Gå til innhold
Arkivverket

[#65734] Gjestgivere i Furresund i Kind, Thomas Stephensen Viig og Serena.


Gjest Lars-Idar Vegsund
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars-Idar Vegsund

Jeg prøver å finne ut om familien var gjestgivere i Furresund i 1814. I Ministerialboken for Kinn står det at Helena Carolina Thomasdtr ble døpt 10 aug 1814, med foreldre Thomas Stephensen Viig og Serena, nevnt som giestgiverfolk i Furresund. LenkeHelena Carolina Thomasdtr var gift med Elias Eliassen Andal og bodde i 'ladestaden' Florø. De hadde 5 barn.Er det noen som vet noe om hvor Thomas Stephensen Viig og hans kone Serena kom fra, deres forfedre og om de hadde flere barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Til innlegg (5):Dette så jeg også, og tenkte det kunne være han. For legg merke til at gården heter SvineVIG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Trolovelsen/ekteskapet nr tre på h side LenkeDette er folk jeg også leter etter. Forslaget i innlegg 5 virker mest sansynlig. Synes å huske at det ikke var så mange Thomas Steffensen å velge mellom i FT 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars-Idar Vegsund

Takk for mange innlegg.Til innlegg 5 og 7: Jeg har også registrert at det finnes en Thomas Stephansen på gården Svinevig i Selje i 1801.. men kan ikke finne noe sikker link. Har gått igjennom alle faddere for barna.. uten å finne noen faddere som kan linkes til Selje. Beste link foreløpig er at moren i folketellingen fra 1801 heter Helene samme som første datteren Helena Carolina..Takk så langt.. jeg får søke videremvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Eg har funne ein link til skifte etter far til Thomas Steffensen Svinevik. Kan eg foreslå at du sender ein førespurnad til arkivforum, for å sjekke om Thomas Steffensen er nemnd i skifte, og evt. kor han oppholdt seg eller kva namn han brukte?Kanskje det kan bekrefte eller avkrefte om denne Thomasen er den rette.Lenkemvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Då vi jobba med denne saka sist, var eg innom biblioteket og nytte høve til å låne Gards og Ættesoga for Selje. Den gav ikkje noko svar på Thomas Steffensen, men sidan eg har no den liggande, kan eg skrive av det som står der, som kan være interessant. Boka er frå 1943. Eg er usikker på om det er kome ut bygdebok seinare.Eirik Steffenson død 77 år, gravlagd 1764, gift 1729 med (Mari) Nilsd. Død 84 år gravlagd 1763. Han bygsla jorda som Ola Andersson fyrr brukte; slapp å betale fyrstebygsel då husi var rotne og jordi var vanstyrt. (Ser ut som han er den første i slekta på garden)Steffen Olson (far til Thomas) død 68 år, gravlagd 1813, gift 1783 med Helene Rasmusdtr. Død 63 år gravlagd 1817.Ola Steffenson (bror til Thomas) død 57 år, gravlagd 1841, gift 1805 med Eva Rasmusd. Hjelmeland, død 82 år gravlagd 1861. Står vidare: Ho l. br. 1861 for 400 spd. Selde ifrå 2/3 av br. I 2 partar, nr. 2 og 3 i 1862.Steffen Olson, død 37 år, gravlagd 1857, gift 1848 med Efi Monsd. Y.-Barmen.Så kjem det ein Tomas Monsson som truleg ikkje er i denne slekta, men det er sikkert her ei kobling mot det som står etter Eva Rasmusdtr. Ovanfor: Tomas Monsson M k b., død 68 år gravlagd 1895, sk (skjøte?) 1862 p. nr. 1, gift med Simianna Olsd. Svinevik, død 63 år i 1889. (Kan ho være etterkommar av Ola Steffenson?, har ikkje sjekka dette)Eg kan ikkje sjå at dei som dreiv gården vidare har slektsnamn som skulle tyde på at dei er etterkommarar, og det ser difor ut at garden forlet slekta etter dette, men eg skal ikkje garantere for dette.Bruknr. 2 som blei utskild i 1862 blei overteke av ein Villum Olson Sild. (Sikkert frå øya Silda i Selje), død 77 år, gravlagd 1910, fekk skjøte 1862, gift med Berte Arned. Y.-Barmen død 72 år gravlagd 1911. Alder og farsnamn kan stemme med etterkommar av Ola Steffenson, men etternamnet Sild tyder på at dette må være ein annan.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Sidan Simianna er datter av Ole Steffen, kan eg ta med det som står etter Tomas Monsson.Steffen O. Tomasson, død 70 år, gravlagd 1928, sk. 1882. gift med Kari Larsd. Trb.(?) Barnlause. Ved ervesemje i 1904 gav dei br. til eit av borni til Henrik G. Svinevik (Dvs. Sivert Henrikson. Veit ikkje om dette har noko slektskap med den slekta vi har jobba med)mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen
LenkeSteffen Olai nr 6 er sønn til simianna og Tomas Monsson. Så dette er nok slekt hele veien. Skal se litt mere på det i morgen, har ikke tid til mere i dag - skal i gullbryllup.Hadde vært litt artig om vi kunne finne litt mere bakover fra Steffen og Helene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.