Gå til innhold
Arkivverket

[#65739] OP: Gaudal ca. 1700 - Kvisberg og Steinbakken


Gjest Are S. Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Jeg har nylig oppdaget en forbindelse tilbake til Anders Knutsson Steinbakken og Marit Halvorsdotter Kvisberg som giftet seg 27. juni 1723 i Gausdal. Jeg er etterkommer etter sønnen Tore, f. 1726, som senere i livet slo seg ned som skoleholder i Sande i Vestfold, hvor han tok i bruk navnet Kvisberg som slektsnavn.Etter det jeg har notert meg skal far til Anders, være en Knut Steinbakken, og foreldre til Marit, Halvor Jonsson og Berte Pe(de)rsdotter på Kvisberg. De ble gift i Gausdal 1698.Da det ikke eksisterer regulære bygdebøker (slekts- og gårdshistorie) for Gausdal, og ingen av skipskaptein Kraasbøls optegnelser gir ytterliggere opplysninger (ei heller i viderføringen fra 2006), er jeg interessert i om det er noen andre som kjenner til slekstforholdene i denne delen av Gausdal og som kan bistå med ytterligere opplysninger bakover på 1600-tallet. Det være seg arveskifter, bruker- og eller eieropplysninger.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Are S. Gustavsen

Jeg kan tillegg at jeg har funnet frem til giftermålet til Anders Knutssons foreldre. I 1697 ble Knut Anderssson gift med Kari Olsdotter Helberg/Helleberg.For øyeblikket sammenfatter jeg en kortere artikkel om denne forbindelse med tanke på publisering i Gjallarhorn (tidsskrift for Vestfold Slektshistorislag og Buskerud Slektshistorielag). Om noen skulle ha ytterligere opplysninger om folkene på Kvisberg, Steinbakken og Helleberg i Gausdal på 1600- og 1700-tallet, så er jeg takknemlig for alle bidrag.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei AreSitter på SAH nå, men finner bare et skifte etter en Ole Christiansen Helleberg i 1720. Kan det være far til Anne Olsdatter Helleberg? Formuen tilfalt staten, da det var en haug med kreditorer, og jeg kan ikke se noen barn nevnt. Har tatt bilde av skiftet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Lars Ove:Takk skal du ha. Alle opplysninger mottas med takk. Hittil har jeg ikke kommet i kontakt med noen som forsker på slekter i Vestre eller Østre Gausdal, men de finnes nok.Jeg skal se om jeg finner ut noe som kan avklare om denne Ole Christiansen faktisk er Kari Olsdotters far eller ei (du har vel fått skrevet Anne i farten).Skulle det dukke opp noe om Kvisberg eller Steinbakken, så er jeg også 'lutter øre' som det heter i litt mer litterære ordelag.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

AreJa Kari mente jeg, ikke Anne.Og det var flere skifter på Steinbakken og Kvisberg (Quesberg), men de omhandlet ikke 'dine' folk.Her er skiftekortet, så får du navnet på den eventuelle moren (men det er merkelig at ikke barna (hvis de hadde barn) står oppført:

bilete6953.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Are S. Gustavsen

Min artikkel 'Skoleholderen fra Gausdal: Tore Andersen Kvisberg – et 1700-talls eksempel fra den innenlandske migrasjon' er nå å finne på trykk i siste utgave av Gjallarhorn (nr. 44, 22. årgang).Jeg må, kan hende, lage et stykke til Gudbrand for å komme videre med Gausdal-forbindelsene.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Magne Bårdslien

Har noen opplysninger til deg om slekta. Halvor Jonson og Berte Pedersdtr. Kvisberg giftet seg som sagt i 1698, de hadde også ei datter Kari, død 1705, 1 1/2 uke gammel. Halvor Qvisberg døde i 1708, 40 år gammel, og Berte (Beret) døde i 1740, 77 år gammel. I 1697 døde følgende personer på Kvisberg: Peder Qvisberg 51, hans qvinde 51, hans sønn Tore 10 år. Dette er trolig foreldrene og bror til Berte Pedersdtr. I 1706 er Ole Pedersen Qvisberg død, 25 år, antagelig av samme familie. Knud Andersen Stenbakken døde i 1728, 80 år gammel, og hans kone Kari Olsdtr. døde i 1741, 80 år. Hvem som er far til Kari Olsdtr. vet jeg ikke, men det er neppe Ole Christensen Helleberg, han blir vel for ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei Magne!Hjertelig takk for opplysningene. Det begynner å tegne seg et klarere bilde denne kretsen nå.Du kommer kanskje inn på noen av de samme slektene selv?Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Bårdslien

Hei! Er ikke inne på noen av disse slektene, er bare generelt interresert i slekter fra Vestre Gausdal.Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.