Gå til innhold
Arkivverket

[#65824] Oppslag i bygdebok for Hålandsdalen og Strandvik, Hordaland bind II, Hage


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Dersom noen har nevnte bok tilgjengelig, ville jeg gjerne fått hjelp til et oppslag på gården Hage. En Matthias Abrahamsen Hage giftet seg i Os/Haalandsdal 02.11.1690 med Anne Olsdtr. Kilen.Jeg er interessert i opplysninger om foreldrene til Mathias, og om han hadde en bror Paul. Og i så fall hva sier boka om denne Paul?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Hei.Matz(Matthias)Abrahamson var jfr. Fusa bd. 4. son til Abraham Jonson Haga og kona Kari, gifte kring 1650.Matz hadde mellom anna broren Paul f.1666 som eigde noko i Tombra Hålandsdal. Dette er det eg finn på Haga.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Arne, og takk for rask respons.I tingbøkene fineer vi at Paul Abrahamsen Hage sammen med Johannes Olsen Sælsvold og Vincent Kilen gir skjøte til Svein Michelsen Tomre på 14 mrk smør med bygsel i Tombre 15.01.1700. I manntallet av 1701 finner jeg kun en Paul/Povel Abrahamsen i Søndre Bergenhus, og det er en mann på Søreide (Søre Eide) på Stord.LenkeJeg prøver å finne ut om dette kan være samme mann. Står det noe mer om ham under Tomre? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja Elin, det er samme karen.Og alderen stemmer tålig bra med den Paul som Arne skriver om i innlegg nr.2. Men problemet blir i første omgang å bevise at de er identisk, for så om mulig å finne ut hvem Paul var gift med.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da er det vel Søreide i Austevoll vi skal til; gården ligger et stykke sør for Storebø og omtrent rett øst for Drønen. Er der noen kilder, mon tro?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, og der finner vi ikke mye. Se denne debatten og lenken i innlegg nr.1.LenkeJeg burde selvsagt nevnt den debatten med en gang, men jeg ønsket å begynne i en annen ende for å se om det var mulig å lokalisere denne Paul.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

Hei Mener at det var skifte etter Paul Abrahamsen Søreide som jeg har notert død i 1715. Paul var gift med enkja Gjertrud Ingebrigtsdtr Kaldafoss, Tysnes. Gjertrud Ingebrigtsdtr var gift første gong med Ole Aadnesen Søreide (oppført f ca 1641 i Austevollboka). Ole Aadnesen på Søreide er trolig fra Eldholm, Tysnes. Ekteskapet mellom Paul Abrahamsen og Gjertrud Ingebrigtsdtr var barnløst. Paul hadde en 'broder Anders Abrahamsen Houge' og trolig en søster Ane Abrahamsen Hage.I ekfteskapet mellom Ole Aadnesen Søreide og Gjertrud Ingebrigtsdtr har jeg notert følgende barn: Sønnen Ådne,Troligt hadde de også barna Ingebrigt,Bjørn og Guro uten at eg har bevis for det.Sønnen Ådne Olsen er det skifte etter på Søreide i 1713 og der nevnes enken Brithe Stillufsdtr og deres eneste barn Ane 5år med formynder Haaken Ingebrigtsen. Enkens laugverge er Paul AbrahamsenDette er det som jeg har notert selv om det er nokså perifert for meg.mvh, Jostein Børnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Jostein.Dette var interessante nyheter.Dersom dette stemmer, så er nok Paul Abrahamsen Søreide identisk med mannen med samme navn på Hage i Strandvik. Og Ane, Anders, Mathias var hans søsken.Jeg finner imidlertid ikke noe skifte verken i 1713 eller 1715 etter Paul eller Arne/Ådne i skifteregisteret for Sunnhordland.. Da står det kanskje noe mer utfyldende i Tysnesboka om Gjertrud på Kaldafoss.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

