Gå til innhold
Arkivverket

[#65748] Konfirmasjon: innførsel og praksis i kirkebøkene rundt 1750


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

Jeg mener å huske at konfirmasjon ble innført midt på 1730-tallet her i Norge. Jeg leter etter en person som var født omkring 1735-40 og håpet å finne hennes konfirmasjon. Når jeg blar i kirkebøkene for den aktuelle perioden har jeg problemer med å snuse opp særlig mange konfirmasjoner - i hvert fall langt færre enn antall fødte barn skulle tilsi...Noen som vet, på generell basis, hvordan dette med konfirmasjon ble praktisert i Norge rundt 1750?a) Det aner meg at det kunne være store forskjeller fra sogn til sogn hvor fort dette ble innført i praksis rundt i landet etter påbudet ble vedtatt på 1730-tallet?b) Hvis først konfirmasjon var innført i det aktuelle sogn: ville da alle ungdommer bli konfirmert, og ikke bare noen?c) Hvordan ble dette ført i kirkebøkene? Ble det samlet opp i grupper ved faste tidspunkter i året, eller ble de konfirmert fortløpende gjennom kirkeåret?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Et generelt svar. Konfirmasjonen innført 1736, og man kan vel regne med at dette skjedde overalt, slik at praksis var ganske lik over hele landet.Det som imidlertid varierer sterkt på 1700-tallet, er føring av konfirmasjonene som ble holdt. Konfirmasjonen ble da som nå holdt på bestemte dager - i grupper som i dag.Om du derfor ikke finner konfirmerte i kirkebøkene betyr ikke det at konfirmasjon ikke ble holdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Takk skal du ha Arild.I dag holdes jo konfirmasjonen på våren. Er dette en praksis som strekker seg langt tilbake, eller var det lokale variasjoner for når det ble avholdt? Var det mao. noe presten selv bestemte eller var det retningslinjer for dette også fra sentralkirkelig hold?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Gjennom 1800-tallet ble konfirmasjonen avholdt i oktober. Min erfaring er fra landsognene på Østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har omtrent samme erfaring som Vigdis. På begynnelsen av 1900-tallet var det dessuten vanlig, i alle fall i byer og/eller store prestegjeld, å ha konfirmasjon både på våren og høsten. Dette kan du danne deg et bilde av ved å undersøke kirkebøkene for de områdene du er interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har jo nå nesten 18950 navn i slektsprogrammet, og det har blitt ganske mange noteringer av konfirmasjoner etter hvert. Det spørres etter praksis på 1750-tallet. For det meste så var konfirmasjonene høst og vår, men jeg har også eksempler på at konfirmasjon enkelte steder ble gjennomført om sommeren. På Frosta i Trøndelag var det konfirmasjon 24.10 eller 24.11.1756, 13.04. 21.06.1761, 26.06.1768. På Nesna på Helgeland var det konfirmasjon 02.07.1751, 10.07.1757 og 11.07.1762.Ellers er min erfaring av det jeg finner av noteringer fra 1750-tallet og utover at der det var 2 kirker i prestegjeldet så ble det avholdt konfirmasjon i den ene kirken om våren, og i den andre om høsten(f.eks. Frosta hvor det ble holdt konfirmasjon om sommeren, og Åsen som var annekssognet hvor det ble holdt om høsten-her har jeg mest noteringer fra senere på 1700-tallet enn 1750-årene).Ellers gjorde jeg en interessant sammenligning en gang med konfirmanter fra Helgeland og Trøndelag på 1800-tallet i mitt slektsprogram, og i perioden ca 1820-1840 så var konfirmantene i Trøndelag gjennomsnittlig 2 år yngre enn konfirmantene på Helgeland som jeg har i min database for samme tidsrom. Mener å huske at gjennomsnittet på Helgeland var 18 år, mens det i Inntrøndelag var 16 år ved konfirmasjonen som var gjennomsnittlig. Kanskje var undervisningen dårligere på Helgeland enn i Trøndelag?(Stort sett fra Nord-Helgeland og Inntrøndelag jeg har konfirmanter i dette tidsrommet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Litt dårlig eksempel på avholdt konfirmasjon om våren og høsten når det gjelder hovedkirke og annekskirke her, siden konfirmasjonen på Frosta iallefall enkelte år ble avholdt om sommeren. Kan nevne at i Rana på Helgeland så ble konfirmasjonen fra 1750-tallet og utover avholdt stort sett 1-3.søndag etter påske, og i Hemnes som var annekssognet ble det avholdt om høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Takk for fine innspill Anne Lise. Personen jeg jakter på er fra Stadsbygd, så jeg får jo håpe på at det var litt system i sakene der på denne tiden...Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Noen ganger har jeg sett at bare tallet på hvor mange som er konfirmert som er notert ned. Tok en rask titt i kirkeboka for Statsbygd i 1750 og ser at det er det som er gjort der, ihvertfall i 1750.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det har jeg også sett noen ganger. I Rødøy på Helgeland er det flere år på 1700-tallet bare nevnt antallet konfirmanterDet er også veldig forskjellig når det startes med å føres inn konfirmasjon. I Nesna på Helgeland er første konfirmasjon innført i 1741 i kirkeboka, deretter for 1742 og 1743, men neste deretter er ikke før i 1749. I Alstahaug ble det ført inn konfirmasjon i kirkeboka i 1748, men da har den som førte inn gått tilbake og ført alle fra 1745 og utover.På Skogn er i Trøndelag startes med å føre inn konfirmasjon i 1747, og det er ført konfirmanter ganske jevnt utover uten tidsangivelse før lenge etter 1770. På Frosta er det ført konfirmanter første gang i 1751 eller 1752, men neste konfirmasjon er ikke ført før 1756, og deretter i 1761 og så i 1768.Det er sjelden en ser karakterer i kirkebøkene, men det er ført det jevnt utover etter 1752 for Rana på Helgeland, og jeg tar med denne fra første innføringen for Rana på Helgeland i 1752, hvor det blant annet var noen som hadde litt tungt for det:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16557&idx_id=16557&uid=ny&idx_side=-7>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis noe skulle stusse på at jeg skriver at eksemplet er fra Rana og ser at det er ført under kirkebok for Hemnes, så lå Rana(også kalt Moe) under Hemnes prestegjeld på den tiden. Konfirmasjonen var altså i Moe i Rana(Mo i Rana sier vi i dag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Konfirmantene føres ikke inn i kirkebøker så tidlig som 1750 alle steder. Jeg holder nå på i Lesja prestegjeld,og der føres konfirmantene fra 1772. I Stjørdal i NT er konfirmanter ført fra 1775.I Domkirken i Trondheim er konfirmanter ført for noen få år på 1700-tallet, ellers samenhengende fra og med 1807. Omtrent det samme gjelder Vår Frue. Jeg har av og til lurt på om konfirmantlister finnes, men ikke er filmet eller skannet for disse to menighetene. Eller de er ikke bevart? Prestene måtte nødvendigvis ha ført slike lister for å kunne kontrollere at aller som giftet seg, var konfirmert.I Aurdal i Valdres er slike lister ført fra konfirmasjon ble ble innført i 1736, og med alder på konfirmantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

