Gå til innhold
Arkivverket

[#65816] Kan noen tidfeste når dette kartet ble laget?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg har arvet to gamle kart som jeg ikke vet noe om. Det står ikke noe årstall, og de er på ca 80X60 cm.Jeg legger ut to bilder av samme kart i håp om at noen kan hjelpe meg. Det ser ut som begge kartene er fra samme tidsperiode.Mvh Lars Ove

bilete6201.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Siden det er snakk om amt, må kartene være fra før 1919. Trolig er de også yngre enn 1901, da Hamar sorenskriveri (som ekesisterte 1863-1901) ikke nevnes - om kartene da ikke er eldre enn 1863. Andre kan kanskje snevre inn tidsrammen ytterligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Takk KristianHvis vi ser i venstre billedkant på det første bildet står det 'Graveret af Malo', og i høyre del av kartet (som det ikke er bilde av her) står det 'Skriften af Pelicier i Paris'Kan det være en ledetråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Furnes omtales på bilde 2 som anneks til Vang prestegjeld. Furnes ble utskilt som eget prestegjeld i 1908, så kartet må være eldre enn det. Da sitter vi igjen med 1901-1908 (eller før 1863).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Jeg synes kartene som er klebet på lerret for å kunne brettes, likner veldig på tilsvarende fra Nedenes Amt som vi har på Aust-Agder kulturhistoriske senter. Jeg mener de er fra 1850-årene. Jeg mener det ble gitt ut en landsdekkende serie på den tiden. Men sikker er jeg ikke.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Arild har eit poeng....Det finst ein katalog over gamle kart, med eit hefte for kvart fylke. Lenke Det skulle vere rart om ikkje Statsarkivet på Hamar hadde heftet for Hedemark, men Høgskulen i Hedmark på Hamar skal iallfall ha det. Det kan vere verd å sjå etter om kartet er nemnt der, og kva slag andre kart som finst for området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Kartet Lars Ove viser til ser ut til å være et trykt kart, mens kartene i katalogen Ivar nemner dreier seg om utrykte kart. Av sistnevnte finnes det en god del, detaljerte kart i målestokk 1:10 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Kartet er nok trykt, og det ser ut som det er delt i 'felter' og deretter limt på lerret. (se bilde)Jeg har et kart til, og det dekker bare Østerdalen (nordre Hedmarken). På det er det en tabell for høyde over havet (i fot) på enkelte steder/fjell. Men dette er merket på samme måte som det første (Gravørene Pélicier og Malo)

bilete6205.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

KjellTakk for opplysningen. Da er det ingen vits for meg å skanne, og jeg har fått tidfestet kartet, altså 1829.Da legger jeg det sammen med Wangensteen-kartet fra 1761, og betrakter det som et samleobjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hensikten med info i (15) var å gjøre kjent at kartet/kartene allerede er skannet, men nedlasting fra DIS-Norge er forbeholdt medlemmer og vi er jo i mindretall i forhold til det store antall slektsgranskere i landet.Jeg tror sistnevnte gruppe ville satt pris på om du tenkte deg om en gang til, Lars Ove og skannet det og la det ut på hjemmesiden din likevel !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har egentlig ike noe synspunkt, men leser på DIS at også Norgesglasset har lagt ut amtskartene, og at de der dessuten er søkbare. Nå har jeg ingen god erfaring med Norgesglassets kart, men det kanskje andre har.Men uansett så kan jo du Lars Ove undersøke hva som evt ligger der og i hvilken kvalitet.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.