Hei igjen,Tror at Søreide i Austevoll låg under Lysekloster, slik at noen av informasjonen kommer fra skiftene i Lysekloster.Ved en studie av gårdane Kaldafoss og Eldholm i ættesogane fra Tysnes så finn vi nok ytterligere opplysninger.Skal se etter i de papirene jeg har om hvor disse opplysningene kommmer fra.mvh, Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk, det ville jeg ha satt stor pris på om du kunna ha sjekket for meg. Så får jeg få undersøkt hva Tysnesbøkene kan inneholde av interessante opplysninger.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

Hei Skifte i Lysekloster på gården Søreide,Våg Skr. i 1715Kort resyme(slik jeg har lest det): Den 11 sept 1715 efter sal. mand Povel Abrahamsen etterlatte midler imellom hans etterlevende Giertrud Ingebrigtsdtr, paa den ene side navnlig broderen Anders Abrahamsen Houge, Ane Abrahamsdtr Hage,enkens laugverge bliver hendes søn Ingebrigt Olsen Boet sum 27-5-6 Boet har fordringer på bla Ingebrigt Olsen, Guro Olsen,Bjørn Olsen og Erik Karlsen. Resyme slutt ................. I 1713 på gården Søreide , er det som nevnt skifte etter Arne Olsen . ...imellom hans etterlevende 'Qvinde Britte Stillufsdatter?' på den ene siden, og et 'pigebarn' med navn Ane Arnesdtr 5 år på den annen side. Formynder for Ane er Haagen Ingebrigtsen , og for enken Britte Stillufsdtr er Pål Abrahamsen Søreide laugverge. Skiftet har fordringer på Bjørn Olsen, Ole Olsen, Haagen Kaldefoss, Jacob Kaldefoss (Kallegos) Resyme slutt! Anbefaler deg å gå til orginalen på statsarkivet for å etterkontrollere disse opplysningene.I forbindelse med utgivelse av Austevoll Sokn og Møkster Sokn er som du sikker veit opplysningene på flere av gårdene ikke ordentlig gjennomarbeidet. Mange gårder i Austevoll lå under Lysekloster og her er skiftene i mindre grad kontrollert av forfatterne av bøkene. Ved å gå igjennom disse skiftene i kombinasjon med sammenstilling av det som står i bøkene kan interessante info dukke opp.mvh, Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Etter at Jostein kom med desse opplysningene, så stemmte det jo godt det eg skreiv om at Tysnesbøkene var der eg hadde funne mine Abrahamer og jammen var det ikkje samme slekta også.Du finner dei i Tysnesbøkene under Eldholm side 712, men med ? bak navna, altså ikkje funne sikre bevis, men mykje taler for at slik er det.Ådne (Haagensen Øvra-Gjerstad?)overtok bruket i 1657. Sønn Ole ? busett på Søreide i Austevoll g. Gjertrud Ingebrigstdatter Kaldafoss ho 2g. Paul Abrahamsen. Boka nevner også ei Agathe ? Øvre Beltestad. Om da dette er rett, så er Ådne identisk med han på Søreide i koppskatten 1645 også nevnt i 1651.Hans Abrahamsen vart g. dattera Ingeborg Ådnesdatter og her var dei eg var på jakt etter. Av ein eller annen grunn hadde eg ikkje Kaldefoss, det står nok godt utfyllende i boka. Har ikkje fått notert om Hans Abrahamsen kan være ein bror av Paul A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Som det fremgår i skifte som Jostein nevner, så er ikkje Hans A. nevnt, dette fordi Hans A. var frå Flatøyna på Tysnes og da ikkje bror til Paul. Hans var derimot svoger til Ole Aadnesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Den enes glede, den annens frustasjon. Dersom det stemmer at Arne/Aadne Olsen Søreide døde i 1713, er ikke dette folket jeg jakter på.En Eli Ellingsdtr. fra Søre Tveit på Tysnes (1697-173) var gift med en Arne Olsen. Han på sin side ble gravlagt fra Søre Rønholm (Raunholmen)på Fitjar 31.12.1740.Dette paret fikk bl.a. en datter Marthe i 1734, som er min formoder.Arne var i følge gravleggelsen 54 år i 1740.Lenke Og den eneste jeg kan finne i 1701 som aldersmessig kan passe, er stesønnen på Søreide, Arne Olsen. Hva sier Tysnesboka om Eli Ellingsdtr. Søre Tveit og hennes utvalgte ektemann Arne Olsen?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

