Gå til innhold
Arkivverket

[#65868] Charl Torstensen og familie - fra Trondheim til Amerika?


Gjest Arvid Lillebergen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arvid Lillebergen

Charl Torstensen med hustru Karoline og tre barn var i 1865 bosatt i Dronningens gate 33 i Trondheim Lenke. De har tydeligvis flyttet før 1875 da de ikke finnes i denne folketellingen.Jeg er blitt fortalt av familiemedlemmer at denne familien flyttet til Amerika. Jeg har sjekket emigrasjonskilder fra Norge og ulike immigrasjonskilder til USA på nett uten å finne dem.Er det noen som vet noe om hvor det ble av denne familien, evt. kan henvise meg til søkemetoder og kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Lillebergen

Tusen takk, Carsten. Der løste du en nøtt for meg. Jeg registrer at far Charl og yngstejenta Magda ikke er med på denne overfarten, mens mor Karolie er kalt Lina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arvid Lillebergen

Jeg tar fatt i denne igjen og refererer de opplysninger jeg så langt har funnet:Karoline Amalie Knudsen ble født lille julaften i 1837, og var datter av Hans Knudsen og Georgine født Falck.Karoline ble den 26.04.1857 gift i Nidarosdomen med en sjømann fra Kristiansund, Carl Thomas Torstensen, etter at det allerede sommeren 2 år tidligere var lyst til ekteskap. Han var født 01.11.1828 i Kristiansund og sønn av Torsten Knudsen Ødegaarden og Karen Rasmusdatter. Paret fikk til sammen tre barn. Elise ble født allerede i 1855 da Caroline enda ikke var fylt 18 år. Senere fikk de sønnen Frithjof (27.12.1863) og datteren Magda Caroline (12.06.1865).Lillejenta Magda ble syk av bronkitt og døde like før hun fylte ett år. De var i 1865 bosatt i Dronningens gate 33 i Trondheim sammen med Karolines mor Georgine og tjenestepike Marie Falck, som ganske sannsynlig var Karolines søskenbarn.Våren 1873 dro Karoline og de to barna til Bergen for å reise videre til Amerika med skip. De fikk plass på det splitter nye SS Haakon Adelsteen fra Det Norsk-amerikanske Dampskipsselskap. De ankom New York 20.05.1873 etter en overfart som tok ca 15 dager. Carl var ikke med på denne reisen, men kanskje kan han som sjømann hadde ankommet Amerika tidligere.Jeg har i min besittelse et foto som er tatt av Karoline av en fotograf Chamberlain i Winona i Minnesota. Det er derfor ganske sannsynlig at de i hvert fall i en periode var bosatt i Winona City, eller i hvert fall i Winona County, i Minnesota.Jeg har vanskelig for å komme videre med denne familien. Har noen tips eller muligheter for å bistå for at jeg skal komme videre i søken etter deres liv og etterkommere 'over there'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.