Gå til innhold
Arkivverket

[#65817] hvem var Rollef Torbjørnsen f.ca1707 Hvidesten, Ausel, Holt, A-Agder ?


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Halvorsen

Hvor kom Rollev Thorbjørnsen f.ca. 1707 - Kaasen – Haugeland- Hvideberg – Ausel fra ?Han kan muligens være sønn av Torbjørn Rollfsen Ausel, som igjen er sønn av Rollef Thorbjørnsen Ausel i følge Alf Christophersen. Som sagt sier han dette er en mulighet.Jeg førsøkte meg på å lese litt i kirkeboken for holt, men hadde ingen mulighet til å klare å tyde noe av det som står i den boken.Er det noen som har kjennskap til Rollef Thorbjørnsen Ausel og hans barn ?Finner han i FT. 1664, da med sønnen Ole.:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=bd12MT60&gardpostnr=506&merk=506#ovre>LenkeEr det noen som kjenner til om han også hadde en sønn Torbjørn, som igjen hadde en sønn Rollev (Rollef) ?------------------I Slektsregisteret for Drangedal side 306 Ekteskapsnr.:968 b står det:968 b Rollef Thorbjørnsen Kaasen i Kroken, f.1707, begr. 12.02. 1786Gift med ?Barn:Torbjørn, døpt ca. 1740, g.m. Ingeborg Olsdtr. Haugeland (1173).Anne, døpt ca. 1751 g.m. Peder Olsen Hestøya (1768). Barn m. Ole Larsen Haugland (1416) (1496)Helvig, g.m. Ole Olsen Hauglandsmoen (1150). Barn m. Ellef Halvorsen på Brødsjø (1323)(1497)------------- I Ft.1862 finner jeg han på Moen under Haugland med kone Helge Hansdtr.(også kalt Håvorsdtr.):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

I Gjerstad bygdesoge IV side 543 av Torleif Kveim finner jeg dette:KUFJELLRollef TorbjørnsenTruleg f. 1726 i Tollnes var g.m. Helje Håvorsdtr. Og budde på Tangen 1749 då dei døpte Kristen og Inger, som begge døde. 1751 døpte dei Anne. –Dei hadde sikkert også sonen Håvor. Bortsett fra fødselsår, så passer dette bra med den Rollef Torbjørnsen jeg leter etter anene til. Denne Rollef er jo også gift med ei som heter Helge, men det er vel litt for stort avvik på fødselsåret nevnt her (1726), i forhold til det som står i Slektsregisteret for Drangedal (1707) til att det kan være samme familie ?Mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Sønnen Håvor står det litt lenger ned att ble gift med Åshild Olsdtr.En av barnene deres var datteren Helje, som blei gift med Rollef Torbjørnsen frå Drangedal.Dersom det er den samme familien Rollef Torbjørnsen, som er nevnt i Slektsregisteret for Drangedal og i Bygdesoga for Gjerstad, må den yngre generasjon Rollef Torgjørnsen og Helje håvorsdtr. vært i slekt.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Da var paret i slekt:LenkeDette må vel bety att Slektsregisteret for Drangedal, og Gjerstad Bygdesoge skriver om samme paret (1) og (2)til tross for den store forskjellen di har på når di mener Rollef var født. 1707 vs 1726 ?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Er dette en av sønnene ?:LenkeDersom det er samme paret som nevnes i bygdeboken for Gjerstad og Slektsregisteret(1) (2), må aldersen i slektsregisteret stemme bedere, med tanke på når barna ble født.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

