Gå til innhold
Arkivverket

[#65760] Hva står i Salmaker Anders Olsen fra Gjerstad sin vielse i Drangedal 1702 ?


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Halvorsen

Er det noen som kan tyde hva som står i vielsen til Anders Olsen salmaker og Gunhild Olsdtr. sin vielse ?nr.3 v.side:Lenkemvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei Ragnar!Jeg tror det står følgende:d: 1ste Julii - trolofet Anners Olss: Salemager til Gunild Olsdatter, /: efterat hand først fremviiste Rigtighed om alt sit Forhold fra sin forrige Prest Hr Hans i Nissedal - :/ De blifer copulerede dom: 17 p. Trinit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen OddbjørnI følge slektsregisteret for Drangedal bind 1. side 136. Ekteskapsnr.405, kan det se ut som om Nissedal er tydet Vissedal, og dermed har det blitt antatt att han var fra Gjerstad. Men da er jo Nissedal rette stedet å lete.Tusen takkmvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Etter et nytt blikk på teksten må jeg innrømme en viss usikkerhet mht. om det står Nissedal eller Vissedal. Kanskje prestens navn (Hr Hans) kan hjelpe oss her? Hvem var sogneprester i hhv. Nissedal og Gjerstad i 1702?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk OddbjørnI Gjerstad var Hans Pedersen Høllen prest i tidsrommet 1695-1708.Hvem det var i Nissedal har jeg ikke funnet enda.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Nissedal lå vel under Kviteseid på den tiden ?, og da var vel Hans Paulsen Paus prest for Nissedal også på det tidsrommet ? f.ca.1656 død 1715.Da er det vel mulig det er prest men fornavn Hans i Gjerstad og Nissedal samtidig.?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Ja, Nissedal høyrde inn under Kviteseid til 1810 LenkeI Kviteseidsoga III: Hans Paulssen Paus tok over etter Amund Hanssen Morland som døde 1700.Mvh Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk Gro Berit.Da var det avklart, så da må jeg vel lete etter salmaker Anders Olsen både i Gjerstad og Nissedal.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk Gro Berit. Da var det avklart, så da må jeg vel lete etter salmaker Anders Olsen både i Gjerstad og Nissedal.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk Gro Berit. Da var det avklart, så da må jeg vel lete etter salmaker Anders Olsen både i Gjerstad og Nissedal.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Fyrst så var eg ganske så sikker på at det stod Nissedal, men sjå lenger ned på Dom. 5 p. Trinit: Ole Nielsen, og Dom. 8 p. Trinit: Ole Tellefsen V?land. Denne siste 'V' synest eg liknar veldig på fyrste bokstav i ?issedal.Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er tilbøyelig til å være enig med Gro Berit, selv om jeg mener å huske at navnet i jevngamle kilder gjerne er skrevet med W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er tilbøyelig til å være enig med Gro Berit, selv om jeg mener å huske at navnet i jevngamle kilder gjerne er skrevet med W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk Gro Berit og OddbjørnDa har jeg forsøkt å finne salmakeren i Gjerstad og Nissedal uten hell. Jeg mener å ha sett salmaker Anders Olsen i en eller annen kirkebok tidligere. Muligens Vegårshei, uten å finne han igjen. Får legge denne delen av slekten på is foreløpig, og håpe jeg kommer over han igjen.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Han kan godt ha vært fra Vegårshei, som hørte til Gjerstad prestegjeld - og de kirkelige handlingene er derfor ført i kirkeboka for Gjerstad i det aktuelle tidsrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.