Gå til innhold
Arkivverket

[#65794] Nikolaia Nilsdtr f ca 1793 i Hougs? Død 1823 i Samnanger


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hun ble gift med Anders Andersson Trengereide f på Lund i Fana 17/4-1796, men bodde i Samnanger hvor han døde i 1876. Hun døde 30 år gammel i 1823: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11623&idx_id=11623&uid=ny&idx_side=-109>LenkeHan var tippoldebarn til Malena Pedersdtr Hope.De må ha gifta seg ca 1813-1814, men det ser ut for at disse sidene mangler i kirkebøkene for Os.I Samnangerboka står det ingenting hvor hun kom fra, men jeg har en misstanke om at hun var fra Hougs, der er det en i /- passe alder på Aandeland i 1801: LenkeForeldra er Nils Hansen og Synneve Danielsdtr AandelandFinner ikke skifte etter dem.Anders og Nikolaia fikk barna:Anna 1814 oppkalt etter hans morNils 1818 oppkalt etter hennes farog Synneva 1822 som må være etter hennes mor (n° 76): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 12 (1816-1825), Fødte og døpte 1823, side 76. Permanent sidelenke: Lenke Er det noen som har bygdeboka fra Haugs/Haus og kan sjekke om det står noe der?Men i Haugs blir det og født en annen Nikolaia i 1793 med foreldre Nils Bjøndalen og Synneve Olsdtr! Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Haus, Ministerialbok nr. A 10 (1782-1796), Fødte og døpte 1793, side 225. Permanent sidelenke: LenkeDersom det da ikke er snakk om samme person for jeg ser det er faddere fra Unneland (det er vel muligens det samme som Aandeland ?) og morens navn kan være feilskrevet enten i ft eller i kirkeboka.Men finner heller ingen med slike navn gift i Haus. Ingen Nikolaia Nilsdtr gift i Haugs/Haus heller.Den eneste Synneve Olsdtr som gifter seg med en Nils er i 1779:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bjørndal:Paktarfolk Nils Hansen f 1761 og Synneva Danielsdtr f 1761. Kom til Unneland i 1776. Flytte til Os i 1816. Nikolina f 1793.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da er det altså feil etternavn på henne i kirkeboka! Dette må da være rett person.Som du skjønner har jeg tatt opp leitinga etter våre aners etterkommere igjen.Det står ingenting om hvor dette paret kom fra? Finner dem ikke gifte i Haus som sagt.Undres om de har kunnet komme fra Jølster? Der var Nikolaia et navn som ble brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Merkelig nok får dette paret i Jølster og en sønn Hans: LenkeKanskje ikke så merkelig, men alderen passer /-...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner dem ikke i Jølster i 1801, men på stedet Synneve danielsdtr kom fra ser vi at det er en Daniel Andersen med kone Nikolaia som kan være Synneves foreldre: Der har vi og navnet Kari blant barna: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