I denne debatten om Aanon Torbjørnsen (født ca 1702) er Rollef Torbjørnsen foreslått som bror. Det ser ut til at Aanon flyttet fra Gjerstad til Holt. Plassen Kvitta, som han bodde på, var tidligere bebodd av Torborg Torbjørnsdatter (søster av Aanon?)Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Jfr innlegg 29 ble Rolef Torbiørnssøn og Helie Hofors datter gift i Holt 'SantteHansdag 1732' (med Aanon Torbjørnsen som forlover). Samme dag ble nevnte Torbor Torbiørns datter gift med Gonder Øuenssøn.Er det mulig at det finnes opplysninger om Aanon i bygdebok for Gjerstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Kan dette være en sønn av Aanon Torbjørnsen ?Jeg vet ikke om dette er til hjelp, eller forvirring. men på side 541 i Gjerstad IV på plassen Monen under Mo skriver Torleif Kveim.: Ånon Ånånonsen var fra Felle og 69 år då han døde på Monen i 1818.1777 blei han g.m. Kjersti Jensdtr. Mo, f. omlag 1750, d.t. Jens Andersen Mo og Maren Tellefsdtr. Lindtveit. Dei budde ei tid i Åsmundsddalen og er nevnt under Landsverk. Dei døpte Maren, Jens, Ånon, Ragnhild, Ragnhild og Gro, frå1778 til 1796. Maren blei g.m. enkemannen Rollef Torbjørnsen frå Drangedal, og som budde i Bråten, seinare kom dei visst til Bråtane.Dersom dette er en sønn av Aanon Torbjørnsen, så er vel Maren i slekt med enkemann Rollef Torbjørnsen frå Drangedal ?Jeg kan ikke i farten finne noen med navnet Aanon Torbjørnsen i den delen av bygdesoga (bind IV), men dersom stedet Felle er en plass i Gjerstad, så skal jeg se om det står mer der. (Rollef Thorbjørnsen Bråtane var gift 3 ganger.)mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Dette er vel vielsen til enkemann Rollf Torbjørnsen og enken Maren. Men det står ikke noe her om noen attest, eller att hun var enke ?Eller vil attester stå ett annet sted?Lenkemvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Aanon Aanonsen var fra Telemark, så han var ikke sønn til Aanon Torbjørnsen.Jeg har skumlest bygdebøkene for Gjerstad, i aktuelle tidsrom, uten å finne Aanon Torbjørnsen.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg legger for ordens skyld inn lenke til de vielsene fra 1732 som Knut refererer til i innlegg 8 (se nederst, venstre side):Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Jeg trodde jeg hadde funnet datteren til Rollef Torbjørnsen og Helje Håvorsdtr. men navn Anne, som i følge slektsregisteret for Drangedal skulle være født ca. 1751.Men etter god hjelp til tyding, så er det vel ikke dette rette paret.Men er det mulig det er skrivefeil av presten i fornavnet til moren ?LenkeSer også det er en Anun Torbjørnsen og en Jon Amunsøn fra Holt som faddere.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Det ser ut som det står Rollef Torbiørnsøn Tangen og Hellie Haavors datter.Interessant kobling med de to fadderne fra Holt - Anun Torbiørnsøn og Jon Anunsøn. Den mulige broren til Rollef hadde en sønn Jon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Det er vel ikke mulig att det står Ånund Torbjørnsen, att presten har brukt Å istedet for AA i fornavnet ?LenkeMen det er vel ikke vanelig att far og sønne er faddere i samme dåp, dersom Jon er sønn av Aanund ?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Tja. Det var nok ganske tynt med rettskrivingsregler på den tiden. Så prest, klokker og andre skrivekyndige måtte skrive navn som best de kunne. Navnet Aanon har jeg også sett som Onun! Bokstaven Å var ikke i bruk før omkring 1900 tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Dette er hentet fra 65832:Aud Sandbu, Sel, 7.1.2009 20:55 (4) Et svært godt forsøk Geir, men jeg tror moren står oppført med Hellie som fornavn. --------------------------------------------------------------------------------Ragnar Halvorsen, Skien, 7.1.2009 