Gå til innhold
Arkivverket

[#65832] hjelp til tyding av Anne Rolfsdtr.s dåp 1751 i Gjerstad


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Halvorsen

Er dette Rollef Torbjørnsen og Hege Håversdtr. som døper datteren Anne ?øverst h.sideLenkeDersom mulig hadde det vært fint om noen klarte navnene på fadderene også.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Dette var ikke så helt enkelt, men siden ingen andre har svart på tråden din, kan jeg gjøre et forsøk:December 12te Rollef Torbiørnsøn Tangen Jullie Haavers datter b: Anne, fadderne Maren Moe, Guren Twed, Jens Suusedal, Anun Torbiørnson og Jon Amunsøn fra Holth Sogn.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk AudEr det mulig att det er en prikk over A´en i fornavnet til fadderen Anund Torbjørnsen slik att det kan være Ånund ?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

På den tiden brukte de Aa som vår tids Å, så jeg må dessverre skuffe deg med at det nok ikke er tilfelle. Jeg følger litt med på ditt tema nr. 65817, og er av den mening at Anun, Aanun, Anon, Aanon, Aanund osv er samme navn bare skrevet litt forskjellig. Det ser du også blir gjort med f.eks. Helge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Til innlegg 2: Fadderen 'Jens Suusedal' tviler jeg på om er riktig tolkning. Jeg tror det står Jens Sunsdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan ikke få det til å bli noen 'g' i ordet. Jeg tolker det som en 's'. Når jeg har foreslått Sunsdal, er det litt ut fra det jeg har av lokalkunnskap. 'Suusedal' kan jeg ikke få til å passe med noe kjent gårds- eller plassnavn i området. Sun(d)sdal har vi i hvert fall i Holt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jo, men her er det vel snakk om en gård i Gjerstad etter det jeg forstår. Kan det tenkes å være en gammel skrivemåte for den gården som kalles Songedal i 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det tviler jeg på. Dessuten ligger Songedal i Vegårshei, riktignok i Gjerstad prestegjeld på dette tidspunktet, men likevel et godt stykke vest for Gjerstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Til innlegg 8 (og 11): Enig med deg, Oddbjørn! Det må være Sunsdal det står! Til innlegg 4: Helt enig med deg, Aud! Det er nok Hellie det skal være, det høres mer fornuftig ut!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Ulltveit-Moe

Teksten i kjørkeboka er: No. 20 Jens Torbjørnsen Sundsdahlen Kiersten Ols datter b Anne Faddere Hellie Tangen, Stian Fone Niels Gundvalsøn Brogeland og Jens Torkelsøn TangenSundsdalen var et bruk i Moe som ble kjøpt opp av en annen familie sist i 1700-åra, og delt mellom to av bruka på Moe. Jeg bor ca 100 m fra der tunet i Sundsdalen var. Jens og Kjersti Sundsdsalen er omtalt i Gjerstad hefte IV s. 540. (se Gjerstad historielags nettside: www.gjh.no)Tangen var plass under Sundsdalen, men de som er faddere derfra er familie,Jens Torkelsen var gift med Hellie Tangen. Sundsdalen går ned til Gjerstadvannet, på den andre siden ligger Fone. Stian Fone må være han som er nevnt på Gj. hefte 9, s. 1257. Brokeland er lenger ute i bygda, Nils Gunvaldsen Brokeland er omtalt på Gj.II s. 370.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk alle sammen.Uten hjelp til tyding av kirkebøkene kunne jeg bare ha lagt slektsforskningen på hylla.så Tusen takkmvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.