Gå til innhold
Arkivverket

[#65740] Gruveinspektør i Neskilen (A-A) Peder Post, f. Kongsberg 1761 (d. Holt 1834)


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Til Stig! Fint at du rettet på navnet til Anders Jonsen Postebrua. (12) ren feilskrift fra min side. Fødselsdato i 12/10 1782 på han i mantallet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg oppdaget nettopp følgende litt pussige (men antakelig helt tilfeldige!) sammentreff:Kjøpmann Hans Pedersen fra Arendal (se innlegg 2) - identisk med Hans Pedersen Møll (1757-1827) - hadde en avtale med Bolvik jernverk som gikk ut på at han skulle fungere som 'midlertidig lønningskontor' vis a vis gruvearbeiderne i Neskilen. Han betalte da stort sett med naturalia/matvarer m.v. - og fikk senere oppgjør av verket. Han var gift to ganger: 1) 1786 med Marthe Bentsdtr.; 2) 1788 med Gunhild Marie Barck (f. 1767) - datter til Niels Pedersen Barck og Anne Marie FALCK (som igjen var datter til skipper Abraham Hansen FALCK, 1709-1747).Og så husker vi at Peder Larsen Posts første hustru het Anna Hansen FALCK (f. 1770) - og var datter til Hans Pedersen FALCK.Det ligger jo da snublende nær å spørre: Kan Peder Larsen Posts første kone ha vært beslektet med 'fienden' Hans Pedersen Møll?Litt mer kuriosa:Peder Larsen Posts datter i ekteskap nr. 2: Anne Maria Falck Post (1806-etter 1865).Hans Pedersen Mølls yngste datter: Anne Marie Falck (1800-1868).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Jeg tviler på at det er noe nær slektskap mellom Anne Marie Falck i Arendal og Hans Pedersen Falck i Kongsberg. Den førstnevnte stammer fra en Oluf Mikkelsen Falck, født c. 1612 i Bergen og flyttet til Arendal, og jeg kjenner ikke til noen Peder blant hans etterkommere.Men jeg har aldri tenkt på å sjekke Olufs opphav. Dersom han stammer fra Michel Adriansen, er det jo muligheter for en fjernere forbindelse, Adrian Rockertsen hadde jo stor etterslekt i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for avklaringen, Per. Jeg hadde jo også en sterk mistanke om at en eventuell kobling i beste fall var svært vag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Til ditt innlegg nr. 25 Zacharias Landvædt. Jeg finner i avskjedigelsesmantallt for Kongsberg Sølvverk 1805 en mann med nesten samme navn? Zacharias Landtverk f. 18/3 1780 ,Arbeider ved Gottes Hilf in der Noth Grube som Tøndeknegt Ledesprenger , bor på Kongsberg, ugift, lønn 4 rd. 48 sk. 1 års lønn ved avs.Navnlikheten slår meg i alle fall?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I disse skifteopplysningene ser vi for øvrig at Peder Posts hustru nr. 1, Anna Hansdtr. Falck, hadde en faster som var gift med en Zinckler. Dessuten ser vi at hennes farfar, Peder Thoresen Falck, overlevde hennes foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

- og Peder Toresen Falchs far het - ja, nettopp, Tore (Olsen) Falch, kanskje den samme Tore Falch som ifølge Ivo de Figueiredos Henrik Ibsen-biografi var forfatterens mormors morfars far. (- OBS: Jeg har ikke sjekket at denne anerekken er korrekt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ministerialboken for Tromøy sogn viser at Mad. Mille Margrethe Post (Peder Posts 2. hustru) døde på 'Voxnæs' 24/3 1828, 55 år gammel.Jeg kan jo ta med fra samme kirkebok at året før (2/6 1827) døde 'Bergbryder Andreas Zintcklers Kone' i Neskilen, 56 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Anders Zinckler er 36 år og ugift ved Peder Posts telling i Neskilen i 1811. I 1807 kalles han Andreas Oelsen Zingler (må være samme mannen). Det ser altså ut til at han giftet seg etter 1811 (vielsen bør da finnes i kirkebok for Tromøy eller Austre Moland) - og det hadde jo vært artig å se om han fikk etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Antakelig døde Peder Posts første hustru en gang i perioden 1802-1805 og ble begravet på Tromøy (begravelsesinnførsler mangler der for perioden 1802-1807). Sannsynligvis døde også sønnen Lars i dette tidsrommet, siden det ikke har latt seg gjøre å finne ham etter 1801 (f.eks. er han ikke å se som konfirmant).Det kan imidlertid også være interessant å se om andre av 'Kongsberg-folket' i Neskilen ble værende i området og fikk etterkommere. Begravelsen til Anders Zincklers kone er av en eller annen grunn ført to steder i kirkeboken for Tromøy. Ved å sammenlikne de to innførslene ser jeg at opplysningene i innlegg 41 må korrigeres/suppleres litt: 'Bergbryder Anders Zinklers Kone Alette Tønnesdatter', Neskilen, døde 2. januar 1828, 56 år gammel.Jeg har også funnet følgende innførsler:16. mars 1835 døde 'Bergbryder Hans Hansen Bæver' i Neskilen, 56 år gammel - og 1. juni 1842 døde Lars Hansen Bæver, også Neskilen, 22 år gammel. Han var matros - og antakelig Hans Hansens sønn. Jeg har foreløpig ikke funnet hans dåp - men en annen Bæver er døpt i Tromøy kirke (ministerialbok for Austre Moland) 11. juni 1819: Andreas. Foreldre er 'Bergbryder' Hans Hansen Bæver og Johanne Andrea Arntsdatter i Neskilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.