Gå til innhold
Arkivverket

[#65848] Min bestefar Edvard Evensen - muligens av taterslekt


Gjest Aina Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Nå vet jeg ikke om den som startet debatten ønsker mer hjelp? Men noe sier meg at denne karen er verdt å følge opp ! [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9082&idx_id=9082&uid=ny&idx_side=-164>Lenke Presten og klokkeren er ikke helt enig om farens navn her,Lenke Presten har endret farsnavnet fra Christen til Johannes. Mens klokkeren har det uendret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Joda, dette kan selvfølgelig være taterslekt, men etter min oppfatning er det ikke det! Tater bodde ikke fast på disse adressene etter det jeg vet. Men jeg har tatt feil før jeg, så........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette er vrient, så det kunne vært fint om temastillere her kunne samarbeidet?Til Else Kari, enig i at dette er ganske merkelig. Kan hende den ene av Even Johansene er den jeg fant 1875 på Gjøvik , ( 26)Han er i passe alder og født i Ringsager, men ikke lett å bli klok på dette:-)Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Even i ft 1865 på Gjøvik er kanskje han som gifter seg der den 25/11 1877 LenkeHelt enig i at dette er vanskelig å bli klok på. Synd det bare er klokkerbok for denne perioden. Har kikket litt på de forskjellige Even Johannesen, men den som har far ved navn Johannes Eriksen har jeg ikke funnet gift ennå. Klokkeren kan jo ha skrevet feil navn på faren ved vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

I fanteregisteret for 1845 finner du en Johannes med en sønn Even og en datter Helene. Det er ikke oppgitt noen alder, men det står hvor de er født.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Når det gjelder Gjøvik gutten så er det han som blir konfirmert samtidlig med Even f Krogvigeie. Far Johannes Monsen.Da er det han Anne har funnet viet. Jeg er enig i at det ser ut til at farens navn kan være feilskrevet ved vielsen,det er i såfall ikke første gang i Ringsaker kb! Og ja det er synd det ikke er noen kirkebok med viede for denne perioden.Vet ikke hvorfor?Prøver å se på fadderne ved dåpen til Even sine barn. Fadderen ved en av disse barna var ihvertfall en Johannes E.Granerud eie m kone og tj.p.Julie E.Granerud eie. Denne Julie skulle helst ha vært en Julie J. da men.Johannes E og Johanne E har en datter Julie f ca 1865. Evens to første døtre kalles Julie(den første dør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

I fanteregisteret for 1845 finner du en Johannes med en sønn Even og en datter Helene. Det er ikke oppgitt noen alder, men det står hvor de er født.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Her ble det en feil. Samme innlegg ble lagt inn igjen.Det var bare et bidrag. Jeg syntes det var overbevisende at hans far var stolt av sin taterbakgrunn. Ville vanlige folk skrøne på seg at de var stolte av sine tateraner på første halvdelen av 1900 - tallet? Jeg har skrevet en særoppgave om hvordan taterne ble systematisk forfulgt, hvordan barna ble tatt fra dem o.s.v Ville vanlige folk risikere det? Ikke vet jeg.Ref: Min far (som døde ganske ung) var stolt av at hans far var tater. Ref: Pappa mente at han stammet fra Stor-Johan, og han nevnte flere ganger Furnes og Stange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Synd Aina ikke kommer på banen, jeg føler virkelig at jeg er på sporet ! :) Jeg finner spor som peker både til Ås og Furnes. Men kanskje hun allerede har funnet ut det hun trenger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aina Evensen

Jeg har vært borte en del i helga og er helt overveldet over hva jeg ser!!! Takk til alle dere som har engasjert dere og hjulpet meg! Tore S. Falch: Den Edvard du fant er sannsynligvis riktig. Du sier at Edvard ble født på Tørud-eie i Furnes 20.april 1893. Foreldrene var husmann Even Johansen (født 1851) og hustru Agnete Larsdatter (født 1853). Else Kari: Den linken du la ut førte meg direkte til noen som etterlyser min farfars etterkommere :-)) Min onkel og tante er nevnt så det er ingen tvil. Har også fått vielsesattester og annet jeg kan bruke. Takk alle sammen!! Kjempeklem fra Aina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aina Evensen

Hvis noen leter på samme familien så kan jeg tilføye vår gren etter Edvard Evensen. Han var gift med Solveig Marie Evensen (født Paulsen) Hennes foreldre: Kristoval Emanuel Paulsen og Emma Kristine Paulsen. Edvard og Solveig hadde barna Elna Evensen, Rolf Evensen, Gerd Evensen og min far Thor Egil Evensen (det er bare Gerd som lever). Thor har barna Trude Thorsdatter Evensen (1968) og Aina Evensen (1964) som er meg. Vi har også barn, men det kan jeg sende til de som er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Røed-Hansen