I Solum, Telemark som jeg holder på med, ble konfirmantene ført i prestens 'diversebok' fra 1743 til 1806. Konfirmantene fra den første av disse bøkene, 1743-1792, er lagt ut her (http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=7904).Ellers ser det ut til at konfirmasjonen på våren som regel ble avholdt første søngag etter påske (Dom. Quasimodogeneti) og om høsten første søndag etter Mikkelsmesse 29. september. Dette henger sikkert sammen med faredagen eller flyttedagen som er hhv. 14.04 og 14.10.Når det gjelder spørsmålet om antall konfirmanter i forhold til antall døpte i innlegg (1) utgjør sikkert den høye barnedødeligheten på 1700-tallet en stor del av forklaringen. Rundt en tredjedel av barna døde jo før konfirmasjonsalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Og her er konfirmantene sirlig innført med alder og bosted - Gildeskål Beiarn Ministrialbok 1748 - 1804. Synes det er en fryd å lese denne skriften når jeg sammenligner med mange andre bøker. Men antall konfirmanter er ikke stort. Lurer på om alle virkelig ble konfirmert.Sidene 1749-1754: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16606&idx_id=16606&uid=ny&idx_side=-105>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har etterhvert lest mange konfirmasjonslister på 1700-tallet, men den i Hole i Buskerud fra 1752 og utover er unik mener jeg siden det her står navnet på faren. Jeg hadde denne kirkeboka på mikrofilm for noen år siden, men fant ikke min ane som jeg trodde var derfra. Jeg har ikke sett konfirmasjonslister med oppgitte fedre på 1700-tallet hverken før eller senere. Det starter med føringer på konfirmanter fra 1745 der, men det var altså først i 1752 at fedrene er oppgitt. Jeg husker ikke på om dette gjaldt hele 1700-tallet i Hole, men her er iallefall kirkeboka med konfirmanter fra 1752:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8512&idx_id=8512&uid=ny&idx_side=-256>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

For min del ser det dessverre ut som Erlend har rett i at det bare er telt opp antall konfirmanter, og altså ikke navnegitt, for tiden rundt 1750 i Stadsbygd. Jeg skal gå dette litt nærmere etter i sømmene i databasen min for andre sogn også, men jeg har dessverre ikke notert meg konfirmasjon i særlig systematisk grad...Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.