegg #5 benytter Henrichsdtr som sitt etter navn. Det stammer vel fra første ektemann Henrik Torgersen. Hvorfor hun ikke benyttet Torgersen er sikker en feil fra den som førte FT1801. Legg merke til at Jacob er ført med to ekteskap (men dette var det første) og at Ellen er ført med et ekteskap (men dette var det andre). Ved dåpen til sønnen Henrich 24. mars 1796 i Brunlanes kirke, benytter hun sitt ”medfødte” etternavn Thorsdatter. Se nest øverst venstre side Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

At bare Anfinn, Kristen og Jacob er ført opp som barn av Sven Kristensen, viser bare hvor utilstrekkelig informert bygdeboka er. Av ekstraskatten 1762 går det som nevnt fram at Sven Kristensen også hadde barna Peder, Anne og Kari. Fødselsårene må du forresten ikke ta for god fisk, ettersom kirkebøkene mangler før 1766.Men da er tydeligvis feilen rettet opp i de senere bindene av Brunlanes bygdebok, slik at alle er enige om at Jacob Svensen på Vestre Haugene ikke skal blandes inn.Når Elen Torsdatter kalles Henriksdatter i FT1801, tror jeg det skyldes 'smitting' fra sønnen Henrik. Skriveren har vel fått det for seg at de to sønnene var oppkalt etter hver sin bestefar. Det er i alle fall ingen grunn til at hun skulle ha kalt seg Torgersen (husk at dette er ekte patronymer og ikke etternavn/slektsnavn i moderne forstand). At skriveren har forvekslet hvem som var i sitt første og hvem som var i sitt andre ekteskap, er en typisk FT1801-feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.