Gå til innhold
Arkivverket

[#65814] Ingebor Tellefsdatter


Gjest Inger-Marie Næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Marie Næsset

Kan noen fortelle meg om det er vanlig med to søstre med akkurat samme navn?Ingebor 1828, nr. 18 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9486&idx_id=9486&uid=ny&idx_side=-81>Lenke Denne Ingebor skal være den som går videre i mine aner. Ingbor 1830, nr. 61 LenkeFant imidlertid en Ingebor som døde i Gjerstad 30.10.1828 men det tror jeg var en gammel kone. Nr. 21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Det er ikke uvanlig.Dersom det var vanlig å kalle opp besteforeldre i dette området, og både farmor og mormor het Ingebor, så ble det to søstre Ingebor i 3. generasjon.Eller; det kan hende den første Ingebor døde som lita, og at neste jente født etter dødsfallet, ble oppkalt etter sin døde søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Navnet på faren skrives som Nils Tollefsen på første Ingeborg,født 1828.Navnet på Ingeborg,født 1830,skrives faren som Tollef Nilsen.Presten må ha feilført navnet på faren.Navnet på mor er likt på begge barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Fant kun 1 av Ingeborg'ene konfirmert.Leta helt fram til 1850.Finner en konfirmasjon i 1844. Ingeborg Tollefsdattter,16,Brageland. Foreldre Tollef Nilsen og Marthe Margrethe Jahnsdatter: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Den Ingebor som er min ane ble gift i 12.07.1850 i Søndeled og skulle da være 22 år gammel. Hun giftet seg med Amund Thommessen. Faren hennes het Tollef Nilsen og moren Marthe Margrethe Jahnsdatter. Foreldrene skulle bo på Brogeland. Så det passer veldig godt med den Ingeborg som ble konfirmert i 1844.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Finnes det noen som vet når Ingeborg Tellefsdatter døde. Finner henne ikke på Skåtøy - hverken som død eller utflyttet.Dersom noen kan se i en bygdebok for Skåtøy for meg så ville jeg bli meget glad.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Fra folketellingen for Sannidal og Skåtøy i 1865:207,1,KIRKEBERG,AMUND,,THOMASSEN,M,HUSFADER HUSMAND MED JORD OG SKIBSTØMMERMAND,GIFT,43,GJERESTAD207,1,KIRKEBERG,INGEBORG,,TELLEFSDATTER,K,HANS KONE,GIFT,37,GJERESTAD207,1,KIRKEBERG,THOMAS,,AMUNDSEN,M,DERES SØN,UGIFT,15,SANDØKEDALHåper dette kan være til litt hjelp.m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Her er noe mer fra kirkeboka:Kirkebok 8 ,59,28,1851,Kragerøe,08,02,1851,20,04,1851,Thomes,Amund,K,E,H,Amund,Thomesen,indflyttet fra Egelandsværket til Lindeviga,Ingeborg,Tellefsdatter,indflyttet fra Egelandsværket til Lindeviga,Hjemmedøbt af Børre, Dahlene,Karen,Hansdatter,Dahlene,kone,K,Johanne Olethe,Samuelsdatter,pige,K,Ol ,Pedersen,Smedsbugten,M,Hans,Danielsen,Skaule(??),M,Salve,Terkelsen,Lindevig,M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Her er mer:1,36,23,1866,Skaadøe,22,04,1866,20,05,1866,Anne Tellefine,K,E,Ammund,Thomassen,Bærø,Smed,Gift mand,Ingeborg,Tellefsdatter,Bærø,Hustru,To rbør,Thomasdatter,Kragerø,Kone,K,Anne,Jørgensdatter,Kragerø ,Pige,K,Ammund,Thomassen,Bærø,Smed,Barnets fader,M,Jørgen,Danielsen,Kragerø,Arbeider,M,Gunder,Gundersen,Stærk,Langø,Matros,M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Ulltveit-Moe

Tellef (ikke Tollef) Nilsen og Marte Margrete Jonsdatter (Jansdatter) er omtalt i Gjerstad hefte II, s 394. (Gjerstad historielags nettside: www.gjh.no) Han var fra Leirmondalen, og hun fra Kals (Caels), to plasser i Brokeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

1,70,53,1869,Skaadøe,09,06,1869,18,07,1869,Inga Amalia,K,E,Amund,Thomassen,Bærø,Arbeider,Gift mand,Ingeborg,Tellefsdatter,Bærø,Hustru,An tonette,Jensdatter,Kragerø,Kone,K,Marte Margrete,Amundsdatter,Bærø,Pige,K,Amund,Thomassen,Bærø,Arbe ider,Barnets fader,M,Jørgen,Danielsen,Kragerø,M,Nils,Tellefsen,Kragerø, ,M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

SKM1KONF.TXF 1/1 142.3 kb 1,200,27,1880,Skaatø,17,10,1880,Anne Tellefine,Amundsdatter,K,22,04,1866,20,05,1866,Bærø (Bærø),Amund,Thomassen,Smed,Gift,Ingeborg,Tellefsdatter,G ift,Christendomskundskab og flid og opførsel: Meget god , rosværdig.,V,07,09,1866,K:Vaccineret av A.Jørgensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen hjertelig takk for hjelpen!Dette var virkelig interessant. Ikke bare i forhold til min manns slekt som jeg tidligere har trodd dette var. For to dager siden fant jeg ut at min mann og jeg har felles tipp-tipp oldemor fra Gjerstad i Aut-Agder.Nå har jeg funnet en Tellef Nielsen men lurer på om det er riktig at han ble gift tre ganger.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.