Gå til innhold
Arkivverket

[#65848] Min bestefar Edvard Evensen - muligens av taterslekt


Gjest Aina Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aina Evensen

Kan noen hjelpe eller er det noen som vet hvor jeg kan lete? Min far (som døde ganske ung) var stolt av at hans far var tater. Jeg finner han ikke i noen tellinger og har lett ganske lenge nå. Bestefar døde da jeg var lita jente. Hans navn: Edvard Evensen (ble kalt Even). Født 20.04.1893. Min tante mener å huske at han hadde mange søsken. Blant annet Anna, Johannes, Julie, Lars og Anton. Pappa mente at han stammet fra Stor-Johan, og han nevnte flere ganger Furnes og Stange. Han giftet seg med Solveig Marie Paulsen rundt 1930 eller kanskje litt før. Jeg er kjempeglad hvis noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er flere mulige kandidater i Hedmark i 1900-tellingen.Denne kom fra Stange: LenkeMulig kirkebøker for Stange kan oppklare saken?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er en del temaer her om Stor-Johan. Om du skriver stor-johan her i søkerfeltet så får du fram gamle temaer som samme slekt:Her er en lenke: LenkeHåper eksperter på dett området kan hjelpe deg med søking.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Veit du kvar besteforeldra dine gifta seg? Kvar var farmora di ifrå, ofte gifta dei seg der brura var frå.Det er god hjelp i å finna giftarmålet, då får du også vita kven som er far til brura/brudgommen.Venleg helsing Mariann.PS: Lukke til :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her er dåpsinnførselen til Edvard som viser at han ble født på Tørud-eie i Furnes 20.april 1893 - se nr. 25 blant Mandkjøn - Lenke . Foreldrene var husmann Even Johansen (født 1851) og hustru Agnete Larsdatter (født 1853). Det er altså ingenting som tyder på at din farfar var av taterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aina Evensen

Tusen takk for kjempegod hjelp fra alle dere som svarte meg! Jeg er litt uerfaren innen dette, men syns det er veldig gøy og har kommet langt på flere av de andre leddene. TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lurer på om dette kan være farfar Even Johansen 1851 , døpt her , se dåp nr 95:LenkeForeldre Johannes Larsen og Marthe Hansdatter Vardber`g?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lurer på om dette kan være farfar Even Johansen 1851 , døpt her , se dåp nr 95:LenkeForeldre Johannes Larsen og Marthe Hansdatter Vardber`g?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig dette er farfar Even Larsen hos besteforeldre her.Kan være far som er smed og bor sammen med dem?LenkeOm dette er rett familie , er jeg ikke sikker på , men alder på Even passer bra. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eller denne karen er muligens kandidt til Even Johanasen? LenkeHer stemmer farsnavnet og ca alder, litt vrient når det er så mange med samme navn i området, omtrent på samme alder :-)Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fant dåpen til Even Johansen fra innlegg 15 her : LenkeSe under døpte 1854 nr. 3Vet fortsatt ikke hvem som er den sterkeste kandidaten, siden begge fedres navn passer?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Her er dåpen til Even Johansen med foreldre Johannes Olsen og Sissel Olsdtr nr 84 i 1852 Lenke En god kandidat siden det ved vielsen og ved barnas dåp oppgis fødselsåret 1851 - 52.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Ser av ft 1865 at Even har en bror som heter Anton. Even Johannesen og Agnete døper en sønn Anton. Det kan jo være en tilfeldighet, men..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Desverre så lever denne Even Johannesen fremdeles som ungkar i 1900 sammen med sin mor som er enke og brødrene Anton og Andreas. De bor på samme plass,Bakken både i 1865-75 og 1900. Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Dette ekteparet Even og Agnete er debattert under Dis sine etterlysningssider,det kan være interresant for Aina å lese denne,de omtaler også Edvard. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Det hadde jo vært fint å funnet Even Johannesen i ft 1875,men foreløpig har iallefall ikke jeg funnet ham der,det blir jo bare et år før vielsen. Agnethe bor iallefall på Simenstad eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.