Gå til innhold
Arkivverket

[#65865] Nordmenn i fangenskap


Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

Hei. Er det noen som har denne boka av Kristian Ottosen. Har i så fall et ønske om et oppslag på Kåre Uppman. Har hørt noen vage fortellinger om at Kåre, som var bror av min bestefar satt på Grini en kort stund.Trenger også hans biografiske dataer hvis dette står, for har så langt ikke funnet ut når han er født.Lars Løkkebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Kaare Uppmann, kjemigraf. Oslo, f.3-11-11. Arr. 14-5-43, overført Bredtvedt ank. 14-5-43, ovf. 21-5-43 Åkebergveien, ovf. 13-8-43 Grini (f.nr.12399), løsl. 10-7-44.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Carsten igjen,her henger jeg meg på.Morfar Sigurd Førsund ble arrestert 20. mars 1942 i Etne, Hordaland, og min far Aksel Kr. Mæland ble arrestert, trolig i Bjerkreim, Rogaland, samtidig eller like etter. Begge lærere.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Arnfrid igjenSigurd Førsund, lærer, Etne, Hordl., f.20-9-84. Arr. 20-3-42, ovf. Grini ank. 30-3-42 (f.nr.2228), ovf. 31-3-42 Jørstadmoen, ovf. Grini ank. 12-4-42 (f.nr.2524), ovf. 28-4-42 Kirkenes, løsl.15-9-42.Aksel står ikke der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, men tusen takk.Hvordan kan jeg finne ut når og av hvem min far ble arrestert og når han ble løslatt? Jeg mener han sa at han satt i Stavanger kretsfengsel. Jeg vet at han satt inne da min mor fødte deres første barn på Stavanger sykehus ultimo april 1942.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Til Arnfrid Godt NyttårBoka til Kristian Ottosen har en siste side som inneholder forslag til rettelser. Hvis du har en epostadresse kan jeg sende kopi av disse.(trodde jeg hadde eposten din men finner den ikke igjen)Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

affi krøllalfa online dot noMen problemet er at vi aldri fikk vite noe, utover at han ble arrestert og satt inne da hans førstefødte ble født, altså ultimo april 1942. Dermed har jeg ikke så mange opplysninger å gi.Det vi har er:en bekreftelse til Bjerkreim skolstyre der han skriver at han fastholder at han ikke kommer til å melde seg inn i Norges Lærersamband. I samme brevet står det at han nå har startet med å undervise igjen. Datert 15. mai 1942. Så bekreftes det av skolesjefen at brevet er videresendt til Dep. Dette betyr at far ikke kan ha sittet lenge, for arrestasjonen av lærerne startet 20. mars 1942. Morfar ble tatt allerede denne første dagen, og i en alder av 58 år, ble han sendt til Kirkenes.Så har vi et grenseboerbevis, datert 3.10.1940, der han får anledning til, ikke bare å ferdes i Rogaland, men også i Hordaland. Sikkert fordi både han og min mor hadde sin familie i Sunnhordland. Underskrevet av politimyndighetene i Bjerkreim ved lensmannen, som jeg ikke kan tyde navnet på. Vet ikke om han som var i Bjerkreim var NS eller ikke.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.