Gå til innhold
Arkivverket

[#65853] oppslag bind 5 Dale i Hordaland, Fjelberg/ Eid


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Otte Andersen Lande, Fjelberg i Hordaland, f. ca. 1812, sønn til Anders Gundersen (eller Gudmundsen?) Lande og Petrikke Ottesdatter på Lande.Skulle hatt årstall og opphav til foreldrene, event. giftermål.Vet at Anders Ottesen ble gift i alle fall 2 ganger. Opplyser bygdeboken noe om disse ekteskapene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

Jeg finner Anders Gunnarsson bind 5 side 234 under LANDA. Han får sønnen a Ola i 1812- .b Anna 1817- c Malene 1820 gm Torkjel Torgeirson 1817-1850(side 227). d Anders 1823- e Kristi Johanne 1826-. Ingen årstall på foreldre. Side 235 under Kvednahaugen er Otte Andersson 1812-1867 fra Skånevik, gift med Gunla Hugnesdotter Skarvaland (34 b). Oppattgift med Anna Olsdatter. Barn: a Brita Oline 1836- b Ole 1842- c Agate 1847- d Kristi 1850- e Nils 1853-1875, sjømann, drukna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

Jeg finner at Otte blir konfirmert 1828. Kan det være Anders som er fra Skånevik og at Otte er blitt til Ola i boken på side 234. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Både Otte og Gunla døde 1867. I nr. 2 står det at Otte ble gift på nytt med Anna Olsdtr. Dert må i tilfelle ha vært svært kortvarig da Gunla døde 20.1 1867 og Otte 13.4.1867. Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Under Skarveland i Skånevikssoga finn eg Gunla Hugnesdatter f. 1813 g.m. Otto Andersson Landavågen. Foreldra hennar er Hugne Gjermusson Skarveland og Madela Tørresdatter Ølfernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Mine notater om denne familien:Foreldrene til Otte var Anders Gunnarsen (ca. 1781-1833)og Petrikka Ottesdtr (ca. 1790-1856?)De var kommet til Lande i/før 1820. Hun kom trolig ikke fra Fjelberg prestegj. Otte Andersen (ca. 1813-1867)var innlosjert på Tjedla i Skånevik i 1836. Tre år etter bodde han på Fjelland. I 1865 var han husmann i Landevågen. Han ble gift første gang i 1836 med Anna Olsdtr. Tjedla (1812-1857)og andre gang i 1858 med Gunnhild Hugnesdtr. Skarvaland (1813-1867). Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Takk samtlige for innspill. Merkelig at vi ikke kan finne ut hvor Petrikke og Anders kom fra/ ble gift...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her er en mulighet:Lenke Siden de kaller en datter Anna, så er det en liten mulighet. Hun er kanske nærme i år,men det var jo litt av en avstand. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Har sett på den samme muligheten.Men det er en enke Petrikke Figenschou som gifter seg 1808 på Karlsøy med en Christen Jacobsen, og de får barn langt opp på 1820-tallet. Tenker om det kan være henne. På fam.search kalles hun petrika Ottesen ved barnefødsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tror løsningen er å finne på Dis-Treff, men jeg har ikke anledning til å klatre i trær, så den er litt komplisert.Hvilket etternavn skal jeg evt søke på (EKSAKT STAVEMÅTE)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

ved søk på Petrikka Ottesdatter får jeg dette treffet:Petrikka Ottesdatter Figenschou 1822 Ullsfjord, Troms 1811 Karlsøy, Troms1822 refererer trolig til en barnedåp, mens 1811 kanskje kan være konfirmasjon. Når skulle hun være født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Enig, Arnfrid. Ser at Otte Ottesen er fadder i 1811, det er faren til Petrica Figenschou Ottesdatter. Se i folketelling 1801 for Karlsøy (innlegg 12) Med mindre dette dreier seg om 2 ulike personer (innlegg 12), men jeg finner bare én aktuell Petrica konf. i karlsøy i dette tidsrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men ser du at på DIS-treff er nevnt Ullsfjord i 1822. Jeg aner ikke hva hun gjorde der, men fant en Anders Gundersen der i 1801 som passer på alder.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Ser at kona til Otte Otteson har et annet navn når de giftet seg i 1777. Da har hun navnet Anne Kierstina Borlum. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Arnfrid: Ser at det står Ullsfjord Troms, men finner kun gården Uldsfjord i Finnmark. Vet at Petrika Ottesdtr. fødte mange barn mellom 1808 og 1828 på Karlsøy i Troms, blant annet Johan Heggelund rundt mai 1823. Så hva hun gjorde i Ullsund vet jeg ikke. Uansett kan hun i Ullsund neppe være den jeg leter etter. 'Min' petrikke levde i Hordaland i årene rundt 1820, såvidt det kan finnes ut.Eller kjenner du til en gård Ullsund i Troms, slik det fremstår på DIS-treff? Jeg finner kun Uldsund i Finnmark i 1801-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

God morgen,Nei jeg har ingen kunnskap om Ullsfjord, men her er den jeg fant i Ulsfjord, Loppa, Finnmark. LenkeSå spørs det om vi kan finne henne i noen lister der i 1822.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.