'Nils Hansen (1761 Søgnesand – 18..) giftet seg i Jølster i 1785 med Synnøve Danielsdatter (1763 Gjesdal – 1818 Os prestegard). Sønnen Hans Nilsen (1789 Gjesdal - ) fulgte med foreldrene ved utflytting. Familien bodde 1791-95 i Bjørndalen, Unneland i Haus, 1798-1816 på Unneland, 1816-1818 på Os prestegard (der sønnen var forpakter). Nils Hansen Unneland er nevnt på Nordre Hjellestad i 1820. Sønnen Hans bodde på 1820-tallet i Årstad sokn, og på 1830-tallet i Bergen.'Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Veldig bra Arnfrid, da får vi bare håpe at Nicolaia er nevnt i skiftet!Jeg hadde liksom en følelse for Jølster her-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan dette være Nils montro? LenkeJeg hadde allerede en Nikolaia Hansdtr Søgnesand i min data. Hun er og f ca 1761 og da muligens søster til Nils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Hei Kjellaug, og Godt Nyttår.Her er du bort i slekten til min farmor. Søster til Nikolaia; Martha Nilsdtr f. 1801 -51 var mormor til min farmor.Martha Nilsdtr.Unneland, Haus i Hordaland 25.11.1801-18.12.1851 Første gang gift med Rasmus Johannessen, Aarland, Samnanger i Hordaland . dp.27.11.1797-d. 16. 11. 1828Martha ble senere gift med Engel Andersson, Lund i Fana. Flyttet til Lund 03.05.1831. Martha bruker gardsnavn Reigstad når hun flytter til Lund. Kilder: Kirkebøker Haus, Os og Fana.Har en mistanke om at Nikolaia og Martha giftet seg med 2 brødre (Anders og Engel).Ellers har dere, stort sett, funnet det samme som meg. Det eneste jeg er usikker på er dødsår og -sted til Nils Hansson, Søgnesand f 1761 . Jeg har en mistanke om at det er han som er oppført som død i DK Bergen 1837 . Jeg har ikke sjekket det.Niels Hansson 77 ¾ år ”Daglønner og fatttiglig” død 1.1. 1837 gravlagt 7.1.1837 fra Domkirken i Bergen Bosted ”15-83.Ellers hadde Nils en søster Nikolaia f ca 1761. Denne barneflokken ble foreldreløse da foreldrene druknet i Jølstravatnet: Fra Albert Joleik ; ”Soga om Jølst” :Foreldrene druknet 2/12/1764 i Jølstravatnet.13/1/1765 holdt presten likpreike over Hans Nilson 33 år gml. og kona Sygnilde Olavsdatter.De stupte ut av båten når de skulle dra nota i land.Trodde folk. De hadde stått tidlig opp om morgenen og ville dra nota i land for å få seg juleaftensfisk.”Hun var tillige fruktsommelig”. Barna som ble foreldreløse var: Olav 9 år til Sandalen, Nils 2 år, gift m Synnneva Danielsdatter, Gjesdal. Lussi 7 år gift med Olav Erlingson Veiteberg og Nikolaja 1 år.Nils er forresten ettekommer (tippoldebarn) etter lensmannen, Jens Nilsson Nedrebø. ( Se dagbok) Jeg kan sende resten på e-post . geir.eide@getmail.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hei Geir og godt nyttår til deg og. Fikk ikke hilst på deg i sommer da vi var oppe i n° 73 en tur!Dette var interessant, jeg hadde ikke foreldre til Nikolaia Hansdtr f 1761 heller. For en skjebne!Fint om du sender meg det du har, jeg har fremdeles min numericable adresse og den har du vel?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ellers har jeg en Ole Ellingsson Veiteberg f ca 1695 som må være forfar til Lussis mann. Han har aner tilbake til Chrispinus Tollefsson Sandnes og Magdalene Zachariasdtr Huus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Innlegg (13) her viser til Hans f. 1789, son av Nils Hansson og Synneva Danielsdtr. Han var paktar på Os prestegard i åra 1816 - 1819/1820. I Ossoga band III s. 419 står dette om Hans:'Hans Nilsson vart paktar på prestegarden i 1816. Kven kona var, veit me ikkje. Born:Klaus f. 1816, bakar i Bergen, g.I 1840 Dortea Meria Andersen, g.II 1842 Maria Absalonsdtr., g.III 1863 e. Susanna Dahl, f. Tollefsen.Nils f. 1817, bakar i Bergen, g.1846 Berta Monsdtr. (far: ferjemann Mons Ågesen). Hans flutte frå Os ikr. 1820.'Og mest truleg flytta han då som nemnt i (13) til Årstad. Til (15): Nei, Nils Hansson døydde _ikkje_ på Hjelle i Os. Lenka i dette innlegget viser til enkjemann og kårmann Nils Hansson Hjelle som døydde 69 år gml. i 1833. Kona hans, som heitte Marta Mortensdtr. gjekk bort i 1825. Sonen Morten Nilsson overtok bruket/farsgarden i 1830.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er vel den Claus Hansen som er døpt her i februar 1816 og da het mora Marthe Clausdtr: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 12 (1816-1825), Fødte og døpte 1816, side 4. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11623&idx_id=11623&uid=ny&idx_side=-5>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er vel samme paret som her får barn (Hans Olai) i Bergen i 1828 for da kaller han seg for Aandeland (n° 55) Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Klokkerbok nr. A 5 (1821-1830), Fødte og døpte 1828, side 211. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8650&idx_id=8650&uid=ny&idx_side=-214>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Mulig at denne Hansine Martine f 1833 er deres og: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 12 (1821-1840), Fødte og døpte 1833, side 272. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8643&idx_id=8643&uid=ny&idx_side=-275>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDe får og en sønn Bertel Johan i 1821 (n° 100), her kaller han seg for Biøndal og for henne synest jeg det står Holdus: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Klokkerbok nr. A 2 (1820-1832), Fødte og døpte 1821, side 18. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da tenker jeg at kona til Hans Nilsen Biøndal/Aandeland var fra Samnanger og datter til Klaus Nilsen Holdhus. Han har nemlig en datter Marte f. i 1790, som det ikke står noe mer om i bygdeboka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tilbake til (4).* Ingen ting nevnt om Hans f 1790, Nikolina f 1793, Helga f 1795 eller Marta f 1801.* Kari f 1798 d 1826 gm Jakob Olsen Trengereiddal f 1799. En dtr, Brita f 1821, g i Bergen 1841 m gullsmedmester Hans Rasmussen Larsen f 1791. Jacob gjengift 1827 i Bergen m Jannike Karine Jacobsdtr f 1805 i Bg. Jacob og Kari ble gjestgivere i Nyhavn Bg fra 1824.* Signy f 1805 g i 1833 i Bg m laggar Daniel Johan Olsen, f 1809 i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til (20 - 23):Flott! Då fekk du den informasjonen som du trengte for å finna mora - som truleg er frå Holdhus i Samnanger, eller ytre Hisdalen som det vel òg heitte. Då finn du vel sikkert broren Nils òg døypt i Os (1817). Mannsnamnet Klaus er elles eit førenamn som har følgd den ætta på Holdhus i fleire generasjonar. Kan såleis nemna at ein Klaus J. Hisdal (Holdhus) kjøpte seg eit småbruk på Midtsæter i Os i 1931.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.