Gå til innhold
Arkivverket

[#65789] Lokale arkiv etter okkupasjonsmakten 1940-1945


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Jeg lurer på hvor de lokale arkiv etter okkupasjonsmakten 1940-1945 befinner seg? Er de avlevert til Riksarkivet eller befinner de seg i statsarkivene eller kommunale / interkommunale arkiv?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Hva er 'lokale arkiv'?Arkiv etter kommunale institusjoner og organer skal være å finne i kommunearkivene, eventuelt i Interkommunale depot.Arkivene etter lokale statlige organer skal være å finne i de respektive statsarkivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det blir vel det du nevner som lokale statlige organer; jeg tenker på lensmenn, ordfører/kommunestyre, skole, kirke m.v., altså det vi benevner som offentlige organ, men lokalt.Jeg er klar over at okkupasjonsmakten klarte å tilintetgjøre en god del, men lurer på om det er mulig, i forskningsøyemed, å få innsyn i den grad aktuelle arkiv er bevart. Når vil slike arkiv evt bli allment tilgjengelig (sperrefrist).Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skolene var stort sett kommunale, kommunestyrearkivene likeså.Flertallet av prestene la ned sine statlige funksjoner. Dagsregistre og prestearkiv skal være avlevert til statsarkivene. Den allmenne sperrefristen for personømfintlig materiale er 60 år (1948), spesielle saker kan være klausulert lenger.Forskerinnsyn kan søkes. Søknad rettes til den institusjonen man søker innsyn hos, men avgjøres for statlige arkivers del av Riksarkivaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk, så langt.En annen sak vedr 2. verdenskrig:Når vil man kunne få opplyst hvem som ble gransket i rettsoppgjøret etter krigen, samt hvilken straff de fikk?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det vanlige er at straffesaker har en sperrefrist på 80 år. Riksarkivaren kan vurdere andre frister.Selve 'domsarkivet' etter rettsoppgjøret ligger i Riksarkivet.Avisene var jo relativt detaljerte i sine referater fra mange saker i rettsoppgjøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, takk igjen.Det var slik jeg tenkte. Mao vil det trolig bli tilgjengelig fra mai 2025.Jeg er helt konkret ute etter et par opplysninger knyttet til min nære familie.Det ene gjelder helse, nærmere bestemt tenner. Tannanalyse skal nemlig ha vært benyttet ved identifisering av en onkel av meg som falt i 1944, men først funnet i 1953. Da er det blitt sagt, men vi finner ikke dokumentasjon på dette, at okkupasjonsmakten hadde gjort en tannanalyse av hans tenner mens han levde.Det andre gjelder arrestasjon av lærere, min far og min morfar.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Hallo ArnfridBoka 'Motstands kampen i skolene 1940-1942' navngir 1313 lærerne som ble arrestert.- Lærere som ble sendt til Kirkenes- Lærere som var på Falstad- Lærere som var i Troms- Diverse andre lærergrupper som var innom Grini og noen flere.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen Roald,Je jeg vet nå datoene for morfars forflytninger i 1942'Sigurd Førsund, lærer, Etne, Hordl., f.20-9-84. Arr. 20-3-42, ovf. Grini ank. 30-3-42 (f.nr.2228), ovf. 31-3-42 Jørstadmoen, ovf. Grini ank. 12-4-42 (f.nr.2524), ovf. 28-4-42 Kirkenes, løsl.15-9-42.'Når det gjelder min far, Aksel Kr. Mæland, så kan det opplyses flg.:'Han var arrestert og satt inne da hans førstefødte ble født, ultimo april 1942. Vi har videre bekreftelse til Bjerkreim skolstyre, der han skriver at han fastholder at han ikke kommer til å melde seg inn i Norges Lærersamband. I samme brevet står det at han nå har startet med å undervise igjen. Datert 15. mai 1942. Så bekreftes det av skolesjefen at brevet er videresendt til Dep. Dette betyr at far ikke kan ha sittet lenge, for arrestasjonen av lærerne startet 20. mars 1942. Morfar ble arrestert allerede denne første dagen.Så har vi et grenseboerbevis, datert 3.10.1940, der han får anledning til, ikke bare å ferdes i Rogaland, men også i Hordaland. Sikkert fordi både han og min mor hadde sin familie i Sunnhordland. Underskrevet av politimyndighetene i Bjerkreim ved lensmannen, som jeg ikke kan tyde navnet på. Vet ikke om han som var i Bjerkreim var NS eller ikke.'Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Hallo ArnfridSigurd Førsund, Etne. Fange nr 2228 Er registrert i gruppen av lærere som ble sendt til Kirkenes. Det står endel om gruppen som ble sendt til Jørstadmoen, og senere returnert til Grini, for etterpå å bli sendt nordover med 'Finnmarken'. Det er også en generell beskrivelse av oppholdet i Kirkenes og hjemreisen etter løslatelse.Jeg finner ikke din far nevnt med navn, men det står at 14.04.42 sendte Statspolitiet i Stavanger ut et skriv til lensmennene i Rogaland som ga ordre til at alle resterende mannlige skolefolk under 60 år og som ikke var medlem i Norges Lærersamband skulle pågripes. De ble arrestert 15.04 og sendt til fengsel i Stavanger.Senere står det at lensmann Gjerdrem i Bjerkreim kjempet for å få løslatt lærerne fra Bjerkreim, 'for de var umistelige i arbeidet med å skaffe mat til både nordmenn og tyskere'. Alle lærerne fra Bjerkreim ble senere satt fri.Det står videre at 28.04 fikk de arresterte lærerne beskjed om pakke for videre transport til Grini.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk Roald,Dette var umåtelig viktig for meg.Da regner jeg med at far ble arrestert 15.4. og løslatt ca 28.4.1942. Min eldste bror ble f 22.4.1942 på Stavanger sykehus. Da var det mors to yngste søsken, 20 og 18 år, som var med henne. Det var meget vanskelig fordi far satt arrestert i Stavanger Kretsfengsel, slik jeg har forstått det.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Videre tolker jeg det slik at lensmann Gjerdrem i Bjerkreim, siden han kjempet for å få løslatt lærerne fra Bjerkreim, 'for de var umistelige i arbeidet med å skaffe mat til både nordmenn og tyskere', ikke var av de mest NS-lojale lensmennene.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Hallo igjenNei, jeg har ikke funnet noe om lensmann Eikeland i Etne. Hordaland er veldig lite omtalt, hvis en ser bort fra lærarskolen på Stord, som hadde NS rektor.Forfatterene av boka er to brødre fra Rogaland, så at det som skjedde lokalt i Rogaland og sentralt i Oslo, samt den videre behandlingen av av de lærerne som kom til Grini er godt dokumentert. I tillegg er det endel om lærerne som havnet på Falstad og endel lærere i Hedmark.Boka kan absolutt anbefales lest, og biblioteket i Bergen har flere eksemplar LenkeMvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.