Gå til innhold
Arkivverket

[#65829] OP, Heidal ekteskap etter ca 1867 ?


Gjest Helge Hålåsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg trenger hjelp til å finne ekteskap og deretter å få fram det som står der; (vitner). Jeg kan ikke å lese skriften. Hun var Anne Olsdtr f ca 1849 (-48) og han, Anders Hans., var født ca 1844. Vigsel i Heidal (Hedalen) kirke i Vågå (Vaage) prestgjeld. Paret utvandret i 1872. Jeg vet noen aktuelle etternavn: Ekre, Harlauglien, Sæteren på hennes side....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ann-Mary, Dette er utvilsomt et blinkskudd. Men haken er at jeg ikke kan lese. Hensikten er å få en viss identifisering av henne gjennom vitnene. Hjertelig så langt, hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Helge; paret som Ann-Mary har funnet, står oppført somUngkarl Anders Hansen Faugstadeie, 25 år, med far; Hans Olsen Faugstadeieog Pige Anne Olsdatter Faugstadeie, 20 år, med far; Ole Knudsen Faugstadeie.Kausjonister: Lars Knudsen Faugstadeie og skoleholder Fredrik F. Taug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Ved en rask titt ser jeg at begge fedrene til bruden og brudgommen også er knyttet til Faustadeie som bosted(plasser) under en gård ved navn Faugstad. Forlovere var Lars Knudsen Faugstadeie og Iver Frederik Faug(Faugstad) Jeg regner med at gården Faugstad lå(ligger) i Heidal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Da var det ikke henne alikevel. Hjertelig takk for innsatsen. Den andre kandidaten var i 1875 tjenestepike i Nord-Fron og henne kan jeg ikke fortelle noe om, og da er vi like langt. Til deg Aud, jeg skal sende deg en mail. Det var det som vi snakket om fredagen før jul -. Vi sees. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hennes far kalles Ole Knudsen Faugstadeie. Fant dåpen hennes.Hun ble født 6 juni og døpt 1 juli 1849.Foreldre Ole Knudsen og Eli Hansdatter Fougstadeie: Lenke (nr 19)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ja, det er det så absolutt. Hun var fra Sæteren (Ekereie). Den andre jeg har funnet, er tjenestepige på Megaarden i Nord-Fron (Skåbu). Men det kan være flere kandidater. Hilsen Helge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ser at ene fadderen til Anne Olsdatter er Anna Hansdatter Ekreeie.Det er mora til Anders Hansen som jeg fant dåpen på her:Anders,født 28 okt,døpt 8 des 1844.Foreldre Hans Olsen og Anne Hansdatter.Ekreeie.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16812&idx_id=16812&uid=ny&idx_side=-9>LenkeVielsen mellom han og Anne Olsdatter er i innlegg 2. Konfirmasjonen til Anders Hansen 24 juni 1860 .Han var født 28 okt 1844: Lenke Paret som utvandret 13.11.1872: Anders Hansen,g,28 Vaage Lenke Anne Olsdatter,g,hustru,23,Vaage:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg skrev Ekreeie i parantes, men far hennes ,Ole, var selveier. Etter hukommelsen fra ca 1842. Søskenbarnet hennes, Jon Fredriksen, som var sønn av fadder, kom til Søre Haugen i Varphauggrenda ca 1890. Han var fra Harlauglien/Hålålin. Hilsen Helge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg tror det er din Anne som giftet seg 26/5-1872 i Heidal, øverst på siden her: LenkeDet står: Ungkarl og Arbeider Peder Frederiksen Runningen, 24 1/3 år, far Frederik Knudsen Runningenog Pige Anne Olsdatter Sæteren, 22 1/2 år, far Ole Johnsen Sæteren.Kausjonister: Fredrik Johnsen Runningen og Peder Torgersen Heringstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Da er det nok din Anne som døde 7. januar 1900 på Storødegård: LenkeHun står oppført som Anne Olsd. Storødegaard, gift, nærmeste pårørende er ektemannen Peder Fredriksen, og fødselsåret hennes er 1849. Da skulle det ikke være noen tvil.Helge; jeg venter fortsatt på mail fra deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Aud, Takk og takk. Nå ble jeg mektig imponert. Jeg må stadig vekk bøye meg i støvet. Ad Storøygard 1900: Bror hennes. John Olsen, hadde føderåd der. Det hadde jeg faktisk funnet ut før, men skjønte ikke hvorfor han hadde havnet der. Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Helge; som du nå vet, var Heidal med under Sel i folketellinga 1875. Det er jo veldig nyttig, men samtidig skaper det forvirring for dem som ikke er lokalkjente.Vi finner Peder Fredriksen, kona Anne Olsdtr. og datteren Hanna her i 1875: LenkeDe er losjerende på 'Rydningen Rulland'. Har du hørt dette navnet? Vet du om dette er samme gården som Rønningen 196/3 synnafor Storøygardsbrua?En annen ting; hvis du har siste utgave av Norske Gardsbruk, så finner du Ole f. 1880 omtalt under gården Lillebrenden 194/66 på side 58. Ole kom dit som husmann under Faukstad i 1913, gift med Ragnhild Øien f. 1885, og de fikk kun datteren Anna Lillebrenden f. 1905. Anna ble gift med Edvart Randen f. 1903 og disse to overtok Lillebrenden etter hennes foreldre. De fikk fire barn som bruker slektsnavnet Randen. Kanskje du kjenner folket i Lillebrenden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Som navn på 196/3 har jeg: Rydningen og Rulland, brukt samtidig, og Rønningen og Rydland. Til (17) og (18), skal det ikke også være ei Kari Pedersdtr f.1882, d.1883?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Til Aud, takk igjen. Rønningen og Rydland var to bruk (Rønningen eksisterer fortsatt). De lå svært nær hverandre. I FT1900 bor de på Storøygard øvre. Ved utv. i 1905 heter de Storegarden. Peder var fra Rønningen. Til deg Kai, Se forøvrig ovenfor. Ja, FT1900 viser Kari Pedersdatter født 1884. Ved utreise til Canada i 1905 oppgir Peder at han skal 'til sine børn'. Jeg glemte å fortelle at denne Kari utv. i 1907 til N.Dakota. Dette blir litt springende. Iflg. matrikkel er Øvre Storøygard den som nå er nordre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.