For dem som kan ha interesse av det. Her er svaret jeg fikk fra Yngve Nedrebø vedr. skiftet etter Ingebrigt Larsen Kallefoss, far til Gjertrud Ingebrigtsdtr. gift med Ole Aadne/Arnesen og Paul Abrahamsen.Som vi ser av skiftet så levde hennes første ektemann Ole på skiftetidspunktet 12.08.1693.Yngve Nedrebø, SAB / DA, 8.1.2009 08:28 (2) Dato 12. august 1693, han var død 'for 5 uker siden', og etterlot seg enken Guri Colbensdatter og arvingene: Datter Kari Gjøvaag var død, men hadde etter seg sønnen Haagen, som opptråtte på egne og sin søsters vegne, Anna, g.m. Anders Flygansvær, Maddele, g.m. Ommund Gjøvåg og Gjertrud, g.m. Oluf Eie.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg har dessverre ikkje tilgang til å sjekke de i innlegg 18, så det er kanskje best å lage eige innlegg på det. Ja det kom nok ein gang opp nye konstellasjoner og bra er jo det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Jeg er på jakt etter en Elen/Ellen/Elna/Eli Jans-/Jons-/Johnsdatter f ca 1776. I Sjeleregisteret for 1791 finner jeg to Eli på 18 år. Det er det nærmeste jeg kommer. En på Revne og en på Bratthus. I 1801 er hun tjenestejente på Rganhildstvait. Kan noen sjekke om det står noe om disse i bygdeboken?Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Elin,Kommer nettopp fra 'torskeetarlaget', men her er det som er grunnen til mitt spørsmål:'Skifte etter Engel Hansen Gjøn er datert 5. juni 1811, og nevner enken Ellen Jonsdatter, og barna Engel Engelsen Moe i Etne, Jan Engelsen Rongestveit, død, men hadde i ekteskap med Anne Dagsdatter barna Engel Jansen Rongestvedt og [hans datter] Eline Engelsdatter 15 år, Hans Engelsen gm Martha Jansdatter, han død og har etterlatt seg barna Engel, 26, Jan, 25, Knud, 14, Hans d.y., 12 og Elen, 23 år, Knud Engelsen Krabbetvedt, i Ryfylke, Børge Engelsen Skaathun, Jacob Engelsen Gjøn og Marta Engelsdatter g.m. Lars Olsen Helland i Os.' I følge skiftet etter Engel Hansen Gjøn må han ha giftet seg for andre gang på sine gamle dager med Ellen Jonsdatter. Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Dette var merkelig. Det står ingenting i bygdeboka om dette. Har leita både her og der, men har ikkje funne ut av noko. Men den gamle kroken kan vel ikkje ha reist so langt, vil eg tru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, det er merkelig. Jeg har nå sjekket kirkebøkene for Os i perioden 1800-1811, og ikke finner jeg noe ekteskap mellom Engel Hansen og Elna/Ellen. Jeg mener å ha sett at det var et skifte i 1798 som gjaldt Engel og første kona Ellen Knudsdtr. men jeg er ikke i stand til å finne det igjen. Nå er det jo ingen katastrofe om vi ikke finner denne Elna Johannesdtr. Det var jo ingen etterkommere i det ekteskapet.Forøvrig finner jeg heller ikke i FamilySearch noe ekteskap mellom Engel Hansen og Elna mellom 1800 og 1811.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.