Gå til innhold
Arkivverket

[#65867] Hvem var Joen Ivers. (Biørke), Gran, Hadeland?


Gjest Øystein Brennseter
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Brennseter

Mine opplysninger om Joen Iversen er at han fikk ei uekte datter med Ingeborg Nielsd. Ved dåpen hadde han bosted Biørke. Datteren het også Ingeborg og ble født 25.01.1787 og døpt 04.02.1787. Ingeborg Nielsd. var bosatt på Sevaldrudbakken. Jeg kan ikke se at de to senere ble gift og i ft. 1801 er hun oppgitt som ugift bs. på Toverud.Kan noen gi meg et spor etter denne Joen Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Jacob Desserud

Dersom Jon var fra Gran, er det så vidt jeg kan se to stykker å velge mellom 1 JON IVERSEN dp Bjone 3sTr 1762, konfirmert Bjone 1780. Ved FT 1801 er han 40 år, på et StruksnesEie i Land. Hans første vielse med Anne Olsdtr fra Øvre Struksnes finner jeg ikke, hun døde 1799. 2 barn på StruksnesEie i 1795 og 1797. Han gifter seg igjen i Gran fra Bjone 26.12 1800 m Malene Kristensdtr Gjerviken f 1763.Jons foreldre var Iver Hansen Bjone trolig f Olerud 1722 gmG 28.12 1744 Ingeborg Olsdtr som trolig var fra Bjone ?f der 1724, d 1793. Gardbrukerpar på Bjone. Han føderåd i 1801, 82 år Denne Jon er den NÆRMESTE i distanse til Sevalrudbakken. Men jeg har ingen holdepunkter for at han var på Bjørke i Brandbu ved barnedåpen i 17872 JON IVERSEN dp Bleiken midtfastsønd 1768, konfirmert fra Midtre Bleiken 1785, ved FT 1801 ugift hjemme hos foreldrene som da var nybyggere i Gulsjølia. En Jon Iversen døde i KjosEie 13.6 1826, 63 år i lægd, passer godt i lokalisasjon og ganske godt i alder. Ingen holdepunkter for at Jon Iversen i dette avsnitt var gift.Jons foreldre var Iver Jonsen Tomt, ved FT 63 år, d SvinningEie 1808, gift i G 14.5 1761 med enken Ingeborg Carlsdtr Skari f Kjos 1730, d Sevalrud 1801, 72 år. Ved FT i Gulsjølia. Ingeborg hadde vært gardkone i Skari, og Iver og Ingeborg brukte Midtre Bleiken noen årDenne Jon kan jo ha vært tjener på Bjerke i 1787. Merk at begge disse to Jon hadde Ingeborg som mor. Jeg har flere ganger sett i Gran på denne tiden at MANNENS MOR ble oppkalt selv om barnet var født utenfor ekteskap. Men farens slektninger er omtrent aldri faddere ved barnedåpen. Det er en tredje JON IVERSEN dp Sandbakken 7sTrin 1774, konfirmeres i 1788 fra Tingelstad, 29 år i 1801, gift i Gran 23.11 1797 med Kari Larsdtr DvergstenEie ?f NesteggeEie 1775- /L.Larsen; , hun 26 år i 1801. Da er de husmannsfolk under Dvergsten. Jon er sagmester. Jon er den nærmeste til å ha vært på Bjørke i 1787, men jeg mener han er for ung, han var heller ikke konfirmert.Foreldrene til denne Jon er Iver Jonsen som var fra Lundberg fc 1743, viet gmG 18.4 1769 m enken Siri Jonsdtr Sandbakken f? 1735-: (Ved FT er han død, hun trolig 66 år, enke i Strømsø, Bragernes, hos sønnen Ole Larsen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennseter

Tusen takk for innsatsen Per Jacob! Som du ser er dette ei nøtt. Men uekte fødte er jo gjerne det så langt tilbake. Jeg er enig med deg at nr. 3 er noe ung. Han var faktisk bare 12,5 år ved fødselen i 1787, dvs under 12 ved unnfangelsen. Tvilsomt om han var kjønnsmoden enda da vel? Tror jeg får prøve eliminasjonsmetoden på de to andre og se om noen blir stående igjen.mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.