Gå til innhold
Arkivverket

[#65735] Richard Hilditch fra England


Gjest Heidi Austad
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Austad

Trenger hjelp til å finne ut hvor i England han kom fra, og om han hadde søsken. Født 1760 eller 63. Død 27/6 1807. Gift med Johanne Maria Holm f. 1778. Iflg folketelling Christiania 1801 står han oppført med navnet 'Heldets' - må være en skrivefeil? Alder 41 år. Barn: tvillinger Richard og Peter f. 1796, (Mary 1798 - 1799 funnet i fødsel og dødsreg.), Maren f. 1799. Bopel: Østre Qvarter, Toldbodgaden gård 140-141. I dødsreg står han oppført med: 'av fødsel englender' og 44 år. Derfor ikke helt sikker på fødselsår. Jeg er etterkommer av Richard II. Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

En fremgangsmåte er å finne ut hans innvandringsår ved å følge ham i Christianias ligningsmanntall fra dødsåret og bakover, samt i protokollene i forbindelse med borgerskap. Disse kildene (som ligger i Oslo byarkiv og Statsarkivet i Oslo)kan inneholde opplysninger om stedet han kom fra i England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Möller Nordby

Noe å starte med? Familysearch: 26. RICHARD HILDITCH - International Genealogical Index / BI Gender: Male Christening: 12 MAY 1759 Gawsworth, Cheshire, England 27. RICHARD HILDITCH - International Genealogical Index / BI Gender: Male Christening: 12 APR 1760 Wybunbury, Cheshire, England 28. Richard Hilditch - International Genealogical Index / BI Gender: Male Birth: 02 JUL 1762 Wem, Shropshire, England

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Heidi, du er vel kjent med Jacob Hilditch (1864 - 1930), forfatteren og journalisten som (anonymt) ga ut Trangviksposten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg er sporadisk innom fro tiden og har ikke sett denne. Jeg mener jeg har fødested i England (funnet via den alternative metode Tore forslo, borgerskapet som marketenter). Følgende er delvis skrevet etter hukommelsen og må absolutt kontrolleres (pga. flytting kan jeg ikke gjøre dette akkurat nå, har langt fra alt matieriell tilgjengelig); - konas fødselsår tror jeg er feil, hun er såvidt jeg husker født langt tidligere. (Kan du ha blandet sammen med en garverdatter ved samme født i Christiania i mars 1778, men begravet etter bare noen dager) - hans dødsdato er litt tidligere, begr. 12. juni, men årstallet er riktig - han dukker første gang opp som ansatt hos Jess Anker og er nevnt i flere kilder som dette (helt mot slutten av 1700-tallet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Austad

Takker for tips Tore, Nina og Geir. Nina: Har vært innom både Wybunbury og Shropshire (i familysearch), men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem videre! Er forholdsvis ny i dette 'gamet'. Geir: Du har nok rett i at jeg har feil fødselsår på Johanna Marie Holm. Dette var noe min avdøde bestefar engang fant frem til. Ved å se på Christiania 1801 en gang til fant jeg ut at hun var født 1766. Mulig jeg har tatt feil av dødsdato og begravelsesdato på Richard? Har du noen forbindelse til Hilditch-slekten siden du tydligvis har så mye materiell om den? Kjell: Ja, jeg har hørt om Jacob Hilditch. Han var bror til min oldemor, Christiane Hilditch 1860 - 1946.Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.