Dette var jo moro, fikk et tips om å gå hit! Jeg har aldri hørt om noen taterslekt men det er noen svake tråder og mye småfeil her som gjør at det er vanskelig å identifisere Even Johannesen:Ringsaker/Ringsaker Klok 6 1851-1860, dåp nr.194, s.35 Ark 2/13Even f. Decbr.21, dpt: Decbr.31 Brøttum kirke 1854, ægte. Johannes Olsen og Sissel Olsdtr. Slagbrænden el. Christinelund, Inderst. Faddere: Niels Vernsen Pedersveen og Kn., Jon Olsen Baardshougen og Kn., Christian Vernsen Altona.Det samme står det i Mini 9 - akkurat samme tekst...Ringsaker/Ringsaker Klok 7 1851 - 1860 Ark 8/13, vielse nr.14, s.(uleselig) Vielsesdato 19 Marts 1852 Brøttum kirke Johannes Olsen, Ungk., Tjenestedreng, f.Bergundhougen, nu Nedre Alm, 24 år, far: Ole Jensen, evt.Jonsen Sissel Olsd., Tjenestep., f.Petersborg, nu Nedre Alm, 25 år, far: Ole Johannesen Forlovere: Niels Torstensen nedre Alm og Ole Arnesen ibid. Lysning: 1, 2, 3 S.i Tref. Lysningsforlanger:Brudgommen Begge vaks.attest af O.Grinie, han Attest 1840, hun 1846? Det er bare to Even Johannesen med Johannes Olsen som far født 1850-54. Den første født 1852 er død 1853 og broren kom til verden 21/12 og døpt 31/12-1854 Slagbrænden af Christinelund. Foreldre er Johannes Olsen og Sidsel Olsdatter.Det er denne Even Johannesen som gifter seg i 1876. Johannes Olsen står oppført som far og det finnes ikke flere Even f. med den faren. At det står Krogvikeie som fødested er ikke noe å legge vekt på, dette er en feil vi ofte ser.Even Johannesen ble konfirmert 1869 med Messenvangen som bosted. Registreringssentral for historiske data -------------------------------------------------------------------------- ------ Folketelling 1875 Informasjon om bostedet:Tellingsår: 1875 Kommune: Ringsaker Kommunenummer: 0412 Navn på bosted: Bakken Antall personer registrert på bostedet: 6.-------------------------------------------------------------------------- ------ Navn Familiestilling Sivilstand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet Johannes Olsen hf g Husmand med Jord, Skovarbeider 1827 Ringsakers Sogn Sissel Olsdatter Hans Kone g 1826 Brottum R.Even Johannessen Deres s Dagarbeider ved Sagbrug og Tømmerhugst 1854 Brottum R. Andreas Johannessen Deres s 1861 Brottum R. Anton Johannessen Deres s 1864 Brottum R. Thornette Johannesdatter d 1867 Brottum R.1865-telling for 0412 Ringsaker Distriknr Side Skoledistrikt Sogn Prestegjeld Gardsnavn Merknad (gard) Overskrift 36 10 2 Ringsaasmarken søndre Ringsaker Hoved Ringsaker Skaarsveen 353 1 Personnr Husholdning Fornavn Etternavn Familiestatus Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødested Stort kveg Får Bygg Blandkorn Poteter 174 9 1 Johannes Ols. Husfader Bruger og Selveier g 49 m Ringsaker Prgj. 3 10 1/8 1 1/8 2 175 10 Ingebor Larsd. hans Kone g 45 k Ringsaker Prgj. 176 11 Lars Johannes. deres Søn ug 20 m Ringsaker Prgj. 177 12 Sedsel Johannesd. deres Datter ug 16 k Ringsaker Prgj. 178 13 Johanne Johannesd. deres Datter ug 13 k Ringsaker Prgj. 179 14 Even Johannes. deres Søn ug 11 m Ringsaker Prgj. 180 15 Johannes Johannes. deres Søn ug 9 m Ringsaker Prgj. 181 16 Agnete Johannesd. deres Datter ug 7 k Ringsaker Prgj. 182 17 Lise Johannesd. deres Datter ug 6 k Ringsaker Prgj. 183 18 Olave Johannesd. deres Datter ug 3 k Ringsaker Prgj.Digitalarkivet: 1865-telling for 0412 Ringsaker. Distriknr Side Skoledistrikt Sogn Prestegjeld Gardsnavn Overskrift 309 13 83 Rings søndre Ringsager Hoved Ringsager Lundtangen 1 Personnr Husholdning Fornavn Etternavn Familiestatus Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødested Stort kveg Får Bygg Blandkorn Poteter 1542 19 1 Johannes Halvors. Husfader Husmand med Jord g 38 m Ringsager 1 4 1/8 2/3 1 1/2 1543 20 Anne Johannesd. hans Kone g 40 k Ringsager 1544 21 Karen Johannesd. deres Datter ug 8 k Ringsager 1545 22 Berthe Johannesd. deres Datter ug 6 k Ringsager 1546 23 Helene Johannesd. deres Datter ug 4 k Ringsager 1547 24 Johanne Johannesd. deres Datter ug 2 k Ringsager1548 25 1 Johannes Nils. Husfader %Inderst% almindelig Gaardsarb