Gå til innhold
Arkivverket

[#65745] Christen Torkildsen politibetjent i Christianaia


Gjest Olav Aasmundrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Aasmundrud

Christen g.m. Christine (Kirstine) Edvardsdatter Løhren i Høland den 25.okt.1806 Kildeinformasjon: Akershus fylke, Høland, Ministerialbok nr. I 6 (1794-1814), Konfirmerte 1813, Trolovede 1806, side 259. Permanent sidelenke: Lenke 1 Da deres sønn Hans Eilert blir f. i Christiania i 1816 (døpt i Domkirken i aug.)er Christen oppført som politibetjent Christine er datter av Edvard Jørgensen og Susanna Simonsdatter Løren i Høland (Løken sogn)og døpt 13.04.1782 i Løken kirke. Men hvor kommer Christen fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Kandidat nr.2 i Høland:Ved folketellinga 1801, har vi en 22 år gammel Christen på gården Helsøe i Hemnes [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f10221&gardpostnr=98&personpostnr=2090&merk=2090#ovre>Lenke .Hans mor er Christine Mortensdatter, som 5.des.1779 lot Chri(e)sten døpes i Løken kirke 5.des.1779. Dåpsbarnets far, som åpenbart er død før 1801 er Thorchild Svensen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Kjell har nok rett!Etter alt å dømme er Christen Thorkildsen bror av Gudmund Thorkildsen Nordlie. Ved dåpen av Christen og Christines eldste barn, Marthe Maria (28.sep.1806) i Høland [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=91&uid=8499&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1>Lenke , er Gudmund fadder.Men denne Gudmund (fadderen altså) heter kun Gudmund, og er døpt 22.november 1777 (midt på venstre side Lenke ) .Broren Christen, derimot er, som Kjell skriver, født året før (1776), og ble da ført med navnet Gudmund, men som vi ser av merknaden i høyre spalte på venstre side blir navnet (senere??) korrigert til Christen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Mange takk Kjell og Iver!. Vet ikke hvilken kandidat jeg skal satse på, men jeg har foreløpig fulgt opp kandidat nr. 2. Enkemand Torkild Svendsen Helsiøe og pigen Christina Mortensdatter N. Enger ble copulert 12 des. 1776 i Høland. Sønnen Christen Torkelsen Helsiøe ble konf. i nov. 1795 16 1/4 år (nr. 22) og Torkel Svendsen Helsiø begr. 16. nov. 1796, 57 år gml. Christine Mortensdatter g. på nytt 23.april 1799 med enkemann Simon Gulbrandsen. Garden Helsjø er g. nr.126 og ligger iflg. Rygh i Hemnes sogn. Forhåpentlig finner jeg den garden i bd. IV av Høland og Setskog bygdebok. Jeg skulle også gjerne vist hvor jeg kan finne historien til garden Løren (g.nr. 31)i Løken sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.