Gå til innhold
Arkivverket

[#65753] Anne Erichsdatter gift med Erik Tolfsen i Tune 1820. Hennes Aner?


Gjest Bjørn Angeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Angeland

Som det framgår av vielsen Lenke står ikke hennes far der. Jeg har problemer med å finne den rette Anne. Det står at hun er 18 år, men jeg finner ingen som passer med det. Kan noen hjelpe til? Bjørn Angeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Takk for svar Ann-Mary. Vanskelig å tyde hva det står m.h.t. foreldrenes navn i konfirmasjonen. M.h.t. årene skulle hun vært døpt i 1802? Er ikke helt sikker på denne er den rette. Bjørn Angeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Bjørn!Greier ikke å tyde konfirmasjonen jeg heller hvem foreldrene er jeg heller,men tror det står noe om Kierboe/Kjerboe og Hunskind.Hun er 16 3/4 år ved konfirmasjonen.Kanskje noen kan hjelpe med tydingen på konfirmasjonen i innlegg 3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Tror nok det er rette Anne Eriksdtr. Foreldrene er ikke nevnt bare at hun er i tjeneste hos Kjærboe på Hunskin.Har sett litt på faddere ved barnas dåp, men kan ikke finne noen med forbindelse til Anne Eriksdtr. Ved tvillingene Birthe og Ingers dåp i 1821 er det riktignok en Lisbeth Eriksdt Haraldstad som fadder, men jeg tror ikke det er en søster. Det kan virke som hun kommer et annet steds fra. Tvillingenes dåp Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Ann-Mary og Anne. Takk igjen for gode innspill. Erik har jeg, men det er anne eriksdatter jeg sliter med nå. I.o.m. at jeg ikke finner dåpen hennes er det kanskje at hun kommer et annet steds fra. Jeg fant en anne eriksdtr. født i 1795 og konfirmert i 1813, men da stemmer jo ikke alderen. Vanskelig denne her. Bjørn Angeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Egils forslag Anne Margreteh er datter av pastor Johan Erich(sen?) Stenbuck? Jeg tror ikke hun er kandidat.Har du forsøkt om det står noe i Tunes gårdshistorie, Bjørn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Hei Egil. Har vært borte i henne også, men er usikker. Vanskelig denne dama her. Takk i alle fall. Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Vigdis, Jeg har ikke fått sjekket ut Tunes gårdshistorie ennå. Imidlertid er jeg noe tvilende til alderen til Anne i vielsen i 1820, da det viste seg at alderen til Erik Tolfsen også var feil. Mulig at dette er en kandidat. Her er fødselen i 1796 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?uid=25840&urnread_imagesize=full&show=141#toppen>Lenke og her er konfirmasjonen i 1813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Lenkene virker ikke. Alderen ved vielsen stemmer jo godt med den som oppgis ved konfirmasjonen.Det er ei Anne Eriksdtr født i 1801 i Råde som kan være en kandidat. Har ikke funnet henne død eller konfirmert i Råde. Dåp 20/9 1801 LenkeMoren heter Inger, med tanke på at den ene tvillingen også heter Inger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hunskinn er lenken mellom vielsen og konfirmasjonen. Jeg ville ikke forlatt det sporet så fort. Du er nødt til å finne en forbindelse, og da er det omtrent nytteløst å lete etter henne blant mange døpte Anne Eriksdøtre. Er du heldig kan det stå noe om tjenestejenta hos lensmannen, i Tuneboka.En annen sak, om hun lever i 1865, vil det i tellinga stå fødested! Da blir det raskt litt enklere å lete blant døpte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hunskinn er lenken mellom vielsen og konfirmasjonen. Jeg ville ikke forlatt det sporet så fort. Du er nødt til å finne en forbindelse, og da er det omtrent nytteløst å lete etter henne blant mange døpte Anne Eriksdøtre. Er du heldig kan det stå noe om tjenestejenta hos lensmannen, i Tuneboka.En annen sak, om hun lever i 1865, vil det i tellinga stå fødested! Da blir det raskt litt enklere å lete blant døpte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Vigdis, du har nok rett. Jeg følger det sporet og så sjekker jeg med Tune Gårdhistorier. Takk til dere alle så langt. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Konfirmasjonen i Tune i 1818 var så tidlig som 26. juli. Konfirmanten Anne Eriksdatter, tjenestepiken hos lensmannen på Hunskinn er 16 3/4 år står det. Flott at alder er ført så nøyaktig! Det vil si at Anne er født i tidsrommet 27 juli til 27 oktober 1801. Anne Eriksdatter i Råde er døpt 20 september 1801. Hun er ikke hjemmedøpt, så jeg vil tro at hun er 1-2 uker gammel ved dåpen. Ta med deg Råde-familien videre også ft-1801 Råde Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.