g 65 m Ringsager 1549 26 Berthe Amundsd. hans Kone g 70 k Ringsager 1550 27 Oline Johannesd. deres Datter Sypige ug 24 k Ringsager1551 28 Even Johannes deres Søn ug 12 m Ringsager Digitalarkivet: 1865-telling for 0412 Ringsaker. Distriknr Side Skoledistrikt Sogn Prestegjeld Gardsnavn Overskrift 1050 1 18 Holo Ringsaker Hovedsogn Ringsaker Svenskestuen 1 Personnr Husholdning Fornavn Etternavn Familiestatus Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødested Merknad, person Hester Stort kveg Får Rug Bygg Blandkorn Erter Poteter 5910 30 1 Johannes Ols. Husfader Husmand med Jord g 58 m Vardal Prgj. 1 3 8 3/16 3/8 1 1/2 1/4 4 5911 1 Anne Tomasd. Husfaderens Kone g 56 k Ringsaker Prgj. 5912 2 Johan Johanness. hans Søn Skomager ug 18 m Ringsaker Prgj. 5913 3 Andreas Johanness. hans Søn ug 15 m Ringsaker Prgj.5914 4 Even Johanness. hans Søn ug 13 m Ringsaker Prgj. 5915 5 1 Agnette Johannesd. hans Datter Inderst hjælpes af Fattigkassen e 30 k Ringsaker Prgj. 5916 6 Oline Johannesd. hendes Datter ug 9 k Ringsaker Prgj. 5917 7 Ingeborg Johannesd. hendes Datter ug 6 k Ringsaker Prgj. Tvillinger 5918 8 Antonnette Johannesd. hendes Datter ug 6 k Ringsaker Prgj. Tvillinger Digitalarkivet: 1865-telling for 0412 Ringsaker. Distriknr Side Skoledistrikt Sogn Prestegjeld Gardsnavn Overskrift 1070 2 53 Heramb og Herseth Ringsager Hovedsogn Ringsager Bergum 1 Personnr Husholdning Fornavn Etternavn Familiestatus Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødested Stort kveg Får Blandkorn Poteter 6061 16 1 Johannes Jakobs. Husfader Forpagter og Jordbruger g 56 m Ringsager Prgj. 1 3 1/2 2 6062 17 Maria Olsd. Hans Kone g 54 k Faabergs Prgj.6063 18 Even Johanness. deres Søn ug 13 m Ringsaker Prgj. 6064 19 Marit Johannesd. er hos Bedsteforeldrene ug 4 k Rendahlens Prgj.Digitalarkivet: 1865-telling for 0412 Ringsaker. Distriknr Side Skoledistrikt Sogn Prestegjeld Gardsnavn Merknad (gard) Overskrift 1074 2 53 Heramb og Herseth Ringsager Hovedsogn Ringsager Lillebratberg 23b 1 Personnr Husholdning Fornavn Etternavn Familiestatus Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødested Hester Stort kveg Får Svin Rug Bygg Blandkorn Havre Erter Poteter 6081 4 1 Lars Johanness. Husfader Gaardbruger og Selveier g 64 m Ringsaker Prgj. 1 5 13 1 1/4 1 3 1/2 1 7/8 9 6082 5 Johanne Guldbrandsd. hans Kone g 65 k Næss Prgj. 6083 6 Mons Lars. deres Søn Smed ug 34 m Ringsaker Prgj. 6084 7 Johannes Lars. deres Søn Smeddreng ug 28 m Ringsaker Prgj. 6085 8 Even Johanness. er hos sine Bedsteforældre ug 15 m Ringsaker Prgj. 6086 9 Ingeborg Larsd. deres Datter hjælper Forældrene ug 30 k Ringsaker Prgj. Digitalarkivet: 1865-telling for 0412 Ringsaker. Distriknr Side Skoledistrikt Sogn Prestegjeld Gardsnavn Overskrift 1662 7 177 Veldre østre Veldre Ringsager Sammeie 1 Personnr Husholdning Fornavn Etternavn Familiestatus Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødested Bygg Poteter 9813 18 1 Johannes Mons. Husfader Husmand Jord g 44 m Ringsaker 1/4 2 9814 19 Maria Evensd. hans Kone g 45 k Ringsaker 9815 20 Marthe Johannesd. deres Datter ug 20 k Ringsaker 9816 21 Even Johannes. deres Søn ug 14 m Ringsaker 9817 22 Mathias Johannes. deres Søn ug 12 m Ringsaker 9818 23 Oline Johannesd. deres Datter ug 8 k Ringsaker 9819 24 Ingeborg Johannesd. deres Datter ug 6 k RingsakerDigitalarkivet: 1865-telling for 0412 Ringsaker. Distriknr Side Skoledistrikt Sogn Prestegjeld Gardsnavn Overskrift 1052 1 18 Holo Ringsaker Hovedsogn Ringsaker Skoug øvre 1 Personnr Husholdning Fornavn Etternavn Familiestatus Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødested Stort kveg Får Bygg Blandkorn Erter Poteter 5926 16 1 Johannes Anstens. Husfader Husmand med Jord g 34 m Ringsaker Prgj. 1 3 1/4 6/8 1/16 2 5927 17 Oline Eriksd. hans Kone g 50 k Ringsaker Prgj. 5928 18 Even Johanness. hans Søn ug 15 m Ringsaker Prgj. 5929 19 Mattia Johannesd. hans Datter ug 13 k Ringsaker Prgj. 5930 20 Agnette Johannesd. hans Datter ug 10 k Ringsaker Prgj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Røed-Hansen

