Gå til innhold
Arkivverket

[#65856] Kjenner du til ein spebarnsheim i Asker/Drøbak omkr.1927?


Gjest Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Mariann Stokken

Prøver å hjelpa ein slektning av meg med 'historien' hennar.Ho vart fødd 1927, og budde ei tid på ein spebarnsheim i dette området, før ho vart adoptert bort 1928.Då ho var lita møtte ho og mora ein gong ei som heitte Karen Moe/Moen, ho trur dette var ei av dei som arbeida på denne staden.Finnes det bilete av spebarnsheimen, hadde det vore flott!Er det nokon som kan hjelpa med opplysningar, iallfall om namnet, så er det vel kanskje Riksarkivet, neste?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

I 1937 blev ei jente i min. fam. født på Skrivergården i Drøbak. Hun ble også adoptert bort. Det var et mødrehjem den gangen. Idag er det visst et barnehjem.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Herje Raumli

Bildet (lenken) i innlegg 2 viser Villa Parr. Bildet (lenken)i innlegg 4 viser Skrivergården. Villa Parr er i dag privatbolig. I Skrivergården (Solgry)driver nå Frelsesarmeen barnehage og barnehjem. Disse bygningene ligger et steinkast fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Takk for svar :-))Men det ser ut for at Skrivergården ikkje vart teke bruk som spebarnsheim/barneheim før 1930 talet.Det eg lurar på er om det finnes noko slikt omkring 1927?Har forresten vore i kontakt med Fylkesmannen (etaten altså :-), så det som vil bli gjort no er å be om innsyn i adopsjonspapira.Deretter får eg sjå om det finnes eit bilete av huset ein stad.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Herje Raumli

Frogn bygdebokverk, bind 4, s. 224ff sier noe om Skrivergården/Solgry. Her står det at det i 1920 ble kjent at Frelsesarmeen skulle opprette et mødrehjem. Det var mye motstand mot opprettelsen og det nevnes ikke når driften kom i gang. Jeg tror imidlertid at dette godt kunne ha skjedd før 1927. Det nevnes også noe om opprettelsen av et annet slikt hjem på Ullerud 'noen år senere'. Dette siste hjemmet var i drift i alle fall i 1933. Dersom du søker på 'Solgry' får mange treff og bilder av stedet. Ellers kan jeg sikkert ta et bilde for deg om du ønsker det. Jeg bor i Drøbak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei og takk igjen :-)) Takk også for det fine tilbodet om bilete!No vil (enten eg, med fullmakt, eller ho sjølv), be om innsyn i adopsjonssaka, så vil me sikkert få vita gjennom papira kvar ho var som lita.Dette er spennande!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.