Gå til innhold
Arkivverket

[#65747] Stadsbygd: tyding av kirkebok


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I min leting etter opphavet til Anne Pauls- eller Olsdatter ser jeg om jeg kan bli litt klokere av hvem som var faddere ved hennes barns dåper. Derfor følgende tre spørsmål knyttet til tre av de syv barna:I april 1764 blir Marit Rolvsdtr Krognes døpt ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16164&idx_id=16164&uid=ny&idx_side=-109>Lenke). Hun står som nummer 18 på høyre oppslag. Det står 5 faddere, hvorav en Lisbet. De 4 andre er greie, men jeg klarer ikke tyde etternavnet til Lisbet...Den 5. juli 1772 blir Ingeborg Rolvsdtr Krognes døpt (Lenke). Innføring nr 46 på venstre oppslag. 5 faddere her også, hvor fire er greie, men Ole nr 2 sliter jeg med etternavnet til. '...Ole Nøst Ole ??...'12. mai 1774 bærer Rolv og Anne Krognes en ny datter til dåpen, nemlig Siri (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg leser dem slik:Første lenke: Lisbet Strøm-Kroen Andre lenke: Ole Skolemæster Tredje lenke: Daniel Lensmd. - forkortelse for Lensmand(?)Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Takk Else. Det virker troverdig. Jeg prøvde å knytte etternavnene til gårdbruk i området men ble liksom ikke helt klok på det... Men Skolemæster og Lensmd er jo ikke gårder :-)Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.