Edvard;Furnes Mini 1 1907 - 1935, konf.nr.S nr.42, s.220 Ark 8/15Edvard Evensen Storileeie f.20/4.93, dpt.: 14/5.93. Født:Tørudeie, bopel: Storileeie Hmd.Even Johannessen og h.Agnethe Larsdtr. Vaks. 29/6.93 Innskrevet senere ovenfor hans navn: Att.Kristiania 22/10.18 Foreldrene; Kirkebok Ringsaker 1876, Vielse nr. 59 27. oktober 1876 Ungkar Even Johannesen , bosted Simenstadeie f. Krogvikeie, alder 24 - Far Johannes Olsen. Pige Agnete Larsdatter, Simenstadeie, F. Kværnengen i Furnes, alder 20 - Far Lars Mikkelsen Ringsaker/Ringsaker Klok 6 1851-1860, dåp nr.194, s.35 Ark 2/13Even f. Decbr.21, dpt: Decbr.31 Brøttum kirke 1854, ægte. Johannes Olsen og Sissel Olsdtr. Slagbrænden el. Christinelund, Inderst. Faddere: Niels Vernsen Pedersveen og Kn., Jon Olsen Baardshougen og Kn., Christian Vernsen Altona.Det samme står det i Mini 9 - akkurat samme tekst...Ringsaker/Ringsaker Klok 7 1851 - 1860 Ark 8/13, vielse nr.14, s.(uleselig) Vielsesdato 19 Marts 1852 Brøttum kirke Johannes Olsen, Ungk., Tjenestedreng, f.Bergundhougen, nu Nedre Alm, 24 år, far: Ole Jensen, evt.Jonsen Sissel Olsd., Tjenestep., f.Petersborg, nu Nedre Alm, 25 år, far: Ole Johannesen Forlovere: Niels Torstensen nedre Alm og Ole Arnesen ibid. Lysning: 1, 2, 3 S.i Tref. Lysningsforlanger:Brudgommen Begge vaks.attest af O.Grinie, han Attest 1840, hun 1846? Det er bare to Even Johannesen med Johannes Olsen som far født 1850-54. Den første født 1852 er død 1853 og broren kom til verden 21/12 og døpt 31/12-1854 Slagbrænden af Christinelund. Foreldre er Johannes Olsen og Sidsel Olsdatter.Det er denne Even Johannesen som gifter seg i 1876. Johannes Olsen står oppført som far og det finnes ikke flere Even f. med den faren. At det står Krogvikeie som fødested er ikke noe å legge vekt på, dette er en feil vi ofte ser.Agnete Larsdatter (21.06.1856 - ?) Født på Kværnengen i Furnes, døpt 21.07.1856 i Furnes, Vang , konfirmert i Ringsaker. Gift i Ringsaker den 27.10.1876 med Even Johannessen, Simenstadeie, født 1852 på Krogvikeie, sønn av Johannes Olsen og Sidsel Olsdatter. Blant barna, Lovise Evensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hei Terje. Jeg tror faktisk du må helle til muligheten at opplysningen om at Evens far heter Johannes Olsen er feil. Det ikke så uvanlig at den oppgitte farens navn er feil som man skulle tro.I dette tilfellet tror jeg faktisk at det oppgitte fødested er rett. Selv om det også desverre i mange tilfeller heller ikke er å stole på.Jeg heller mer å mer til at ekteparet Johannes Eriksen og Johanne Eriksdtr er foreldrene til Even.De flytter også til Furnes, det var i 1880.sammen med datteren Kjerstine f 1849.Ved å følge denne familien hvor det blir av barna etc kan vi kanskje få et svar.Når det gjelder hvorfor Even havnet i Ås, trodde jeg først det var bekjentskap, siden brukeren på gården hvor Even bor i 1900 var sønn av datteren på plassen Lierbakken, Evens 'foreldre' bodde nemlig i Lierstuen som er naboplassen,men så viste det seg desverre at denne Lierbakken var en annen som ligger litt lenger unna Lierstuen.(håper dette ikke ble altfor rotete!) Men Even kan uansett ha kjent til familien selv om de ikke var naboer.Even er ganske konsekvent når det gjelder fødselsår 1851-2. Even f Krogvik eie er født 26/1 1852. Han konfirmeres i 1867 bosted Ånderud eie, derfor tror jeg at han er den 14 år gml Even Johannesen som er på lægd på Ånderud i 1865. Foreldrene får altså en ny Even i 1855, selvom den første Even ikke dør,men er satt bort på lægd,hvorfor vet jeg ikke. Med litt samarbeid og mye leting skal det nok være mulig å finne ut om dette er rett Even.Synd kirkeboka ikke har vielsen i 1876.Det hadde også vært en fordel å finne dødsfallet til Even.Jeg mener iallefall bestemt at du kan utelukke ungkaren Even Johannesen som blir født i Slagbrenden.Jeg ville ha prøvd å finne ut mer om menneskene Even og kona bruker som faddere,om det kan være noen spor der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Jeg ser du skriver at vielsen til Even og Agnete er hentet fra kirkeboka,men du mener vel klokkerboka? Jeg finner iallefall bare vielser for årene 1877 og 78 i den aktuelle kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Terje Røed-Hansen

