Gå til innhold
Arkivverket

[#65807] Hallrid Heffermehl Nielsen på Stord / Mo i Rana / Bergen


Gjest A. Vidvei
 Del

Recommended Posts

Gjest A. Vidvei

Hei!Dette er kopiert fra arkivforumet, debatt nr. 65062, der jeg ikke har fått noen respons. Kanskje jeg har bedre hell i Brukarforumet?Hallrid Heffermehl Nielsen konfirmeres på Stord i 1918 (nr 44): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2992&idx_id=2992&uid=ny&idx_side=-121>LenkeDet opplyses her at hun er født 30.5.1903 i Mo i Rana, og døpt 10/10 1905. Jeg klarer ikke å finne dåpen hennes i Mo, og det er litt om og gjøre, fordi det er tvil om identiteten til moren hennes.Hun er født mens faren var i sitt første ekteskap med Teodora Olufine Olsen (død i Mo i Rana 1908, se nr 26: Lenke), et ekteskap inngått i Bergen i 1893: Lenke. Moren ved konfirmasjonen er oppgitt som 'hustru Hanna Olsen'.Dette navnet stemmer ikke med hverken første eller andre hustru.Samme konfirmasjon, her fra Klokkerboka for Stord (piger nr 13): Lenke Her heter moren Laura Olsen. De andre opplysningene ser ut til å være de samme.Familien tror hun var født i Bergen, kort etter reiste nordover (spekulasjon om mor død i barsel), og så sør igjen til Stord noen år etter. Faren gifter seg for andre gang i Bergen i 1911, med Monsine Nielsen (begge bor på Stord): LenkeFinnes det noen mulighet for innsyn i Stord-prestens attestarkiv? Tilsendte eller innsamlede attester i forbindelse med konfirmasjonen til Hallrid kan gi verdifull informasjon om hennes mor.Andre gode råd?For ordens skyld, og i fall det kan hjelpe på evt leting i Bergen (jeg har sjekket nesten alle bergenske kirkebøker på angitt dåpsdato i 1905):Familien mener at Hallrids mor var en 'ekte Heffermehl' fra Bergen, og at hun het Hanna. I så fall finner jeg bare en kandidat: Hanna Hendriette Heffermehl Erichsen, ft 6.10.1874 i Bergen. Her bor hun hos broren Wilfred i 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Jeg glemte å kople debatten på denne: LenkeDette dreier seg om faren til Hallrid. Eller hennes antatte far, får jeg nesten si. Alt blir mer og mer usikkert!Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei. Har prøvd å se litt på dette giftermålet mellom Peder Normann Nielsen og Theodora Olufine. Ifølge opplysningene du allerede har,ble de viet i NK i Bergen,og bruden var fra Sandviken. Finner vielsen i kirkeboka : Lenke Her står det at hun er født i Sandviken,konfirmert i NK i Bergen i 1889,og at faren heter Mons Olsen.Så langt alt greit. Men, så står det da Hanna Teodora Olufine når hun dør,det står også Hanna Olsen når datteren konfirmeres. Hvor i all verden har hun fått dette første navnet fra ? Får prøve å finne konfirmasjonen til Theodora,og se hva som står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Hjertelig takk, Anne! Jeg har også tenkt meg muligheten for at Theodora = Hanna. Det kan jo ha vært et kjælenavn.Men da er det fortsatt helt ubegripelig hvorfor barnet heter Hallrid Heffermehl Nielsen. Jeg finner ikke spor av noen Heffermehl i Theodoras bakgrunn (foreldrene bor i Bergen, men er fra Haus og Samnanger).Jeg tror bare det er dåpen til Hallrid som kan avgjøre dette, men den har jeg altså ikke klart å finne.Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Akkurat det med et 'kjent' etternavn som mellomnavn til barn født på denne tida er egentlig ikke så veldig uvanlig her nord. Foreldrene tok gjerne etternavnet etter såkalte 'store' personer på hjemplassen,eller i nærmeste krets. Finner dette fenomenet blant mine aner spesielt på Helgeland og Lofoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Glemte å si at ekteparet faktisk var bosatt i Trondheim ved 1900-tellinga,på den adressen som tidligere er oppgitt på Peder Normann Nilsen Skjoldvær :Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Ja, der er de i Trondheim, men ingen barn. De blir gift i 1893, har tilsynelatende ingen barn i 1900, og får så et barn i 1903 som først døpes i 1905? Og så vidt jeg kan se døpes ikke dette barnet i Mo i Rana, heller ikke i farens hjembygd 'Vaagen'. Jeg mener fortsatt at det er noe som ikke stemmer her...Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Ja,har også en følelse av noe rart. Og- hvor blir det av barnet de får i 1907-1908,moren dør jo på barselseng ! Har prøvd å lete på dødfødte i 1907-1908,og døpte i 1908-1909,men ingenting foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Jeg har også tenkt meg muligheten av at Theodora og Peder hadde flere barn, men at de var satt bort mens faren satt i fengsel i Trondheim og moren ble med dit. Jeg har derfor sjekket de jeg har funnet av søsken til foreldrene for å se om det bodde noen 'mistenkelige' barn der. Ingen napp der så langt.1897: Det ser ut som om Theodora og Peder bor i Kabelvåg, for han er fadder i en dåp hos en niese, og oppgis som 'Peder Norman Nielsen, Kabelvaag'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Anne, du er en gullforgylt knupp. Dette var akkurat det gjennombruddet jeg trengte! Nå skal jeg selvsagt grave enda dypere i kirkebøkene for Stord. Jeg vet at de bodde på Stord senest i 1911, så flyttingen må altså ha skjedd mellom 1908 og 1911.:-) fra Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Og ser du; det er TRE døtre av Normann og Hanna som døpes samme dag i 1917 på Stord. Da er det bare en gjenlevende datter igjen, og det er nok sannsynligvis 'min' Hallrid. Men igjen; om jeg bare kunne finne dåpen hennes og bli HELT sikker... Etterkommernes historie stemmer nemlig ikke med det vi har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Og til ditt spørsmål i innlegg 9: Hvor blir det av barnet som ble født da Hanna Olsen døde i barselseng (6. august 1908)? Vel, det er nok HANNA Margrete, født 2. juli 1908 i Mo i Rana, døpt samme dag som Valborg og Astrid. Og oppkalt etter sin avdøde mor. Jeg har enkelt funnet alle disse tre konfirmert på Stord. Far og mor (Hanna, født Olsen) er altså de samme for alle de fire jentene.Din forklaring på navnet Heffermehl er god, og noe jeg har vært inne på tidligere. Men familien protesterer...Og så lurer jeg fortsatt på hva ekteparet har drevet med de første 10 årene av sitt ekteskap. De har fått to barn til, som ikke lengre lever i 1917. Men det er jo plass til mye mer.Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Har sjekket Klokkerboka for jentenes konfirmasjoner. Eneste avvik fra 'Peder Normann Nielsen & Hanna ft. Olsen' er som tidligere nevnt Hallrids konfirmasjon, der alt stemmer i kirkeboka, mens moren kalles 'Laura' i klokkerboka. Videre: Mht Hanna Margrete ft. 1908, sies det i kirkeboka at hun er født Mo i Rana, mens i klokkerboka står det at hun er født på Lillebø i Stord.Trippeldåpen i 1917 fra klokkerboka: LenkeAgnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Oj,det så jeg ikke,at der faktisk var tre av barna deres som ble døpt samme dag.Merkelig,det burde jo ringt en bjelle når jeg så den anmerkningen helt bakerst ! Dette er spennende,nå gjelder det å finne jenta som ble født i 1903.Hun er nok sikkert døpt på Stord hun også ? Men det er da rart det ikke står noe om at hustruen er død,når barna døpes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Har nå lett etter Hallrids dåp i kirkeboka for Stord fra 1908 (da den antatte moren dør i Mo i Rana) til 1918 (da Hallrid konfirmeres, og må ha vært døpt). Hun er ikke funnet som døpt i Stord.Det er tankevekkende med trippeldåpen. Det gjør det hele vanskeligere, for dette tyder på at rask dåp etter fødsel av en eller annen grunn ikke var regnet som viktig i denne familien.Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.