Gå til innhold
Arkivverket

[#65773] Holtet i Nes på Romerike


Gjest Jan Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Braathen

Hei.Jeg trenger å finne det rette 'Holtet' i Nes.Jeg leste i gårdshistorien for Nes på Romerike, bind V. Under gården Finnholteng (på side 220), står følgende (ikke korrekt gjenngitt):Ole Trondsen (Toresen?) gift med Berthe Sørensdatter i 1742, får flere barn, deriblant Margrete født 1749. Denne Margrete gifter seg med Hans Olsen Holtet i 1775.Det jeg trenger hjelp til er å finne hvor denne Hans Olsen kommer fra. Holtet sier at han kommer fra en gård eller plass som heter Holtet. Jeg har søkt gjennom de fem bindene men klarer ikke å finne ham. Det er en stor gård som heter Holter med mange undergårder. Finner ham ikke der. Det er også mange plasser/husmannsplasser som heter Holtet eller noe med Holtet i seg, men jeg klarer heller ikke å finne ham der. I registrene står det mange referanser til Holtet og personer som har ”Holtet” i navnet sitt.Kan noen hjelpe meg til å finne det rette ”Holtet”.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei. Regner med at du har sett ft i 1801, hvor de befinner seg på garden Baading (i dag Bodding). Dette er utover mot Haga, og i samme retning som Finholt i Nes. LenkeMvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Jeg skal sjekke om Holtet gård nær Sjøhaugen neste gang jeg får sett i bygdeboken.Innlegg 4. Jeg tror ikke det er trykkfeil (men jeg kan jo ta feil). Jeg leste gjennom hele 'Holter - kapittelet' flere ganger og fant ham ikke. Av og til ser man ikke skogen for bare trær.Innlegg 5. Hans Olsen flyttet til når han giftet seg. Han var husmann på Tangen under Vestre Bodding. Han bodde under Bodding da han døde 5. april 1816. Holtet er sikkert gården der han ble født (ca. 1746).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, søsteren til min tippoldefar, Karen Hansdatter Korsmo (Ullensaker), giftet seg med Truls Hansson Ljogoteie, og deres datter, Berthe Marie (født 1859) giftet seg med Karl Martinsen Melbyeie. De bodde først på Holtet, kjøpte siden Nedre Korsmo og brukt Korsmo som familienavn, står det å lese i et håndskrevet manus jeg har kopi av. NB: ikke Holter, som det er mange av i familien, men Holtet. Kan Holtet du leter etter ligge i Ullensaker?vennlg hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Jeg har sjekket Bygdeboken igjen og sjekket alle muligheter (tror jeg). I tillegg sjekket jeg også i Ullensaker (ref. innlegg 7), men der het gården Holt og ingen passet inn med navn. I Nes er det mange plasser som het/heter Holtet, men jeg finner ingen potensiell Ole som kan være faren til ”Hans Olsen Holtet”.Holtet som det refereres til i innlegg 3 er en gård/plass som ble fraskilt fra Kjølstad gård i 1887. I tillegg ble Holtet Østre fraskilt fra Kjølstad gård i 1924.Under Bøler gård er det en gård/plass som heter Pukerud. Denne plassen het Holtet på 1700 tallet.Under Skauen er det gård/plass som heter Holtet (Gnr. 167, Bnr. 6).Under Oppåker gård er det en gård/plass som heter Holt (Gnr. 136, Bnr. 20). Denne plassen het tidligere Holtet. Ole Embretsen driver denne gården 1702-1771. Han er en mulig far, men i bygdeboken står det ingen sønn som het Hans.Under gården/plassen som heter Holterdalen er det en bruker som heter Ole Hansen og kom fra Ullerhov (dør i 1792). Han er gift med Mari Hansdatter som kom fra Holter-eie (dør i 1799). De har flere barn, deriblant Hans 1757-82. Dersom han ble født i 1757, kunne han potensielt ha giftet seg i 1775. Men både fødselsåret og dødsåret (1782) passer ikke helt inn med FT1801.Det er mulig at Holtet er et blindspor. Kanskje Hans Olsen ble født på en annen gård og flyttet deretter til Holtet. I 1775 gifter hans seg med Margrete Olsdatter (se venstre side #6 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7651&idx_id=7651&uid=ny&idx_side=-166>Lenke ) og de bosetter seg på Baading gård (husmannsplassen Tangen).Er dette dåpen til Hans 23. (eller 28.) mai 1741 i Nes kirke, nedre halvdel høyre side #44 Lenke Jeg tolker farens navn til å være Ole Sørensen Jelangs (?) og morens navn til å være Anna Johannesdatter. Har jeg tydet stedsnavnet til far riktig?Dersom dette er den rette Hans, så passer med alderen ved FT1801 på Baading gård LenkeNår det gjelder begravelsen til Hans Olsen, så har jeg funnet to alternativer. Den første er Hans Olsen Holter som ble begravet 31. mars 1801. Se venstre side #24 Lenke Holter (Holtet) kunne stemme, men alderen stemmer ikke med FT1801. Og hvis jeg ikke husker helt feil, så ble vel folketellingen utført i slutten av 1801. Derfor kan han ikke være den Hans Olsen som er i FT1801 lenken. Den andre er Hans Olsen Holter som ble begravet 19. april 1816. Se venste side #15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Faren til Hans Olsen som blir døpt i Nes kirke 23 mai 1741 er Ole Sørensen Ilang/Brauter 1674 - 1743 g.m. Anne Johannesdtr. Auli f 1702(1722?) d.1788 - far Johannes Pedersen medbruker Østre Auli 1701 - 07 b. V s.351 2. avsnitt. Hans er utelatt i b. III s 115 nederst, men kan være en aktuell kandidat. Hans far som er fra Søndre Brauter b.V s. 34 avsnitt 2 nedenfra, dør da Hans er 2 år -om han er den rette kandidaten. Mora blir da g.m. Pål Olsen Fosserudeie og flytter til en av plassene under Ilang står det i Nesboka. Men navnet på plassen er ikke nevnt og det finnes heller ingen aktuelle passer under Ilang. Kan det tenkes at plassen de flytter til heter Holtet? - om ikke u/ Ilang så kanskje Holtet u/ Oppåker som du nevner i innlegget ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Hei Magne.Takk for tilbakemeldingen. Jeg skal bearbeide informasjonen og gi tilbakemelding om jeg finner noen nye opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Ole Sørensen Ilang blir begravet 4.april 1743 70 år gl. og enken Anna Johannesdtr. trolover seg med Poul Olsen Fosserud 13/10 1745 - viet 03/01 1746 - nr 20 høyre side Lenke Her står dessverre ikke noe om tilflyttingssted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.