Gå til innhold
Arkivverket

[#65792] Emigrantprotokollene fra Oslo


Gjest Trond Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Pedersen

Hei. Kan dere være så snille å få gjort dem ferdig. Jeg skulle idag lete etter en som emigrete i 1898. Jeg sjekket med dokumentasjone hvor han skulle være og fant ut at han måtte være i den gamle delen siden 1898 manglet i den nye. Jeg valgt år og slo inn 1898. Ingen funnet kom opp. Jeg prøvde to ganger til og sjekket igjen med dokumentasjonen at jeg så riktig, men fikk samme svar. Jeg prøvde 1897 for å se om den var der og det var den. Så som et siste forsøk prøvde jeg i den nye delen, hvor 1898 ikke skal være, og der fant jeg vedkommede. Jeg er klar over at dere har mye å gjøre med nye prosjekter, men de skulle vel ha vært ferdig for flere år siden. Mvh Trond Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg forstår så avgjort ditt poeng!Arbeid med de resterende bitene skal gjøres ved registreringsenheten på Voss, men de arbeider med 1885-tellingen i øyeblikket, og så skal de ta manglende emigranter etter den jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Tore S. Falch

Hva er status for registreringen av emigrantprotokollene for Kristiania nå? Ifølge denne siden - Lenke - vil basen stadig bli utvidet. Hvor mye gjenstår idag? Finnes det en oppdatert oversikt over mangler (nyere enn denne fra 2002)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Den siste informasjonen jeg har (fra august i år) er at det gjenstår kun korrektur på emigrantmaterialet.Jeg skal undersøke litt og se hvordan det ligger an nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Kva med emigrantprotokollar etter 1930, f. eks. 1930-40, blir dei digitaliserte og søkbare? Protokollane i Oslo, Bergen og Trondheim her på DA går berre fram til 1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore S. Falch

Registreringen av emigrantprotokollene foretas av Digitalarkivet selv, og arbeidet har pågått ved DAs registreringsenheter i Stavanger og Voss siden juli 1999. Derfor synes jeg det er rart at det skal behøve å ta over to uker før Digitalarkivets egne folk får vite hva som er status i dette arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Også #6 hadde vore interessant å få svar på. I same slengen spør eg om dette materialet finst fram til våre dagar, og kvar det vert oppbevart. Er det nokon klausular på emigrantmateriale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Emigrantprotokollene oppbevares hovedsakelig i politiarkivene. For Oslo politidistrikt har Statsarkivet i Oslo protokoller fram til 1966 (Lenke) med klausul på 60 år.Jeg er ikke kjent med at det planlegges transkribert mer emigrantmateriale. Det er ikke altfor lenge til man må starte med FT1920, for å få den ferdig registrert til 2020.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg oppfatter Kristian Hunskaars innlegg som svar på spørsmålet i innlegg 10, så da regner jeg med at Anette Skogseth Clausen gir svar på mitt spørsmål (innlegg 4, 7 og 9) i et eget innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Normalt går registreringer fra Digitalarkivets egen stab rett til oss i Bergen som publiserer dataene. I dette tilfellet har filene gått til Riksarkivet for ekstra korrektur, ukjent av hvilken årsak. Riksarkivet sydde sammen emigrantdatabasen for Christiania som ligger ute nå, så det er mulig det var et ønske om å sy sammen det siste tillegget før vi fikk en fullt oppdatert database for utlegging.Uansett, jeg kan ikke gi dere bedre svar enn at jeg purrer og purrer og venter på svar. Så snart jeg har noe ny informasjon skal jeg komme med den. Vi er også veldig klar for å få flere Oslo-emigranter på nett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Takk for svar! I min enfoldighet trodde jeg det bare var å ta en telefon til kollegaer i Arkivverket for å få svaret... Vi venter uansett med lengsel og stor tålmodighet - dét har vi gjort i endel år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

;-)Oppdatering: Nå ser det ut til at vi kan glede dere rett over nyttår med drøye 30 000 Oslo-emigranter. Det ferdigstiller ikke arbeidet med Oslo-emigrantene, men da får dere ihvertfall en database med de emigrantene som ikke er tilstede i noen av de to databasene som ligger ute pr idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Glimrende! Med flere emigranter, tingbøker og folketellingen 1910 lagt ut på nettet i løpet av et kort tidsrom skal vi ikke få fritidsproblemer i vinter, heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Er det slik å forstå at alle Oslo-emigrantene da vil være på nett, men at det gjenstår et arbeid med å sy sammen de tre (?) databasene? Eller er det mer registrering som gjenstår før arbeidet med Oslo-emigrantene er ferdigstilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Nesten alle Oslo-emigrantene vil da være på nett. Det vil fremdeles mangle drøye 13 000 personer fordelt over hele emigrantperioden. Arbeidet med å finne hvem dette er og å få dem registrert vil bli startet i 2011.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tore S. Falch

Nå er vi ''rett over nyttår'' (jfr. innlegg 15 fra Anette Skogseth Clausen). Når kan vi glede oss over 30000 nye emigranter på Digitalarkivet..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg oppfatter Arkivforum som det riktige stedet for spørsmål til Digitalarkivet (''Eit arkivforum som gjeld spørsmål om Digitalarkivet og om kjeldene/databasane me har, om arkivsaker generelt'' o.s.v.). Jeg håper derfor på svar på spørsmålet i innlegg 19.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette S. Clausen

Beklager seint svar, men det kan ta litt tid å få informasjonen fra de som sitter på den.Det gjenstår å registrere 2000 av de 30000 lovede Oslo-emigrantene. Men det er dessverre en forsinkelse på korrekturlesingen pga manglende teknisk utstyr. Nytt utstyr kom på plass igår og da regner vi med at de resterende emigrantene og korrekturlesingen blir gjort unna rimelig snart.Jeg tør ikke gi et tidsanslag for når dette kommer, men jeg kan si at det vil dessverre ikke skje i januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.