Gå til innhold
Arkivverket

[#65874] til Canada 1905. Kan de finnes der ?


Gjest Helge Hålåsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

Den 5.mai 1905 reiste Peder Fredriks. Storegården (50)med skipet Valo. Bestemmelses kun oppgitt til å være Canada hvor han skulle til sine børn. Han reiser sammen med sin sønn Fredrik Pedersen (27) som var gift med Anne Storegården (30) De har tvillingene Anna og Karen som er 11 mndr gamle. (Storegården er en feilskrift i protokollen for Storødegaarden.) Kan dette nøstes ? Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Du skriver at familien emigrerte med skipet Valo. Antar at dette er et av Wilson Lines sine skip som gikk i ruter fra norske havner til Hull, England. Jeg har funnet familien Storegaarden som registrert i transitt via Liverpool i 1905. Vedlagt finner du lenken til findmypast.com. Dette er en betalingskilde, slik at jeg dessverre ikke har adgang til nærmere detaljer om navnet på skipet de reiste med fra Liverpool til Quebec. Har ikke funnet spor av familien ved søk på navnet Storegaarden i de canadisk kildene jeg kjenner til. Men det er iallefall en start, du kan altså gå ut fra at familien ankom Quebec i 1905. Håper du kan få hjelp til å lete videre i canadiske kilder.Lenke Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

De reiste videre til USA.- Border Crossings: From Canada to U.S., 1895-1956Name: Frederick P Storodegaarden Arrival Date: Jul 1905 Age: 26 Birth Date: abt 1879 Gender: Male Race/Nationality: Scotch (Scotish)Port of Arrival: Winnipeg, Manitoba, Canada-Står som norsk i image.Frederick P, 26 år, snekkerAnna, 30 år hustruAnna, 2 år, datterKarl, 1 år, sønnForrige bosted var Gudbrandsdalen, Norge. Skal til Deronda, Wis. Der har Frederick en onkel Frederick Frederickson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1910 United States Federal CensusName: Fred Peterson Age in 1910: 36 Estimated Birth Year: abt 1874 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's Name: Annie Home in 1910: Garfield, Polk, Wisconsin Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1905Household Members: Name Age Fred Peterson 36 Annie Peterson 34 Annie Peterson 7 Carrin Peterson 5 Anton Peterson 4 Clara Peterson 2Fred og Annie gift 8 år. Fred, Annie, Annie og Carrin imm 1905. Anton og Clara f WI. Står at Annie har født 5 barn og alle 5 lever. Ble noen igjen i Norge, eller er det feil antall? Fred er farmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Kan dette være onkelen?1910 United States Federal CensusName: Frank Fredrickson [Frank Frederickson] Age in 1910: 64 Estimated Birth Year: abt 1846 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Father Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's Name: Mary Home in 1910: Garfield, Polk, Wisconsin Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1888Household Members: Name Age Chris Fredrickson 35 Frank Fredrickson 64 Mary Fredrickson 60 Fred Fredrickson 38 Mamie Fredrickson 5De 4 første er født i Norge. Chris imm 1891, Frank og Mary 1888, og Fred i 1896. Mamie er niese (til Chris).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1920 United States Federal CensusName: Fred Peterson [Fred Petersons] Home in 1920: Garfield, Polk, Wisconsin Age: 42 years Estimated Birth Year: abt 1878 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Annie Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Own Year of Immigration: 1905 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 455Household Members: Name Age Fred Peterson 42 Annie Peterson 45 Anna Peterson 17 Carrie Peterson 16 Anton Peterson 14 Clara Peterson 13 Helga Peterson 11 Augusta Peterson 9 Arthur Peterson 7 Margaret Peterson 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1930 United States Federal CensusName: Fred Peterson Home in 1930: Garfield, Polk, Wisconsin Age: 52 Estimated Birth Year: abt 1878 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Anna Race: WhiteHousehold Members: Name Age Fred Peterson 52 Anna Peterson 55 Arthur Peterson 17 Margaret Peterson 15 Edward L Peterson 7 Edward er barnebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Last Name First Name Middle Birth Date Death Date Block Lot Notes:Peterson Fred 1879 05-Apr-1957 3 13 h.o. AnniePeterson Annie 1875 07-Dec-1934 3 13 w.o. FredPeterson Anton F. 1906 09-May-1975 2 22 h.o. Verna;Peterson Verna M. 1907 09-Dec-1991 2 22 nee: Johnson, w.o. AntonPeterson Vernon Anton 20-Sep-1931 28-Sep-2003 2 23 son of Anton & Verna; 'Designer of the Tonka Mighty Dump Truck'Peterson Arthur 10-Sep-1912 22-Jan-1965 3 14 PFC 90 WWIArthur er jeg usikker på om er Freds sønn.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Social Security Death IndexName: Anton Peterson SSN: 391-12-8992 Last Residence: 54020 Osceola, Polk, Wisconsin, United States of America Born: 18 Jan 1906 Died: May 1975 State (Year) SSN issued: Wisconsin (Before 1951)-Social Security Death IndexName: Verna M. Peterson SSN: 395-34-4215 Born: 31 May 1907 Died: 9 Dec 1991 State (Year) SSN issued: Wisconsin (1954)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Social Security Death IndexName: Vernon A. Peterson SSN: 393-30-6857 Last Residence: 54013 Glenwood City, Saint Croix, Wisconsin, United States of America Born: 20 Sep 1931 Died: 28 Sep 2003 State (Year) SSN issued: Wisconsin (1951)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hallo Hanne. Du har jobbet slik at jeg fikk hakeslepp. Tusen takk er ikke nok. Nå ble jeg skikkelig imponert, selv om jeg mere og mindre har drevet med dette i tretti år (med noen opphold). Ja, slektene spres. Jeg har faktisk slekt i Sømna, men storparten av dem reiste til Mo i Rana. Jeg får hive meg på Wisconsinkart og også prøve å fordøye den mengden med informasjon som du bringer. Hjertelig hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.