21:05 (5) Tusen takk Aud Er det mulig att det er en prikk over A´en i fornavnet til fadderen Anund Torbjørnsen slik att det kan være Ånund ?mvh Ragnar Halvorsen --------------------------------------------------------------------------------Aud Sandbu, Sel, 7.1.2009 21:23 (6) På den tiden brukte de Aa som vår tids Å, så jeg må dessverre skuffe deg med at det nok ikke er tilfelle. Jeg følger litt med på ditt tema nr. 65817, og er av den mening at Anun, Aanun, Anon, Aanon, Aanund osv er samme navn bare skrevet litt forskjellig. Det ser du også blir gjort med f.eks. Helge. --------------------------------------------------------------------------------Ragnar Halvorsen, Skien, 7.1.2009 21:29 (7) Tusen takk for opplysningen Aud Det gjør navnforvirringen min litt mindere.mvh Ragnar Halvorsen --------------------------------------------------------------------------------Oddbjørn Johannessen, Kristiansand, 7.1.2009 21:37 (8) Til innlegg 2: Fadderen 'Jens Suusedal' tviler jeg på om er riktig tolkning. Jeg tror det står Jens Sunsdal.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Sundsdal er en plass i Gjerstad. Jeg kan ikke finne navnet i noen av folketellingene, men i matrikkelutkastet av 1950 er gnr 39 i Gjerstad kalt 'Mo med Sunsdalen,' bnr 5 under denne heter Sunsdalen og bnr 10 Sundsdalsstykket.En mulig oppstillig av 'min' Aanon er som følger:Aanon Torbjørnsen (1702 - 1772) gift med Aasil Olsdatter. Bodde først på Sundsdal i Gjerstad, senere på Kvitta og Hagelia i Holt. Barn:Maren, f 1730 i Gjerstad (Sunsdal) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9483&idx_id=9483&uid=ny&idx_side=-42>LenkeJon, f 1732 i Gjerstad (Sunsdal) LenkeOle, f 1735 i Gjerstad (Sundsdal) LenkeAnne, f 1737 i Gjerstad (Sunsdal)Torbjørn, f 1744 i Holt (Kvitta) LenkeNils, f 1747 i Holt (Angelstad Eye)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Når en sammenligner listen over Aanon Torbjørnsens barn med Rollef Torbjørnsen og Helje Haaversdatter barn, ser en at Aanon må ha flytta fra Gjerstad til Holt mellom 1737 og 1744, mens Rollef flytta motsatt vei omtrent samtidig eller noen år senere!Torbjørn, f 1734 i Holt (Kviteberg)Mari/Maren, f 1737 i Holt (Kviteberg)Torbjørn, f 1738 i Holt (Hesnes)Mari/Maren, f 1741 i Holt (Hesnes)Johanne, f 1744 i Holt (Hesnes)Christen, f 1749 i Gjerstad (Tangen)Anne, f 1751 i Gjerstad (Tangen)dessuten Inger, f 1749 i Gjerstad?Helvig, f 1752Mon tro om Kufjell og Tangen er plasser under Mo i Gjerstad, som Sundsdalen muligens også var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Da fant jeg noe i bygdesoga for Gjerstad IV side 540-541 Tar med fra Ole Mikkelsen:SundsdalenOla Mikkelsen Sundsdalen er vel trulig sonen. Han døde 1743, 80 år gammel. Anne Joensdtr. død 1766, 92 år gammel.- Dei budde i Sundsdalen og døpte Kjersti 1711 og Solveig? i 1718.Olav og Anne gav opp 1741. Buet åtte i Sundsdalen 1 hud, etter skjøte1707 frå Kristian Schach, der hadde det etter sl. Isåch Falch. - Dei gamle forbeholt seg 6 ksk. 'og overgav resten til dottera Kirsten og hendes mand Jens Torbjørnsen mod at nyde underhold og pleie hos dem' - Barna var ved dette skiftet: Aashilde Olsd. g.m. Ånun Torbjørnsen og Helveg, 22 år og ugift.Jens Torbjørnsen og Kjersti Olsdtr. Sundsdalen tok som me såg foreldra i follaug og budde i sundsdalen. Dei døpte 8 barn, Ole, Ole, Torbjørn, Torbjørn, Maren, Anne, Anne, og Anne, frå 1740 og til 1755. Fleire døde små. - Då dei gamle var døde selte Jens 6 ksk. i Sundsdalen til Ola Lassesen Mo i 1767.Ånon Torbjørnsen og Åshild Olsdtr. Sundsdalen døpte Jon 1730, Ole 1735, Anne 1737 då dei budde i Sundsdalen. Beklager, men dette så jeg ikke første gang jeg leste mellom bøkene. Dette er jo den Ånon Torbjørnsen du etterlyste.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.