Gå til innhold
Arkivverket

[#65795] Emigranter til Sør-Afrika, via Madagascar


Gjest Bjarte Espedokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarte Espedokken

Hans Peter Hansen Høydal skal ha dratt men båten Debora den 19 i 1879. Kan dere hjelpe meg med å finne dette i emigrantprotokoll slik at jeg er helt sikker. Evt. om det står noe annet i protokollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Espedokken

Takk for svar men......jeg fant ikke han jeg letet etter der.Er det mulig å se i emigrantprotokollene på egenhånd? Skal innom Bergen til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Følgende mottatt fra David Larsen i Sør-Afrika:Hans Peter Hansen HøydalThe only person with this a name like Høydal on the Debora was Ola Heidalsvig and his wife Anna Andersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Espedokken

Takk for svar. Da er vi ihvertfall sikre på det.Det kan vel ikke hene at han bare het Hans Peter Hansen eller Hans Hansen da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Espedokken

Hei igjen, og takk for svar. Jeg fant ikke noe der heller :(I bygdeboken for Volda, står det at han satt en tid i fangeleir i India. Han deltok i Boerkrigen.Jeg fant han ikke på den siden der, men mulig at jeg har oversett noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Espedokken

Nok en gang så må jeg bare takke så utrolig mye for all den gode hjelpen som jeg har fått!!Blir spennende å se om vi kan finne ut mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Viser til tema 64979. Hans Petter Hansen Høidal (Hoeidal) og brorsonen Carolus Høidal er omtala i boka 'Norsk utvandring til Sør-Afrika'. Det går fram at Hans Petter kom til SA kring 1875 etter ein tur til Australia. Var med i Boerkrigen på boerane si side og teken til fange av engelskmennene 04.10.1901. Sendt i fangenskap til India. Kom attende og busette seg i Reitz der han døydde i 1916.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Harald,Står det noe mer om brorsønnen? Jeg fant nedenstående for et par dager siden datert i 1901 i arkivet i Sær Afrika:Database: All Archives Repositories and National Registers of non-public recordsNAAIRS - Result DetailsREFERENCE 1268/01APPLICATION OF C HOIDAL TO GO ON PAROLE TO AMERICA.STARTING 1901Dette er samme år som onkelen, Hans Petter blir tatt til fange og sendt til India.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Sitat frå boka: 'Høidal, Carolus. Fødd 1877. Brorson til Hans Petter. Kom til Durban ca 1895. Han vart teken til fange ved Reitz og send i krigsfangenskap med POW-nummer 13821. Dato og leir er ukjent. Han emigrerte seinare til Amerika.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

Vedr. Hans Peter Hansen:1. I kyrkjebok for Volda 1851-1878 står det på s. 501 under 'Utflyttede' at Hans Peter Hansson Høydal, f. 1849, utvandra sommaren 1872, og at noverande opphaldsstad var 'Zulu i Afrika'.2. I band 3 av Busetnadssoga for Volda (utg. Volda kommune 2007) står det på s. 77: 'Hans Pieter Hoeidal, f. 20.3. 1849, d. 18.7. 1916, reiste til Sør-Afrika 1872, var med i boerkrigen og sat ei tid som krigsfange i Ahmednagar, India; seinare busett Reitz, Bethlehem, Sør-Afrika.' NB! Der er er også eit fint portrettfotografi av han.3. Bjarte Espedokken ser i eit innlegg i Slektsforum på DIS-Norge ut til å ha forveksla Hans Peter med ein eldre bror som hadde same namn og som vart fødd 4. mars 1847 og døydde allereie 11. august 1848.4. Brorsonen Karolus Mathias Høydal vart i flg. kyrkjeboka fødd i Volda 25. mars 1875, ikkje i 1877. I den gamle Voldasoga, bd. 1 s. 226 står det rett nok 1877, og også at han gifta seg med Petra Hovdenakk og reiste til Amerika. At han var gift med Petrine/Petra Hovdenakk samsvarer for øvrig ikkje med Ættebok for Ørsta eller med Ragnar Standal si utvandrarsoge for Ørsta (Mot nye heimland) som fortel at ho drog ugift til Canada i 1909. (Men desse siste opplysningane er vel helst for digresjonar å rekne).Med venleg helsing, Gunnar Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Espedokken

Hei og tusen takk for svaret!!Du skriver: 4. Brorsonen Karolus Mathias Høydal vart i flg. kyrkjeboka fødd i Volda 25. mars 1875, ikkje i 1877. I den gamle Voldasoga, bd. 1 s. 226 står det rett nok 1877, og også at han gifta seg med Petra Hovdenakk og reiste til Amerika. At han var gift med Petrine/Petra Hovdenakk samsvarer for øvrig ikkje med Ættebok for Ørsta eller med Ragnar Standal si utvandrarsoge for Ørsta (Mot nye heimland) som fortel at ho drog ugift til Canada i 1909. (Men desse siste opplysningane er vel helst for digresjonar å rekne). Dette stemmer helt med det jeg har. Fordi Koroluis og Caroline Petra Hovnenak, giftet seg i Washington i 1909. De fikk MINST 5 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Espedokken

Var ikke bare brorsønnen som dro. Også hans bror (far til karolus)og hans kone dro til USA, sammen med nesten alle barna og døde der.Minsk 6/7 som levde opp dro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

Bare litt 'pirk' vedr. innlegg nr. 16:Du skriver om Caroline Petra Hovdenakk, men den Petrine/Petra Hovdenakk som dro til Canada i 1909 het Berte Petrine (jf. bl.a. scannet kirkebok for 'Ørsta i Volda 1856-1877' s. 324 som viser dåpen hennes).I 'Emigranter over Ålesund 1878-1930' er hun forresten kalt Petra Bratheim, med reisedato 18. mars 1909 og med Allanlinjen som båtselskap. Det interessante er at med samme selskap og reisedato dagen etter står sju Høidal-personer, så her har det nok vært en sammenheng allerede i forbindelse med avreisen selv om de sistnevnte skulle til delstaten Washington.Med vennlig hilsen, Gunnar Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Espedokken

Hei igjen!!Det ser ut som om et av barna hennes dro til USA, giftet seg, fikk tre barn og dro tilbake til Norge for å hente foreldrene sine.PS: Pirk er supert!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Espedokken

Hei igjen!Her er sonbroren når han drar fra Hamburg i retning Kapp det gode håp, Sør-Afrika.Karolus M Hoidal 17 Aug 1895 abt 1875 männlich (Male) Kap Der Guten Hoffnung; Ostafrika Trondhjem, Norwegen GeneralEr det mulig å finne ut når han dro fra Norge? (dato)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.