Finnes det noen som kjenner Johannes og Johanne Eriksen`s slekt? Denne slekten har vært litt tricky!Digitalarkivet 1865-telling for 0412 Ringsaker Distriktsnr. Side Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Gard Overskrift1914 9 225 Enger Veldre Ringsaker Lierstuen lille 1 Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad10838 13 1 Johannes Eriks. Husfader Husmand m J g 36 m Ringsaker Prgj.10839 14 Johanne Eriksd. Hans Kone g 41 k Ringsaker Prgj.10840 15 Eline Johannesd. Deres Datter ug 13 k Ringsaker Prgj.10841 16 Juli Johannesd. Deres Datter ug 1 k Ringsaker Prgj.10842 17 Even Johannes. Deres Søn ug 11 m Ringsaker Prgj.10843 18 Ole Johannes. Deres Søn ug 9 m Ringsaker Prgj.10844 19 Mathias Johannes. Deres Søn ug 6 m Ringsaker Prgj.10845 20 Johannes Johannes. Deres Søn ug 4 m Ringsaker Prgj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Røed-Hansen

Ringsaker: 1850-1860, Ministerialbok, 1851, Ægteviede, Side 295, Nr. 31, 23 April Johannes Eriksen , Ungkar 21 år, født Narudeie? Johanne Eriksdatter 25 år, pige, født Bratteneie - AanderudeieHans far Erik Syversen Hennes far Erik Christophersen

bilete6478.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hei igjen, jeg noterte meg følgende sist jeg tittet på denne familien. Johanne må være denne jenta som er f Bratten eie, som du ser er hennes far ikke Erik Christoffersen men Erik Iversen men moren derimot er en Christophersdtr, [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6010&idx_id=6010&uid=ny&idx_side=-53>LenkeDet er iallefall den eneste aktuelle jeg fant.Johannes f Narud eie har du her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Røed-Hansen

Det ser mer riktig ut med disse personene, nå finner jeg igjen noen navn som har gått igjen, bla. Julie.Har funnet en på DISTREFF som har samme aner på Even, venter på svar der nå! Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.